شادی و نشاط همچون سایر نیازها و
رفتارهای انسان دارای احکام و آداب خاصی است . در این نوشته کوتاه تلاش خواهیم کرد
تا به برخی از آنها اشاره کنیم . برخی از شرائط شادی از این قرار است:
پرهیز از گناه
در مجالس شادی باید از گناه و معصیت پرهیز
کرد . امام صادق علیه السلام فرمودند:
«لا ینبغی للمؤمن ان یجلس مجلسا یعصی الله فیه ولایقدر علی
تغییره; (1) سزاوار
نیست مؤمن در مجلسی بنشیند، که در آن معصیت خدا می شود و او نمی تواند آن را تغییر
دهد .»
پرهیز از آزار مؤمنین
یکی از شرائط شادی و تفریح این است که
با اذیت و آزار دیگران همراه نباشد . متاسفانه امروزه بسیاری از شادیها همراه با
اذیت و آزار دیگران است، مانند: بلند کردن صدای موسیقی، انفجارهای تفریحی در شبهای
شادی و ...
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
فرمودند: «من آذی مؤمنا فقد آذانی; (2) کسی که مؤمنی را آزار دهد، مرا آزار
داده است .»
هشام بن سالم گوید، از امام صادق علیه
السلام شنیدم که می فرمود: خداوند می فرماید: «لیاذن بحرب منی من آذی عبدی المؤمن; (3) آن کس که بنده مؤمن مرا بیازارد، با
من اعلان جنگ می دهد .»
پرهیز از لهو
در آیین اسلام، سرگرمیهای زیانبار و
غفلت زا ممنوع است . موسیقی مطرب و غنا یکی از سرگرمیهای زیانبار می باشد که آدمی
را از توجه به خدا و آخرت باز می دارد، از این رو بایسته است که مؤمنان از آن
پرهیز کنند .
غنا و موسیقی به مناسبت میلاد معصومین
علیهم السلام و در اماکن مقدسه
سؤال: اخیرا در میلاد ائمه معصومین
علیهم السلام به عنوان جشن ائمه یا مناسبتهای دیگر تحت عنوان اجرای موسیقی سنتی
کنسرتهای موسیقی را بر پا می کنند یا سرودهایی همراه با آهنگ به صورت طرب آور با
خوانندگیهای سبک اجرا می کنند . آیا رواج این حرکت از سوی هر گروه و نهاد در
فرهنگسراها یا مساجد و حسینیه ها چه صورت دارد و آیااساسا با توجه به سیره ائمه
معصومین علیهم السلام می توان به نام اهل بیت علیهم السلام به چنین اقداماتی دست
زد؟
مقام معظم رهبری: هر گونه خوانندگی و
نوازندگی که متناسب با مجالس عیش و نوش و خوشگذرانی باشد، جایز نیست و از هر کاری
که با شئونات مساجد و حسینیه ها سازگار نباشد، باید اجتناب کرد . (4)
آیة الله فاضل لنکرانی: به طور کلی هر
امری که هتک و بی احترامی به ائمه اطهار علیهم السلام تلقی شود، جایز نیست و ظاهرا
مجموع این اعمال عرفا هتک محسوب می شود . (5)
آیة الله بهجت: برپایی و شرکت در این
مجالس حرام است . (6)
آیة الله تبریزی: اجرای موسیقی در
مجالس معصومین مطلقا جایز نیست و نواختن موسیقی لهوی و گوش دادن آن هر چند در غیر
مجالس معصومین باشد حرام است و بین انواع موسیقی لهوی فرقی در حرمت نیست . (7)
آیة الله مکارم شیرازی: کلیه صداها و
آهنگهایی که مناسب مجالس لهو و فساد است، حرام است . (8)
سؤال: در رادیو مدح ائمه طاهرین را با
وزن و ساز و با لحن خوب می خوانند . آیا استماعش جایز است یا خیر؟
امام خمینی رحمه الله: اگر غنا و
موسیقی نباشد، مانع ندارد . (9)
سؤال: آیا می توان در ولادت امامان
معصوم در مسجد نوار آهنگ مذهبی غیر حرام گذاشت؟
آیة الله مکارم شیرازی: گذاشتن آهنگ
مذهبی در مساجد و حسینیه ها مناسب نیست . از آن اجتناب کنید . (10)
سؤال: آیا پخش موسیقی شاد به مناسبت
میلاد ائمه معصومین در مسجد شرعا اشکال دارد؟
مقام معظم رهبری: روشن
است که برای مسجد جایگاه شرعی خاصی است و چنانچه پخش موسیقی در مسجد مناسب جایگاه
و احترام مسجد نباشد، حرام است; حتی اگر موسیقی غیر مطرب باشد . (11)
Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
AR-SA
پی نوشت:
1) وسائل الشیعه، ج 11، ص 422 .
2) بحارالانوار، ج 67، ص 72، ح 13 .
3) وسائل الشیعه، ج 12، ص 264، ح 16263 .
4) مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 2، ص 36، استفتاء از
مقام معظم رهبری .
5) مسائل جدید، ج 2، ص 36 .
6) همان .
7) همان .
8) مسائل جدید، ج 2، ص 37 و استفتائات جدید، ج 1، ص 145 .
9) استفتائات امام، ج 2، ص 16، س 37 .
10) استفتائات جدید، ج 2، س 705 .
11) اجوبة الاستفتائات، ج 1، ص 122، س 410 .