مسئله ای درباره غسل

سوال: کسی که در اثر ندانستن مسئله یا اهمال و سستی، غسل های واجب خود را انجام نداده، عبادات او مانند نماز و روزه چه حکمی دارد؟

حضرت آیة الله خامنه ای(دام ظله):

اگر اهمال و سستی در انجام غسلی نمود، باید نمازها و روزه هایش را قضا کند و علاوه بر آن کفاره هم دارد و همچنین اگر در اثر ندانستن مسئله، غسل ننموده باید نمازهایش را قضا نماید و در صورتی که در یاد گرفتن مسئله کوتاهی نکرده باشد روزه هایش فقط قضا دارد وگرنه بنابر احتیاط واجب کفاره هم دارد. کسی که اصلا نمی دانسته جنابت چیست و جنب کیست روزه هایش صحیح است.

 

 حضرت آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):

باید قضا نماید و نسبت به روزه کفاره هم به ذمه او تعلق می گیرد، تفصیل را در توضیح المسائل ملاحظه نمائید.

 

حضرت آیة الله تبریزی(ره):

باید نمازها و روزه هایی که با این حال و قبل از انجام دادن غسل به جا آورده، آنها را قضا نماید.

 

حضرت آیة الله بهجت(ره):

هر چه را در حال جنابت و یا بدون غسل واجب دیگر به جا آورده باید قضا کند.

 

حضرت آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):

باید نماز و روزه های خود را اعاده کند و کفاره روزه ها را نیز بنابر احتیاط واجب بدهد و اگر نمی تواند کفاره کامل بدهد باید طبق مسئله 1402 رساله ما عمل کند.

 

حضرت آیة الله سیستانی(دام ظله):

نمازها باطل است و روزه اگر غسل جنابت یا حیض یا نفاس را عمدا انجام نداده باطل است ولی اگر جاهل بوده باطل نیست.

 منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"

در پی اهانت به پیامبر اسلام


حجت الاسلام پناهیان

لجاجت نتيجه سرزنش افراطي   

لجاجت نتيجه سرزنش افراطي   

قال الامام علي(ع):الافراط في الملامه يشب نيران اللجاج. 

امام علي(ع) فرمود: زياده روي در سرزنش و ملامت، آتش لجاجت را برافروزد.
بحارالانوار، ج 74، ص 230

پیام رهبر انقلاب در پی ساخت فیلم موهن اهانت به خاتم نبیین (ص)


بسم الله الرحمن الرحيم

قال الله العزيز الحكيم: يُريدونَ لِيُطفِئوا نورَاللهِ بِاَفواهِهِم واللهُ مُتِمُّ نورِه وَلوكَرِهَ الكافِرون

 

ملت عزيز ايران؛ امت بزرگ اسلام

دست پليد دشمنان اسلام بار ديگر با اهانت به پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم كينه ي عميق خود را آشكار ساخت و با اقدامي جنون آميز و نفرت انگيز، خشم مجموعه هاي خبيث صهيونيستي را از تلألؤ روزافزون اسلام و قرآن در جهان كنوني نشان داد. در روسياهي عاملان اين جنايت و گناه بزرگ همين بس كه مقدسترين و نوراني ترين چهره ميان مقدسات عالم را آماج ياوه هاي مشمئز كننده ي خويش ساخته اند. پشت صحنه ي اين حركت شرارتبار، سياستهاي خصمانه ي صهيونيسم و امريكا و ديگر سران استكبار جهاني است كه به خيال باطل خود ميخواهند مقدسات اسلامي را در چشم نسلهاي جوان در دنياي اسلام از جايگاه رفيع خود فروافكنده و احساسات ديني آنان را خاموش كنند.

 اگر از حلقه هاي قبلي اين زنجيره ي پليد يعني سلمان رشدي و كاريكاتوريست دانماركي و كشيش هاي امريكايي آتش زننده قرآن حمايت نميكردند و دهها فيلم ضد اسلام را در بنگاههاي وابسته به سرمايه داران صهيونيست سفارش نميدادند، امروز كار به اين گناه عظيم و غيرقابل بخشش نمي رسيد.

 متهم اول در اين جنايت، صهيونيسم و دولت امريكا است. سياستمداران امريكا اگر در ادعاي دخالت نداشتن خود صادقند بايد عاملان اين جنايت شنيع و پشتيبانان مالي آن را كه دل ملتهاي مسلمان را به درد آورده اند، به مجازات متناسب با اين جرم بزرگ برسانند.

