حضور قلب در نماز

حضور قلب در نماز

مشغول اقامه نماز در شبستان مسجد جامع بازار تهران بوديم؛ از پنجره بالاي محراب ماري جلو سجاده آيت ا... شاه آبادي(عارف برجسته و استاد امام خميني) افتاد، جماعت پراکنده شد اما ايشان نماز را ادامه دادند و مار بعد از نماز از آن جا دور شد و ايشان از شدت حضور قلب در نماز متوجه مار نشدند.
از خاطرات آقاي خوشدل خادم مسجد/ پايگاه تبيان

احکام شادی و نشاط

شادی و نشاط همچون سایر نیازها و رفتارهای انسان دارای احکام و آداب خاصی است . در این نوشته کوتاه تلاش خواهیم کرد تا به برخی از آنها اشاره کنیم . برخی از شرائط شادی از این قرار است:

پرهیز از گناه

در مجالس شادی باید از گناه و معصیت پرهیز کرد . امام صادق علیه السلام فرمودند:

«لا ینبغی للمؤمن ان یجلس مجلسا یعصی الله فیه ولایقدر علی تغییره; (1) سزاوار نیست مؤمن در مجلسی بنشیند، که در آن معصیت خدا می شود و او نمی تواند آن را تغییر دهد

پرهیز از آزار مؤمنین

یکی از شرائط شادی و تفریح این است که با اذیت و آزار دیگران همراه نباشد . متاسفانه امروزه بسیاری از شادیها همراه با اذیت و آزار دیگران است، مانند: بلند کردن صدای موسیقی، انفجارهای تفریحی در شبهای شادی و ...

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «من آذی مؤمنا فقد آذانی; (2) کسی که مؤمنی را آزار دهد، مرا آزار داده است

هشام بن سالم گوید، از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود: خداوند می فرماید: «لیاذن بحرب منی من آذی عبدی المؤمن; (3) آن کس که بنده مؤمن مرا بیازارد، با من اعلان جنگ می دهد

پرهیز از لهو

در آیین اسلام، سرگرمیهای زیانبار و غفلت زا ممنوع است . موسیقی مطرب و غنا یکی از سرگرمیهای زیانبار می باشد که آدمی را از توجه به خدا و آخرت باز می دارد، از این رو بایسته است که مؤمنان از آن پرهیز کنند .

غنا و موسیقی به مناسبت میلاد معصومین علیهم السلام و در اماکن مقدسه

سؤال: اخیرا در میلاد ائمه معصومین علیهم السلام به عنوان جشن ائمه یا مناسبتهای دیگر تحت عنوان اجرای موسیقی سنتی کنسرتهای موسیقی را بر پا می کنند یا سرودهایی همراه با آهنگ به صورت طرب آور با خوانندگیهای سبک اجرا می کنند . آیا رواج این حرکت از سوی هر گروه و نهاد در فرهنگسراها یا مساجد و حسینیه ها چه صورت دارد و آیااساسا با توجه به سیره ائمه معصومین علیهم السلام می توان به نام اهل بیت علیهم السلام به چنین اقداماتی دست زد؟

مقام معظم رهبری: هر گونه خوانندگی و نوازندگی که متناسب با مجالس عیش و نوش و خوشگذرانی باشد، جایز نیست و از هر کاری که با شئونات مساجد و حسینیه ها سازگار نباشد، باید اجتناب کرد . (4)

آیة الله فاضل لنکرانی: به طور کلی هر امری که هتک و بی احترامی به ائمه اطهار علیهم السلام تلقی شود، جایز نیست و ظاهرا مجموع این اعمال عرفا هتک محسوب می شود . (5)

آیة الله بهجت: برپایی و شرکت در این مجالس حرام است . (6)

آیة الله تبریزی: اجرای موسیقی در مجالس معصومین مطلقا جایز نیست و نواختن موسیقی لهوی و گوش دادن آن هر چند در غیر مجالس معصومین باشد حرام است و بین انواع موسیقی لهوی فرقی در حرمت نیست . (7)

آیة الله مکارم شیرازی: کلیه صداها و آهنگهایی که مناسب مجالس لهو و فساد است، حرام است . (8)

