حجاب در بهشت

انسان براي آزادي و حركت در بين ديگر
انسانها نياز به پوشش دارد همانطور كه پروردگار مي فرمايد،انبياء براي انسان لباس
آورده اند و اين لباس تقواست كه انسانها را از شر گناه آزادي مي كند و در قيامت
تنها صاحبان تقوا ملبسند و ما بقي از شرم عرياني سر به زير دارند.
آيا عريان بودن بمعني دست خالي بودن
از اعمال صالح است يا برهنه بودن ظاهري,که هر دوآنهامطرح است.
در روايت آمده که در روز حشر کفار
برهنه اند ومومنين بوسيله نوري که اطراف آنها را احاطه نموده است,مستور
هستند.وبوسيله اين نور جسم آنها ديده نمي شود.(1)ودر مورد ديگري
آمده که بوسيله کفن پوشيده هستند وکسي که بدون کفن دفن شده ,خداوند اورا مي
پوشاند.(2)
در نقل ديگري آمده که:در قيامت قومي
وارد مي شود که لباسهائي از نور در بر دارندودر ادامه دارد که اينها شيعيان ما
هستندوعلي(ع)امام آنها است.(3)
در نقلهاي متعدد ديگري آمده که:شيعيان
مستور العوره وارد صحنه قيامت مي شوند.(4)
در مجموع بايد گفت هر گونه پوششي که
لازم است (مادي ,معنوي)براي انسان, مي بايست در همين دنيا فراهم شود زيرا از جمع
بندي روايت بدست مي آيد که برهنگي وپوشيدگي قيامت امري همگاني نيست بلکه تابع
اعمال انسان است,لذا بايد با اعمال صالح ودوري از پرده دري به فکر برهنگي قيامت
بود.اين بحث دامنه داري است که تلاش شد محورهائي براي پيگيري ارائه گردد. حجاب در بهشت:
خداوند متعال مي فرمايد: « خدا کساني
را که ايمان آورده و کارهاي شايسته کرده اند به بهشت هاي که در آن نهر جاري است
داخل مي سازد. در آنجا به ستبندهايي از طلا و مرواريد آراسته شوند و لباسشان از
حرير است.»(حج/23)
از اين آيه استفاده مي شود که اهل
بهشت داراي لباس هستند و لباس حجاب است. توجه داشته باشيد که حجاب فقط پوشاندن سر
در خانمها نيست بلکه لباس مرد نيز حجاب است لذا از اين آيه مي توان استفاده کرد که
در بهشت حجاب هست ولي حد آن از اين آيه معلوم نمي شود.
با خداوند متعال مي فرمايد: « در
آنجا(بهشت) زناني هستند که جز به شوهران خويش ننگرند و پيش از بهشتيان هيچ انسان و
جني به آنها دست نزده است.»(الرحمن/56) « در آنجا(بهشت) زناني هستند نيک سيرت و
زيباروي .... حوراني مستور در خيمه ها»(الرحمن/71و73)
از اين آيات نيز برمي آيد که اولا در
بهشت مسأله حجاب مطرح است ثانيا استفاده مي شود که مردان بهشتي از مستور بودن
زنانشان در التذاذند ثانيا حيا و غيرت در بهشت نيز از کمالات است.
اساسا آخرت محل ظهرو باطن دين است. «
مالک يوم الدين»، واجب و مستحب و مکروه و حرام و حلال در روز قيامت ظهور مي يابد.
همان طور که نماز ظهور مي کند، ولايت ظاهر مي شود ساير عبادات نيز ظاهر مي شود از
جمله حجاب.
حقيقت حجاب همان حياء و عفت است يعني
در دار دنيا حيا و عفت چه در زنان و چه در زنان و چه در مردان با حجاب و پوشيدگي
نمودار مي شود. همان طور که شجاعت و غيرت ديني با جهاد و خضوع در برابر خدا با
سجده و جود و کرم با انفاق نمودار مي شود. يعني حجاب عملي است که حکايت از صفتي
باطني دارد و انسان در روز قيامت با همان ملکات و صفات باطني خويش محشور مي شود و
اين ملکات- چه ملکات خوب و چه ملکات بد- در وجود انسان ظاهر مي شود مؤمن از ملکات
خويش محفوظ مي شود غير مؤمن از ملکات خويش در عذاب است. حيا و عفت به تبع آن حجاب
نيز در بهشت ظهور مي يابد و بهشتي از آن در التذاذ است. کما اينکه ساير عبادات نيز
در بهشت ظاهر مي شوند.
لکن در آخر تکليف نيست و بهشتي، عبادت
پروردگار را با کمال شوق انجام مي دهد و از آن لذت مي برد و بهترين لذت اهل بهشت
ذکر خداست. « إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ يَهْديهِمْ
رَبُّهُمْ بِإيمانِهِمْ تَجْري مِنْ تَحْتِهِمُ اْلأَنْهارُ في جَنّاتِ النَّعيمِ؛
دَعْواهُمْ فيها سُبْحانَكَ أَللّهُمَّ وَ تَحِيَّتُهُمْ فيها سَلامٌ وَ آخِرُ
دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ»(يونس/9و10) البته اينها
بخشي از اذکار اهل بهشت است نه همه آنها.
منابع:
1- بحارالانوار ج7ص109ح35
2- همان،ص110ح41
3- همان،ص180ح19
4- همان ,ص184 ح35و36ودر حديث37آمده که لباسهائي سفيدتر از شير بر تن دارندوص194ح61