 برادران و خواهران مسلمان در سراسر جهان نيز بدانند كه اين حركات مذبوحانه ي دشمنان در برابر بيداري اسلامي، نشانه ي عظمت و اهميت اين خيزش و مبشّر رشد روزافزون آن است، والله غالبٌ علي امره

سيدعلي خامنه اي

23/شهريور/1391

شانزده خصلت نيكو

حضرت «شيث» فرزند حضرت آدم(ع) در يكي از بيانات خود فرمود: 

سزاوار است در شخص مومن شانزده خصلت باشد. 1-شناخت خدا و فرشتگان و اهل طاعت او 2-شناخت خير و شر، در كار خير علاقه نشان دهد و در كار شر دوري گزيند 3-گوش كردن و اطاعت نمودن اززمامدار رحيم و مهرباني كه خدا او را به عنوان خليفه و جانشين در روي زمين برگزيد و امور شهرها و بندگان را به او واگذار كرد 4-نيكي به پدر و مادر 5-كارهاي خير را به اندازه وسعت و طاقت خود انجام دادن 6-ياري و كمك به فقرا 7-نسبت به غريب ها تعصب نشان دادن 8-در اطاعت و فرمانبرداري از خدا شجاع باشد. 9-خود نگهداري از فسق و فجور و گناه 10-شكيبايي به وسيله ايمان و يقين 11-راستگويي 12-دادگري 13-پرهيز و بركناري از دنيا 14-گوسفند قرباني كردن به عنوان سپاس از خداوندي كه نعمت را برخلق خود ارزاني داشت 15-بردباري و شكرگزاري خداي تعالي بر مصائب و گرفتاري هاي دنيا بدون ناراحتي 16-شرم و حيا و كم مجادله كردن

محبوب القلوب، ص 37

حکم خوردن غذای مضر

سوال: خوردن بعضی از مواد، میوه ها و غذاها برای برخی از بیماران ضرر دارد مصرف آنها چه حکمی دارد؟

حضرت آیت الله خامنه ای(دام ظله):

اگر ضرر در حدی است که مراعات آن لازم است در فرض سوال جایز نیست.

 حضرت آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):

در صورتی که ضرر مهمی داشته باشد خوردن آن حرام است.

 حضرت آیت الله سیستانی(دام ظله):

چنانچه ضرر مهمی بر آنها داشته باشد جایز نیست.

 حضرت آیت الله صافی گلپایگانی(دام ظله):

خوردن چیز مضر چنانچه ضرر متعدبه (هر چیزی كه مورد اعتنا و توجه واقع می شود) داشته باشد حرام است.

 حضرت آیت الله بهجت(ره):

با علم به ضرر موجب مرض جایز نیست بلکه با احتمال آن احوط (احتیاط واجب) ترک است.

 حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره):

اگر ضرر معتدبه(هر چیزی كه مورد اعتنا و توجه واقع می شود) داشته باشد جایز نیست.

 حضرت آیت الله تبریزی(ره):

چنانچه ضرر مهمی برای بدن داشته باشد که جنایت بر نفس حساب شود جایز نیست.

 منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"

 

خداوند ضامن روزی است

مردی فرزندش را برای به دست آوردن تجربه به خارج شهر فرستاد. پس زمانی که فرزند از شهر خارج شد، روباه مریضی را دید پس مدتی درنگ کرد ... اندیشید ... چگونه روباه غذا به دست می‌آورد؟

  در این لحظه شیری را دید که با او شکاری بود. زمانی که به روباه نزدیک شد، از شکار خورد و باقی را ترک گفت.

پس از لحظه‌ای روباه به سختی خود را حرکت داد و به شکار باقی مانده نزدیک شد و شروع به خوردن کرد.

پس پسر با خود گفت: بی‌شک خداوند ضامن روزی است، پس چرا مشقت و سختی را تحمل کنم؟

سپس پسر نزد پدرش رفت و برای پدرش ماجرا را باز گفت.

پدر گفت: فرزندم اشتباه می‌کنی ... من برای تو زندگی شرافت مندانه‌ای را می‌خواستم. به شیر نگاه کن! به دیگران کمک می‌کند. چگونه همان طور که می‌دانی او حیوانی قوی است !