سؤال: در رادیو مدح ائمه طاهرین را با وزن و ساز و با لحن خوب می خوانند . آیا استماعش جایز است یا خیر؟

امام خمینی رحمه الله: اگر غنا و موسیقی نباشد، مانع ندارد . (9)

سؤال: آیا می توان در ولادت امامان معصوم در مسجد نوار آهنگ مذهبی غیر حرام گذاشت؟

آیة الله مکارم شیرازی: گذاشتن آهنگ مذهبی در مساجد و حسینیه ها مناسب نیست . از آن اجتناب کنید . (10)

سؤال: آیا پخش موسیقی شاد به مناسبت میلاد ائمه معصومین در مسجد شرعا اشکال دارد؟

مقام معظم رهبری: روشن است که برای مسجد جایگاه شرعی خاصی است و چنانچه پخش موسیقی در مسجد مناسب جایگاه و احترام مسجد نباشد، حرام است; حتی اگر موسیقی غیر مطرب باشد . (11) Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

پی نوشت:

1) وسائل الشیعه، ج 11، ص 422 .

2) بحارالانوار، ج 67، ص 72، ح 13 .

3) وسائل الشیعه، ج 12، ص 264، ح 16263 .

4) مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 2، ص 36، استفتاء از مقام معظم رهبری .

5) مسائل جدید، ج 2، ص 36 .

6) همان .

7) همان .

8) مسائل جدید، ج 2، ص 37 و استفتائات جدید، ج 1، ص 145 .

9) استفتائات امام، ج 2، ص 16، س 37 .

10) استفتائات جدید، ج 2، س 705 .

11) اجوبة الاستفتائات، ج 1، ص 122، س 410 .

درهاي بسته و گشاينده واقعي

درهاي بسته و گشاينده واقعي

شخصي به نام حسين بن علوان مي گويد: در مجلسي با اصحاب بوديم، درحالي كه هزينه سفرم تمام شده بود. يكي از دوستانم از من پرسيد: براي اين گرفتاري به چه كسي اميدواري؟ گفتم به فلاني. گفت: به خدا سوگند! حاجتت برآورده نمي شود و به آرزوي خود نخواهي رسيد. گفتم: از كجا مي داني؟ گفت: از امام صادق(ع) شنيدم كه فرمود: در يكي از كتاب ها خوانده ام كه خداي متعال فرموده است: به عزت و عظمت و جلالم قسم كه آرزوي هر كس را كه به غير من اميد بندد نااميد خواهم كرد و لباس ذلت بر او خواهم پوشاند، و او را از پيش خود مي رانم. آيا در گرفتاري ها غير من را مي طلبد، در صورتي كه رفع گرفتاري به دست من است؟ آيا به غير من اميد دارد و در خانه غير مرا مي كوبد، با آن كه كليدهاي همه درهاي بسته نزد من است؟ كيست كه در گرفتاري هاي خود به من اميد بسته و من اميد او را قطع كرده باشم؟(1)
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
1- بحارالانوار، ج 71، ص 130

 

 چشم مادر

محبت مادری

مادر من فقط يك چشم داشت . من از اون متنفر بودم ...  اون هميشه مايه خجالت من بود اون براي امرار معاش خانواده براي معلم ها و بچه مدرسه اي ها غذا مي پخت. يك روز اومده بود  دم در مدرسه كه  منو با خودش به خونه ببره، خيلي خجالت كشيدم . آخه اون چطور تونست اين كار رو بامن بكنه ؟ روز بعد يكي از همكلاسي ها منو مسخره كرد و گفت مادر تو فقط يك چشم داره، فقط دلم ميخواست يك جوري خودم رو گم و گور كنم .  كاش زمين دهانش وا ميكرد و منو .. كاش مادرم  يه جوري گم و گور ميشد...

روز بعد بهش گفتم اگه واقعا ميخواي منو بخندوني و خوشحال كني چرا نمي ميري ؟اون هيچ جوابي نداد....

دلم ميخواست از اون خونه برم و ديگه هيچ كاري با اون نداشته باشم .