اما به روباه نگاه کن ... او منتظر کمک دیگران است ... و از این رو برای او زندگی، شرافت‌مندانه نیست. پس فرزند متوجه شد و دیدگاهش در پیرامون زندگی عوض شد.

 

احکام چت در اینترنت

چت: ارتباط صوتی (تلفنی همراه با رمز) یا ارتباط تصویری (از طریق دوربین و همراه با ارتباط صوتی) یا فقط ارتباط نوشتاری می باشد.

سوالات:

الف) حکم چت با هم جنس در اینترنت (حرف های ناپسند) چیست؟ اگر چت با غیر هم جنس باشد چطور؟ (درباره حرف های روزمرّه، علمی، اسلامی و ناپسند) ب) اگر جنس طرف مقابل مشخص نباشد حکم چگونه است؟ ج) نشان دادن خود به وسیله دوربین پخش مستقیم به نامحرم یا هم جنس با تصویر محجّب یا غیرمحجّب چه حکمی دارد؟ د) حکم نگاه کردن دوطرف (چه محجب باشند چه غیرمحجب) از طریق پخش مستقیم با شهوت یا بدون شهوت چیست؟

آیة الله بهجت(ره):

بسمه تعالی. حرام است اگر معرضیّت ریبه (لذت و شهوت) و یا محرّم دیگری باشد.

(استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیة الله تبریزی(ره):

بسمه تعالی. ارتباط زن و مرد نامحرم چه از طریق تلفن باشد یا از طریق اینترنت معرض فساد بوده و جایز نیست و نیز نگاه کردن به برنامه هایی که موجب تهییج شهوت بر حرام یا ترویج فساد در جامعه است جایز نیست، و در پخش مستقیم نگاه کردن به طرف مقابل و نشان دادن خود به او حکم نگاه کردن و نشان دادن حضوری را دارد، و گفتگو حتی با هم جنس در صورتی که مشتمل بر حرام یا مورد ترغیب به حرام باشد جایز نیست. والله العالم

(استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

بسمه تعالی. الف تا د- هر گونه ارتباط صوتی یا تصویری که همراه با لذّت بوده یا مستلزم مفسده و خوف وقوع در گناه باشد، جایز نیست.

(استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

الف) باسمه تعالی. اگر خوف وقوع در حرام یا مشتمل بر کلمات محرک شهوت باشد جایز نیست.

ب) فرقی نمی کند و ملاک آن گذشت.

ج) نشان دادن جاهایی که پوشاندن آن لازم است با دوربین پخش مستقیم جائز نیست و نیز نشان دادن جاهایی هم که پوشاندن آن لازم نیست اگر به قصد تحریک شهوت دیگری باشد جائز نیست.

د) جائز نیست مگر به جاهائی مثل صورت زن اگر بدون شهوت باشد.

(استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

الف) باسمه تعالی. آنچه که فاسد است، یا تالی فاسد دارد و اثرات مخرّب اخلاقی و اجتماعی دارد جایز نیست.

ب) به پاسخ قبل مراجعه شود.

ج) به طور غیرمحجب جایز نیست و همین طور است اگر محجب باشد و مفسده داشته باشد.

د) اگر مفسده داشته باشد جایز نیست.

 (استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

بهترین این است که از تمام اینها پرهیز شود.

(استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات)

بخش احکام اسلامی تبیان

 

جانشین پادشاه

  روزی از روزها، پادشاهی سالخورده که دو پسرش را در جنگ با دشمنان از دست داده بود، تصمیم گرفت برای خود جانشینی انتخاب کند. پادشاه تمام جوانان شهر را جمع کرد و به هر کدام دانه ی گیاهی داد و از آنها خواست، دانه را در یک گلدان بکارند تا دانه رشد کند و گیاه رشد کرده را در روز معینی نزد او بیاورند. پینک یکی از آن جوان ها بود و تصمیم داشت ...