سخت درس خوندم و موفق شدم براي ادامه تحصيل به سنگاپور برم ،اونجا ازدواج كردم ، واسه خودم خونه خريدم ، زن و بچه و زندگي...  از زندگي ، بچه ها و آسايشي كه داشتم خوشحال بودم تا اينكه يه روز مادرم اومد به ديدن من، اون سالها منو نديده بود و همينطور نوه ها شو. وقتي ايستاده بود دم در  بچه ها به اون خنديدند و من سرش داد كشيدم كه چرا خودش رو دعوت كرده كه بياد اينجا  ، اونم  بي خبر . سرش داد زدم  :چطور جرأت كردي بياي به خونه من و بچه ها رو بترسوني؟ گم شو از اينجا! همين حالا!  اون به آرامي جواب داد: اوه  خيلي معذرت ميخوام مثل اينكه آدرس رو عوضي اومدم و بعد فوراً رفت و از نظر  ناپديد شد .

يك روز يك دعوت نامه اومد در خونه من درسنگاپور براي شركت درجشن تجديد ديدار دانش آموزان مدرسه ، ولي من به همسرم به دروغ گفتم كه به يك سفر كاري ميرم . بعد از مراسم ، رفتم به اون كلبه قديمي خودمون ؛ البته فقط از روي كنجكاوي . همسايه ها گفتند كه مادرت مرده و يك نامه به من دادند كه مادرم ازشون خواسته بود كه آن نامه را بدهند به من. در نامه نوشته شده بود :

اي عزيزترين پسرم ، من هميشه به فكر تو بوده ام ، منو ببخش كه به خونه ات  اومدم و بچه ها تو ترسوندم ،خيلي خوشحال شدم وقتي شنيدم داري به اینجا مي آیي  ولي من ممكنه كه نتونم از جام بلند شم كه بيام تورو ببينم ، وقتي داشتي بزرگ ميشدي از اينكه دائم باعث خجالت تو شدم خيلي متأسفم آخه ميدوني ... وقتي تو خيلي كوچيك بودي تو يه تصادف يك چشمت رو از دست دادي به عنوان يك مادر نمي توانستم تحمل كنم و ببينم كه تو داري بزرگ ميشي با يك چشم . بنابراين چشم خودم رو دادم به تو، براي من اقتخار بود كه پسرم ميتوانست با اون چشم  به جاي من دنياي جديد رو بطور كامل ببينه ، با همه عشق و علاقه من به تو، مادرت !

****در طول عمر اگر دقت شود و به گذشته برگردیم و قدری تأمل کنیم متوجه میشویم که مادر و پدر چقدر برایمان کارهای بزرگ کرده اند و تکیه گاه ما بوده اند ولی ما در آن لحظه متوجه نبودیم و یا آن کار را کوچک می پنداشتیم . سعی کنیم حداقل برای سپاس از زحمات آنها هفته ای یک مرتبه دستان پرمهر آنها را بوسه زنیم . می دانم که اول این کار سخته ولی آثار این کار خیلی زیاده . حتماً امتحان کنید !

 

روش خطابه و سخنوری(1)

 رابطه انسان با دیگران، اغلب از طریق، « زبان » و « گفتار » انجام می‌گیرد. كسانی كه از نعمت نطق محرومند، یا با داشتن زبان، از نحوه صحیح ارتباط برقرار ساختن با دیگران ناتوانند،‌بخش عظیمی از مقاصد خود را نمی‌توانند به دیگران برسانند.

« بیان » و « خطابه »، یكی از شیوه‌های تبلیغ و ادای مقصود و رساندن پیام و تربیت دیگران و كار فرهنگی و آموزشی است. كسی كه نتواند آموخته‌ها و اندوخته‌ها و اندیشه‌های خود را به صورت مطلوب،‌ به دیگران منتقل كند، آن دانسته و اندوخته، بی‌ثمر می‌ماند.

كلام، بر دیگران تأثیر می‌گذارد. اگر این سخنوری، از ویژگی‌های فنی و مهارت‌های لازم كه در « فن خطابه » مطرح است، برخوردار باشد، تأثیر سخن را چند برابر می‌كند، هر كس بتواند سخن خویش را به طور مؤثر و نافذ، در دل و جان مخاطبان بیشتری بنشاند،‌ موفقتر است. انسان می‌تواند هنگام نیاز، لباس، ظرف و وسایل دیگران را عاریه بگیرد،‌ ولی توان‏‎ِ حرف زدن و مهارتِ سخنوری را نمی‌توان از كسی عاریه گرفت.

به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

فرار به سوي اينترنت

فرار به سوي اينترنت


بسياري از ما جوانان اينترنت را به عنوان راهي براي فرار از واقعيات يا به عنوان راهي براي برقراري ارتباط با ديگران بدون نگراني درباره پيامدهاي اجتماعي آن انتخاب مي كنيم.
ناگفته هاي بسياري درباره گرايش اينترنتي منتشر شده است. بسياري از محققان مطالبي در خصوص رابطه ميان گرايش اينترنتي و مشكلات اجتماعي از قبيل اضطراب و افسردگي منتشر كرده اند. اما يافتن رابطه ميان خجالت و گرايش شديد اينترنتي مشكل است.
از ميان مطالعات منتشره، بسياري از آنها به بررسي مشكلات اينترنتي مرتبط با دانشجويان دانشكده پرداخته اند. از ميان سطوح مختلف آموزشي، دانش آموزان گروه بسيار متفاوتي محسوب مي شوند، زيرا آنها در مرحله بسيار خجالتي قرار داشته و در حال رشد ذهني و اجتماعي هستند. استفاده از اينترنت الزام سني ندارد و بسياري از نوجوانان در دسترسي به آن محدوديتي ندارند.
اين نوجوانان در معرض تغييرات متعددي هستند كه هم فيزيكي و هم عاطفي است و عموماً در دوره بسيار خجالتي قرار داشته اند بويژه هنگامي كه آنان مي خواهند با سايران ارتباط برقرار كنند. لذا اين خجالتي بودن عاملي است كه نوجوانان را مستعد كمرويي و زمينه را براي اعتياد آنان به اينترنت فراهم مي كند.
در تلاش براي يافتن رابطه ميان خجالتي بودن و گرايش شديد به اينترنت، با استفاده از روش پيمايشي در مدارس دوره متوسط كشور هنگ كنگ پژوهشي اجرا شد. پس از آن كه پرسش نامه ها تحليل و مشخص شد كه در مدارس دوره راهنمايي رابطه مهمي ميان كمرويي و اعتياد به اينترنت وجود دارد طوري كه دانش آموزاني كه كمروتر بودند بيشتر به اينترنت معتاد بودند. اين وضع براي دانش آموزان مدارس متوسط وجود نداشت. هرچند درباره اين دسته از دانش آموزان نيز به نظر مي رسد كه ميان ميزان زماني كه آنها به اينترنت مي پردازند و اعتياد آنان به اينترنت رابطه وجود دارد.
براي بررسي اين سؤال كه آيا خجالتي بودن بر استفاده زياد از اينترنت تأثيرگذار است بايد در ابتدا مشخص شود كه منظور از اعتياد به اينترنت چيست و چگونه مي توان اعتياد به اينترنت و كمرويي را ارزيابي كرد. دكتر وارتون اديبو از دانشگاه استكهلم تعريف خوبي درباره اين مسئله داده است كه در اكثر تحقيقات از آن استفاده شده است.
كمرويي مي تواند به عنوان رفتار و ارتباط با مشكل در موقعيت هاي اجتماعي تعريف شود. كمرويي يك ويژگي است كه تقريباً در 40 درصد از افراد ديده مي شود. احتمالاً زنان بيشتر تجربه كمرويي داشته اند. برخي پژوهشگران درصدد اين هستند تا كمرويي را به عنوان مشخصه هاي يك شخصيت خاص كه مي تواند منجر به طيفي از مشكلات اجتماعي شود بيان كنند.
درباره ميزان زماني كه افراد با رايانه كار مي كنند مشكل وجود دارد. يوهانسون و همكارانش نيز عنوان كرده اند تمام مطالعاتي كه در اين باره در فنلاند انجام شده نشان مي دهد اعتياد به اينترنت در 15 تا 20 درصد از آنهايي كه مورد مطالعه قرار گرفته اند شايع است. هر دو تحقيق فوق الزامات اينترنتي را مورد بحث قرار مي دهند اما درباره اين كه آيا كمرويي مي تواند به عنوان عاملي كمكي در گرايش به اعتياد اينترنتي مطرح باشد سخني به ميان نمي آوردند. اگرچه مطالعه اي توسط گالوتاني و كاذلي انجام گرفته كه در آن كمرويي و اضطراب به عنوان الگوهاي پيش بيني كننده براي استفاده از اينترنت مورد بحث قرار گرفته اند.
اگرچه اين تحقيقات نتوانست نتيجه گيري كند كه خجالتي بودن يك عامل كمكي به گرايش به اينترنت است، اما آنها به نتايج جالبي دست يافتند. آنها دريافتند نوجوانان كمرو و مضطرب بيشتر از كساني كه اين قبيل مشكلات اجتماعي را ندارند از اينترنت استفاده نمي كنند، اما آنها توانستند پيش بيني كنند كه چه اشخاصي با توجه به زماني كه به اينترنت اختصاص مي دهند مي توانند از سايران جدا بمانند.
علاوه بر اين آنها پيش بيني كردند افزايش محبوبيت اينترنت و امكانات ارتباطي آن و استفاده هاي خارج از اينترنت مي تواند براي آنهايي كه مشكلاتي با جنبه هاي خارج از اينترنت دارند زيان آور بوده و بويژه موجب انزواي اجتماعي آنهايي شود كه از سطح كمرويي بالايي برخوردارند. همان طور كه گرايش به اينترنت زيادتر مي شود، به منزوي شدن و رفتار نابجا از نظر اجتماعي بيشتر كمك خواهد كرد.
* روزنامه کیهان
شماره 20008