تمام تلاش خود را برای پادشاه شدن بکار گیرد، بنابراین با تمام جدیت تلاش کرد تا دانه را پرورش دهد ولی موفق نشد. به این فکر افتاد که دانه را در آب و هوای دیگری پرورش دهد، به همین دلیل به کوهستان رفت و خاک آنجا را هم آزمایش کرد ولی موفق نشد. پینک حتی با کشاورزان دهکده های اطراف شهر مشورت کرد ولی همه این کارها بی فایده بود و نتوانست گیاه را پرورش دهد. بالاخره روز موعود فرا رسید. همه جوان ها در قصر پادشاه جمع شده و گیاه کوچک خودشان را در گلدان برای پادشاه آورده بودند. پادشاه به همه گلدان ها نگاه کرد. وقتی نوبت به پینک رسید، پادشاه از او پرسید: پس گیاه تو کو؟ پینک ماجرا را برای پادشاه تعریف کرد... در این هنگام پادشاه دست پینک را بالا برد و او را جانشین خود اعلام کرد! همه جوانان به این انتخاب پادشاه اعتراض کردندپادشاه روی تخت نشست و گفت: این جوان درستکارترین جوان شهر است. من قبلاً همه دانه ها را در آب جوشانده بودم، بنابراین هیچ یک از دانه ها نمی بایست رشد می کردند. پادشاه ادامه داد: مردم به پادشاهی نیاز دارند که در عین راستگویی و درستکاری با آنها صادق باشد، نه آن پادشاهی که برای رسیدن به قدرت و حفظ آن دست به هر عمل ریا کارانه ای بزند .

 

 

تاریخچه بنای کعبه

بر اساس قرآن کریم، کعبه توسط حضرت ابراهیم (ع) و پسر وی حضرت اسماعیل (ع) ساخته شد.
  
وَإِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَإِسْمَاعِیلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ؛ و هنگامى که ابراهیم و اسماعیل پایه‏هاى خانه [کعبه] را بالا مى‏بردند [مى‏گفتند] اى پروردگار ما از ما بپذیر که در حقیقت تو شنواى دانایى.( سوره بقره، آیه 127)
 
در زمان حضرت محمد (ص) قبلیه قریش متصدی کعبه بود که در آن زمان معبد بتهای قبایل عربی محسوب می‌شود. عربهای بادیه نشین و ساکنان دیگر شهرها هر سال برای نیایش و داد و ستد به شهر مکه سفر می‌کردند. مکه به عنوان وادی لم یزرع توصیف شده که زندگی در آن دشوار و منابع اندک بود. در حقیقت براساس شواهد مکه مرکز تجارت ملی و نیایش بوده است.
 
زمانی که پیامبر اسلام به عنوان فاتح از شهر مدینه به مکه بازگشت، کعبه به مکان نیایش مسلمانان تبدیل شد و زیارت سالانه حج به عنوان یکی از فرایض اصلی مسلمانان شکل گرفت.
این بنا تا پیش از فتح مکه به دست حضرت محمد (ص) و پیروانش محل نگهداری و پرستش بت‌ها بود. قریش در اطراف کعبه بت‌های مختلفی قرار داده بودند، مانند: لات، عزی، اسافه، نائله، منات. بزرگ این بت‌ها هبل بود که درون کعبه قرار داشت.
 
بنا به روایت برخی تاریخ نگاران ساختمان کعبه ده بار بنا شده است: بنیان الملائکه، بنیان آدم، بنیان شیث، بنیان ابراهیم و پسرش اسماعیل، بنیان العمالقه، بنیان جرهم، بنیان مضر، بنیان قریش، بنیان عبدالله ابن زبیر، بنیان حجاج ابن یوسف الثقفی.
 
بنابر روایت مسلمانان هنگامی که چشمه زمزم از دل زمین جوشید مردم در این منطقه و به سبب آب این چشمه جمع شده شهر مکه را تشکیل دادند و ابراهیم به فرمان خدا ساختمان کعبه را که در اثر طوفان نوح تخریب شده ‌بود بازسازی کرد.

 

دیدار امام زمان (عج)

مثل این پیر زن

 رفته بود زیارت امام رضا (علیه السلام) کلی گریه کرده بود چشمانش سرخ شده بود به آقا گفته بود :این همه درس خواندیم آمدیم طلبگی تا نوکری شما را بکنیم اینکه نمی‌شود عمری نوکری اربابمان را بکنیم ولی او را نبینیم.

  از حرم که باز می‌گشت به دلش افتاد چهل جمعه درچهل مسجد مشهد ختم زیارت عاشورا کند؛

 چهل جمعه شوخی که نبود هر شب جمعه که می‌رسید بیقرارییش  بیشتر می‌شد با خود می‌گفت کی می‌شود تا جمعه چهلم فرا برسد؛ هفته‌ها گذشت تا هفته چهلم رسید دل توی دلش نبود هیجان تمام وجودش را گرفته بود  قدمهایش را بلند تر برداشت نفس‌هایش به شماره افتاد وارد حیاط مسجد شد کنار حوض مسجد نشت تا نفسی تازه کند دستانش را در آب فروبرد سردی آب دستانش را نوازش می دادماهی های قرمز حوض از لای انگشتانش عبور می کردند انگار به دستانش بوسه می زدند وضو یش  را که گرفت وارد شبستان مسجد شد نور سبزیاز چراغ بالای محراب برروی کاشی های فیروزه ایی جلوه ایی زیبا به مسجد داده بود . گوشه‌ای از مسجد نشست؛ زیر یکی از پنجره‌ها که نور چراغ برق از پنجره‌هایش نمایان بود. کتاب دعای کوچکش  را باز کرد همان کتاب دعایی که  پدرش به خط زیبای خودش نوشته بود .صفحه ی زیارت عاشورا را باز کرد؛ السلام اول را که گفت بغضش ترکید،درد و دلش گل کرد آقا تو اجازه بده، حسین جان مولا جان تو شفاعت کن تا فرزندت مهدی را ببینم. جملات آرام آرام از جلوی چشمانش می‌گذشت ،محانسش خیس اشک شده بود؛ قطرات اشک آرام آرام از روی گونه‌هایش به روی زمین می‌افتاد. به صد سلام آخر زیارت عاشورا رسید،احساس کرد که این سلام های آخر را آهسته‌تر بخواند؛ دل توی دلش نبود با خود می گفت :ای کاش به جای صد سلام هزارتا سلام در زیارت عاشورا بود به سلام آخر که رسید احساس می‌کرد که لیاقت ندارد ناامید شده بود به سجده افتاد اللهم لک الحمد، الحمد الشاکرین لک خدایا برای توست حمد و ستایش. دلش نمی‌خواست از سجده سر بردارد اصلا رویش نمی‌شد   با خود می گفت ای کاش در این سجده می‌مردم؛ خدا یا می‌شود جان مرا بگیری . خستگی چهل هفته به یک باره بر تنش سنگینی می کرد ؛ سر از سجده برداشت تا نماز زیارت بخواند تا خواست الله اکبررا بگوید نگاهش به سمت کوچه افتاد به ناگاه نور سفیدی از خانه‌ای نمایان شد. با عجله خود را به جلوی پنجره رساند، خدایا این چه نوری است به دلش افتاده بود که نکند این همان نور مرادش باشد. دوان دوان خود را به آن خانه رساند. آنقدر عجله داشت که نفهمید اصلا کفش‌هایش را نپوشیده است به در خانه که رسید در باز شد وارد خانه شد خانه‌ای گلی و ساده‌ای بود اتاق‌ها را یکی پس از دیگری طی کرد؛ به یکباره دلش فرو ریخت چشمش را به چشم امامش گره زد از شوق نزدیک بود جانش به در آید.به خود که آمد جسدی را دید که رویش را پارچه سفیدی پوشانده بودند به یکباره فضا سکوت بود و سکوت، آقا نگاهی به سید باقر انداخت و فرمود :چله نشینی نمی‌خواهد مثل این پیر زن باش خودمان به دیدنت می‌آییم خواست بپرسد که این پیرزن  چه کرده است ؛ به منی که سال‌هاست  قال الصادق و قال الباقر گفته‌ام، برتری یافته است؛ این جملات را در ذهنش مرور می‌کرد که دوباره آقا رو کرد به سید و گفت: این زن به خاطر حفظ حجاب و عفافش هفت سال از خانه بیرون نیامده است سید ناگهان به فکر فرو رفت و در ذهنش رضا خان را لعنت کرد؛ همینکه به خود آمد دیگر آقا را ندید.