ويژگي هاي عالم حقيقي

ويژگي هاي عالم حقيقي
قال الامام علي(ع): لا يكون العالم عالماً حتي لا يحسد من فوقه، و لا يحتقر من دونه، و لا ياخذ علي علمه شيئاً من حطام الدنيا.
امام علي(ع) فرمود: عالم وقتي عالم راستين و وارسته است، كه بر كسي كه از او بالاتر است، حسادت نورزد، و
كسي را كه از او پايين تر است كوچك و حقير نشمارد، و علمش وسيله استفاده از متاع دنيا نباشد.(1)
1- مصابيح الهداه ، ص 108 به نقل از غرر الحكم

جواز بهشت

روزی مردی خواب ديد که مرده و پس از گذشتن از پلی به دروازه بهشت رسيده است. دربان بهشت به مرد گفت: برای ورود به بهشت بايد صد امتياز داشته باشيد. کارهای خوبی را که در دنيا انجام داده ايد ، بگوييد تا من به شما امتياز بدهم. مرد گفت: من با همسرم ازوداج کردم، 50 سال با او به مهربانی رفتار کردم و هرگز به او خيانت نکردم. فرشته گفت: اين سه امتياز. مرد اضافه کرد: من در تمام طول عمرم به خداوند اعتقاد داشتم و حتی ديگران را هم به راه راست هدايت می کردم . فرشته گفت: اين هم يک امتياز. مرد باز ادامه داد : در شهر نوانخانه ای ساختم و کودکان  بی خانمان را آنجا جمع کردم و به انها کمک کردم. فرشته گفت : و اين هم دو امتياز.

مرد در حالی که گريه می کرد، گفت: با اين وضع من هرگز نمی توانم داخل بهشت شوم. فرشته لبخندی زد و ادامه داد: تنها راه ورود بشر به بهشت موهبت الهی است و اکنون اين لطف و موهبت پروردگار شامل حال شما شد و اجازه ورود به بهشت برايتان صادر گرديد برويد و شاد باشيد.

ü** در صحیفه سجادیه حضرت سجاد علیه السلام بسیار این دعا آمده است که خداوندا با من با لطف خود رفتار کن نه با عدلت .