  این داستان اقتباس از زندگی آیةالله سید محمد باقر سیستانی است

 

 

انقلاب اسلامی ، توبه فرزندان آدم

جيمز موريس، جامعه شناس آمريكايي مي گويد؛ «در قرآن، كتاب مسلمان ها به آيه اي برخوردم كه ضرورت رسيدگي به يتيمان را يادآوري مي كرد. در اين آيه از كساني تجليل شده است كه با ميل و علاقه و فقط براي خشنودي خدا، از يتيمان و اسيران و فقرا دست گيري مي كنند - منظور ايشان آيه 8 از سوره مباركه «انسان» است- يتيم به كسي مي گويند كه پدر از دست داده است ولي به نظر من، منظور قرآن از يتيم، كسي است كه بي پشت وپناه است. بايد بگويم امروزه ما مردم غرب از همه يتيم تر هستيم زيرا پشت و پناهي نداريم. رنسانس ما را از خدا جدا كرد. من به مردم ايران غبطه مي خورم كه با انقلاب 1979- انقلاب اسلامي- از اومانيسم جدا شدند و به خدا روي آوردند. من خميني را دوست دارم
اين سخن نمي دانم از كيست، اما حكيمانه است. چندين سال قبل از كسي شنيده و يا در جايي خوانده ام؛ با اين مضمون كه؛ اومانيسم - اصالت تمايلات مادي بشر در قانونگذاري و مهندسي جامعه- ميوه درخت ممنوعه «رنسانس» بود كه فرزندان آدم به فريب شيطان و با توهم ماندگاري! به آن نزديك شده و از آن خوردند. در پي اين فريب شيطان اگرچه از حاكميت ظالمانه كليسا و كشيشان در قرون وسطي نجات يافتند، اما در اين جابه جايي از خدامحوري در قانونگذاري و ساختار جامعه(تئيسم) نيز جدا افتاده و در برهوت به سوي ناكجاآبادي رفتند كه ظاهرش آباد بود! فرزندان آدم هم مثل پدر و مادرشان آدم و حوا عليهاالسلام فريب شيطان را خورده بودند... انقلاب اسلامي در ايران، توبه فرزندان آدم و آغاز بازگشت آنها به سوي خدا بود.

کیهان /شماره 20282

خصلت هاى ايمان

خصلتهاى ايمان

 شرح حدیثی از پيامبر اكرم صلي ‌الله و عليه و آله توسط حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

 « ثلاثٌ من كنّ فيه استكمل خصال الإيمان:  الذي إذا رضي، لم يُدْخِله رضاه في باطلٍ وإذا غَضِبَ لم يخرجه الغضب من الحقّ وإذا قدر لم يتعاط ما ليس له  » (تحف العقول صفحه 43)

 

معناى روايت، اين نيست كه ايمان در اين سه خصلت منحصر است، بلكه مراد اين است كه در هر كس، اين سه خصلت وجود داشته باشد، حاكى از اين است كه همه خصال ايمان، در او جمع است. چون هر يك از اينها متوقّف بر مجموعه‏اى از صفات نيك و كاشف از آنها است.

خشنودى و محبت كسى او را به باطل نكشاند كه موجب شود به ناحق از آن شخص دفاع كند و همچنين غضب، او را به برخوردهاى غلط و خروج از حق نكشاند، و در هنگام قدرت، كارهايى را كه حق او نيست مرتكب نشود.

چهل نکته خواندنی درباره حرم امام رضا(ع)  

با توجه به سفری که در پیش دارم لازم دیدم تا برای بالا بردن اطلاعات خودم و دوستان از حرم امام رضا (ع) مطلب ویژه زیر را بزارم امیدوارم مورد استفاده واقه بشه . در مورد منبعش چیزی یادم نمیاد چون خیلی وقت پیش این مطالب وارد آرشیوم شده ، اگر اطلاع دارید شما بگویید تا در پایان مطلب ذکر کنم .

( این پست ثابت است)

چهل نکته خواندنی درباره حرم امام رضا(ع)

نکاتی تاریخی، فرهنگی و معماری حرم امام هشتم

نکته1
در سال 203 و به قولى 202 هجرى قمرى که حضرت رضا علیه السلام در طوس به شهادت رسیدند بدن مطهر آن امام همام را در باغ حمید بن قحطبه و در کنار قبر هارون خلیفه عباسى به خاک سپردند و نخستین بناى حرم مطهر همان بقعه هارون الرشید است که بعدها حرم را روى دیوارهاى قدیمى آن بنا نهادند و از آن به بعد طوس به مشهد الرضا تغییر نام یافت.

 به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته