ساده زیستی

ساده زيستي رهبري



در سال‌هاي اول رهبري، آقا تحت عمل جراحي قرار گرفتند و دوران نقاهت را در منزل گذراندند. روزي مرا به حضور پذيرفتند. اتاق ملاقات، اتاق پذيرايي بود. من چون وارد اتاق شدم و فضاي آن‌جا و وسايل و تجهيزات اتاق را ديدم، سخت تحت تأثير قرار گرفتم. وسايل در حد اقشار فقير جامعه بود و فرش اتاق پذيرايي، يك قالي تمام نخ نما كه گل سالمي در آن ديده نمي‌شد. آن قالي نيز جهيزيهِ همسرشان بود. ساير وسايل اتاق هم كاملا‌ً عادي و معمولي مي‌نمود. از زندگي افراد متوسط جامعه نيز پايين‌تر بود.


محمد باقر ذوالقدر

تصمیم گیری

چگونه تصميم بگيريم؟


زندگي، رودخانه‏اي است كه ما هر روز در مورد شيوه گذر از آن تصميم مي‏گيريم. مسير اين رودخانه به طور مداوم تغيير مي‏كند.

رودي كه در گذشته جريان يافته است، به طور معمول به آرامش رسيده و تا اندازه‏اي، مشخّص و قابل كنترل است. رودي كه در آينده جاري خواهد شد، متلاطم‏تر، غير قابل پيش‏بيني و تا اندازه‏اي غير قابل كنترل است.

به نوشته دو ماهنامه حديث زندگي، مسير رودخانه‏اي كه روزانه آن را مي‏پيماييم، تغيير مي‏يابد و در نتيجه چگونگي گذركردن از آن نيز تغيير مي‏كند. جهان امروز، شبيه رودخانه، به طور مداوم در حال تغيير است. فردي كه در دنياي امروز تصميم مي‏گيرد، بايد به همان اندازه كه بر محيط تسلّط دارد بر تغييرات نيز تسلّط داشته باشد.

هيچ چيز در دنيا آسان‏تر و عادي‏تر و در عين حال مشكل‏تر و سخت‏تر از يك تصميم‌گيري عاقلانه نيست. اكثر ما در دوره‏اي از زندگي خود با اين مشكل روبه‏رو شده‏ايم: ازدواج، تغيير كار، انتخاب اين يا آن، و... و بدون شك آن احساس تلخ را نيز چشيده‏ايم: زماني كه نمي‏دانستيم كدام راه را بايد برگزينيم.


به ادامه ممطلب بروید..

ادامه نوشته

دعوت به کار نیک

دعوت به کار نیک



پیامبر اکرم (ص):


كسي كه ديگران را به كار نيك راهنمايي كند، گـويا خـود، آن را انـجـام داده اسـت. 


وسائل الشيعه، ج11، ص 398

پا خروسی!

لبخند جبهه
پا خروسی!
با آن سیبیل چخماقی، خط ریش پت و پهن که تا گونه اش پایین آمده بود و چشم های میشی، زیر ابروان سیاه کمانی و لهجه غلیظ تهرانی اش می شد به راحتی او را از بقیه بچه ها تشخیص داد. تسبیح دانه درشت کهربایی رنگی داشت که دانه هایش را چرق چرق صدا می داد.

اوایل که سر از گردان مان درآورد همه ازش واهمه داشتند. هنوز چند سال از انقلاب نگذشته بود و ما داش مشدیهای قداره کش را به یاد داشتیم که چطور چند محله را به هم می زدند و نفس کش می طلبیدند و نفس داری پیدا نمی شد. اسمش «ولی» بود. عشق داشت که ما داش ولی صدایش بزنیم. خدایی اش لحظه ای از پا نمی شست. وقت و بی وقت چادر را جارو می زد، دور از چشم دیگران ظرف ها را می شست و صدای دیگران را در می آورد که نوبت ماست و شما چرا؟ یک تیربار خوش دست هم داشت که اسمش را گذاشته بود: بلبل داش ولی! اما تنها نقطه ضعفش که دادِ فرماندهان را در می آورد فقط و فقط پا مرغی نرفتنش بود. مانده بودیم که چرا از زیر این یکی کار در می رود. تو ورزش و دویدن و کوه پیمایی با تجهیزات از همه جلو می زد. مثل قرقی هوا را می شکافت و چون تندبادی می دوید. تو عملیات قبلی دست خالی با یک سر نیزه دخل ده، دوازده عراقی را درآورده بود و سالم و قبراق برگشته بود پیش ما. تیربارش را هم پس از اینکه یک عراقی گردن کلفت را از قیافه انداخته و اوراق کرده بود از چنگش درآورده و اسمش را با سرنیزه روی قنداق تیربار کنده بود. با یک قلب که از وسطش تیر پرداری رد شده بود و خون چکه چکه که شده بود: داش ولی!

آخر سر فرمانده گردان طاقت نیاورد و آن روز صبح که بعد از دویدن قرار بود پا مرغی برویم و طبق معمول داش ولی شانه خالی می کرد، گفت:«برادر ولی، شما که ماشاءالله بزنم به تخته از نظر پا و کمر که کم ندارید و همه را تو سرعت عقب می گذارید. پس چرا پامرغی نمی روید؟» داش ولی اول طفره رفت اما وقتی فرمانده اصرار کرد، آبخور سبیل پت و پهنش را به دندان گرفت و جویده جویده گفت: «راسیاتش واسه ما افت داره جناب

فرمانده با تعجب گفت: «یعنی چی؟»

- آخه نوکر قلب باصفاتم، واسه ما افت نداره که پامرغی بریم؟بگو پاخروسی برو، تا کربلاش هم می رم!

زدیم زیر خنده. تازه شصت مان خبردار شد که ماجرا از چه قرار است. فرمانده خنده خنده گفت: «پس لطفا پاخروسی بروید!» داش ولی قبراق و خندان نشست و گفت: «صفاتو عشق است!» و تخته گاز همه را پشت سر گذاشت.


  کتاب رفاقت به سبک تانک صفحه 27

فطريه دانشجويان و سربازان

فطريه دانشجويان و سربازان


فطره دانشجويان و سربازانى كه به طور رايگان از غذاى دولتى استفاده مى‏كنند، بر عهده چه كسى است؟

همه مراجع (به جز صافى، مكارم و نورى ): بر عهده خودش است و چنانچه تمكن مالى نداشته باشد از او ساقط است. امام، استفتاءات، ج 1، زكات، س 17 ؛ خامنه‏اى، استفتاء، س 859 و 860 و 863 ؛ فاضل، ج 1، س 876 ؛ تبريزى، استفتاءات، س 780 و 781 ؛ دفتر: وحيد، بهجت و سيستانى.
آيةاللَّه نورى: در فرض ياد شده زكات فطره بر كسى واجب نيست. استفتاءات، ج 2، س 302.
آيةاللَّه مكارم: اگر تمكّن مالى دارد، بنابر احتياط واجب خودش بپردازد. استفتاءات، ج 1، س 369.
آيةاللَّه صافى: هر كدام تمكن داشته باشند، بنابر احتياط خودشان بپردازند. جامع‏الاحكام، 1، ج 1، س 563.
تبصره. از نظر كسانى كه زكات فطره بر عهده دانشجو نيست ؛ اگر وى تمكن مالى دارد، احتياط مستحب آن است كه خودشان بپردازند. (رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني، كد: 209/500016)

روزه‌دار و نوشیدن آب

روزه‌دار و نوشیدن آب  
 

سوال: اگر روزه دار به قدرى تشنه شود که بترسد از تشنگى بمیرد، وظیفه اش چیست؟

 
جواب:
امام خمینی:
اگر روزه دار به قدرى تشنه شود که بترسد از تشنگى بمیرد (1) مى‌تواند (2) به اندازه‌اى که از مردن نجات پیدا کند (3) آب بیاشامد ولى روزۀ او باطل مى‌شود (4) و اگر ماه رمضان باشد، باید در بقیۀ روز از به جا آوردن کارى که روزه را باطل مى‌کند خوددارى نماید (5).
(1) تبریزى: یا به مرض مبتلا شود .. 
(2) گلپایگانى، صافى: واجب است .. 
(3) تبریزى: به اندازه‌اى که از خوف، نجات پیدا کند .. 
(4) بهجت: امّا در ماه رمضان تا مغرب از سایر مفطرات اجتناب کند. 
(5) فاضل: و قضاى آن را هم بگیرد.

حضرت آیت الله سیستانى:
اگر روزه دار به قدرى تشنه شود که بترسد از تشنگى بمیرد، یا به او ضررى برسد یا آن که به سختى بیفتد که نمى‌تواند آن را تحمّل کند، مى‌تواند به اندازه‌اى که ترس از این امور برطرف شود، آب بیاشامد؛ بلکه در فرض ترس از مرگ و مانند آن، واجب است ولى روزه او باطل مى‌شود و اگر ماه رمضان باشد، باید بنا بر احتیاط لازم بیشتر از آن نیاشامد و در بقیۀ روز از انجام کارى که روزه را باطل مى‌کند، خوددارى نماید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
مسأله اگر روزه دار به اندازه‌اى تشنه شود که طاقت تحمّل آن را ندارد و یا ترس بیمارى و تلف داشته باشد، مى‌تواند به اندازۀ ضرورت، آب بنوشد ولى روزۀ او باطل مى‌شود و اگر ماه رمضان باشد، باید بقیۀ روز را امساک کند.
 
حضرت آیت الله شبیری زنجانى:
مسأله اگر روزه دار اتفاقاً به قدرى تشنه شود که از ادامۀ روزه بر جان خود بترسد یا روزه بر او حرجى یا ضررى باشد، مى‌تواند به قدرى که سیر نشود، آب بیاشامد و روزۀ او باطل مى‌شود و اگر ماه رمضان باشد باید در بقیۀ روز از به جا آوردن کارى که روزه را باطل مى‌کند، خوددارى کند؛ بلکه بنا بر احتیاط در روزۀ واجب غیر ماه رمضان نیز امساک نماید.
 
حضرت آیت الله سبحانی:
اگر روزه دار به قدرى تشنه شود که براى او تحمل تشنگى موجب عُسر و حَرَج است، مى تواند به اندازه اى که رفع مشقّت کند، آب بیاشامد و روزه او باطل نمى شود. (مسأله 1256)

تذکر: 
1. روزه باطل می‌شود یعنی بعدا باید قضای روزه گرفته شود.
2. مقلد به فتوای مرجع تقلید خود عمل می نماید، و اختلاف فتاوی بر اثر برداشت های افراد از متون است.

منبع: توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج‌1، ص: 894

آشنایی با اصطلاحات صهیونیسم

به مناسبت فرارسیدن روز جهانی قدس

نگاه گذرا به تاريخچه يهود و سرزمين فلسطين، در شناخت واژه صهيونيسم کمک مي کند.

تاريخ گواهي مي دهد که ساکنان اصلي فلسطين هيچ گاه يهود نبوده اند، بلکه تنها در برهه هايي از تاريخ بر اين سرزمين به صورت اشغالگر متجاوز و يا به صورت شهروند عادي زندگي داشته اند. در زمان حضرت داود  (ع)  (حدود هزار سال پيش از ميلاد) بني اسرائيل شهر اوراشليم را از مردم «يبوس» (مصريها) گرفتند.[1]

در سال 70 ميلادي روميان بر فلسطين دست يافتند، اورشليم را ويران کردند و يهود در ميان ديگر ملتها به صورت اقليت زندگي مي کردند.[2]

سرزمين فلسطين و بيت المقدس بارها ميان روميان، فارسيان، اسکندر مقدوني و ... دست به دست شد تا سرانجام در سالهاي 633 م. تا 640 م. کاملاً به دست مسلمانان فتح شد. جالب است بدانيم مسلمانان، فلسطين و بيت المقدس را از شاميان و مسيحيان گرفتند و در صلح نامه اي که ميان ساکنان بيت المقدس و مسلمانان منعقد شد، به درخواست طرف مقابل مسلمانان مقرر شد که حتي يک نفر يهودي حق نداشته باشد در بيت المقدس بماند. بنابراين، در اندک زماني فلسطين و بيت المقدس به صورت يکپارچه مسلمان و عربي شد.[3]

از سال 691 م. تا 1095 م. سرزمين فلسطين ميان دولتهاي اسلامي، مانند، مروانيان، عباسيان، قرمطيها، فاطميون، سلجوقيها و .... دست به دست شد و در تمام اين دوران، اسلامي و عربي بودن اين سرزمين پايدار بود. از سال 1095 م. تا 1192 م. صليبيها به کمک جهان مسيحيت و اروپا سه جنگ خونين را به هدف اشغال فلسطين و بيت المقدس بر مسلمانان و ساکنان بيت المقدس تحميل کردند و سرانجام تن به صلح دادند و قرار شد بيت المقدس همچنان در دست مسلمانان بماند و مسيحيان براي زيارت آزاد باشند.[4]

در خلال سالهاي 1540 م. تا 1915 م. فلسطين و بيت المقدس جزء قلمرو حکومت عثمانيها بود. شکست عثمانيها و آغاز جنگ جهاني اوّل مصادف با ظهور صهيونيسم و طمع آنان به خاک فلسطين بود.[5]

بقیه در ادامه مطلب...

ادامه نوشته

سیره امامان در شب قدر

سیره امامان در شب قدر

شب قدر در فرهنگ قرآن و روایات از جایگاه بس عظیمى برخوردار است تا آنجا که شب قدر در قرآن برابر با هزار ماه دانسته شده، و شب نزول قرآن، و شب تعیین تقدیرات یکسال و شب مبارک معرفى شده است.

 و در روایات هم تعبیرات زیبایى از شب قدر آمده است، همچون شب بخشیده شدن گناهان و اینکه هر کس در آن شب بخشیده نشود، مورد نفرین خدا واقع می شود.

 و پیامبر اکرم صلى‏الله‏ علیه‏ و‏آله فرمود: «مَنْ حُرِمَها فَقَدْ حُرِمَ الْخَیْرَ کُلَّهُ؛ هر کس از شب قدر محروم گردد، از تمام خیرات بى‏نصیب شده است.»

 

به ادامه مطلب بروید ...

ادامه نوشته

اعمال شب های قدر

اعمال شب های قدر

 

شب قدر، شبی است که در تمام سال هیچ شبی به فضیلت آن نمی رسد و عمل در شب قدر بهتراز عمل در هزار ماه است.

در شب قدر برنامه های یک سال هر کس مقدر می گردد . درشب قدر ملائکه و روح که اعظم ملائکه است به اذن پروردگار، خدمت امام زمان علیه السلام مشرف می شوند و مقدرات هر کس را به امام عرضه می دارند.

 

اعمال شب قدر به دو گونه اعمال مشترک و اعمال مخصوص تقسیم می شود.  

اعمال مشترک شب های قدر

1- مقارن غروب آفتاب شب قدر غسل شود.

2- در شب قدر دورکعت نماز اقامه شود، در هر رکعت بعد از حمد ، هفت مرتبه سوره توحید خوانده شود. بعد از نماز هفتاد بارذکر " استغفرالله و اتوب الیه" گفته شود.

3- قرآن به سرگرفتن در شب قدر و خدا را به چهارده مصوم سوگند دادن .

4- خواندن زیارت امام حسین علیه السلام در شب قدر.

5- احیای این شبها.

6- یکی دیگر از اعمال شب قدر اقامه صد رکعت نماز به صورت دورکعتی وافضل آن است که درهر رکعت بعد از حمد ، ده مرتبه سوره توحید خوانده شود.

 7- یکی دیگر از اعمال شب قدر خواندن دعایی از امام زین العابدین علیه السلام که درمفاتیح الجنان آمده است.اللهم انی امسیت لک عبداً...

 8- قرائت دعای جوشن کبیر در شب قدر.

9- طلب آمرزش از خدای متعال . و در خواست از خدا جهت نیازهای دنیا و آخرت.

10- ذکر گفتن و صلوات بر محمد وآل محمد علیهم السلام.

 

اعمال مخصوص شب نوزدهم

1- صد بار ذکر " استغفرالله ربی واتوب الیه ".

2- صد بار ذکر " اللهم العن قتلة امیرالمومنین"

3- دعای "یا ذَالَّذی کانَ..." خوانده شود .

4- دعای اللهم اجعل فیما تقضی و تقدر من الامر المحتوم ...

 

اعمال مخصوص شب بیست و یکم

 1- دعای اللهم صل علی محمد وال محمد و اقسم لی حلما یسد عنی باب الجهل ... .

2- لعن بر قاتل امیرالمومنین.

3- زیارت حضرت علی علیه السلام.

 

اعمال مخصوص شب بیست و سوم

 1- تلاوت سوره های عنکوبت و روم که امام صادق علیه السلام فرمود:هر که تلاوت کند این دو سوره را دراین شب از اهل بهشت است.

2- قرائت سوره ی دخان .

3- هزار مرتبه سوره قدر.

4- خواندن و تکرار دعای اللهم کن لولیک حجة ابن الحسن ... .

5- دعای اللهم امددلی فی عمری واوسع لی فی رزقی ... .

6- تلاوت قرآن کریم به هر مقدار که توانستی .

7- دعاوی " یا باطنا فی ظهوره و یا ظاهراً فی بطونه... .

منبع : مفاتیح الجنان

فضیلت شب های قدر

با توجه به آیات سوره قدر می‌توان به فضیلت‌های شب قدر پی برد:
۱. قرآن در آن نازل شده است.
۲. عبادت و احیای آن معادل بیش از هزار ماه است.
۳. خیرات و برکات الهی در آن شب نازل می‏شود.
۴. رحمت خاص خدا شامل حال بندگان می‏گردد.
۵. فرشتگان و روح در آن شب نازل می‏گردند.

شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است. خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد. این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است. عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود. ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، نزد امام زمان(عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند. شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.

عظمت و فضیلت این شب بر سایر شبها را از این امور می‌توان به دست آورد:

۱) آمرزش گناهان: پیامبر خدا(ص) در تفسیر سوره «قدر» فرمودند:

«هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده میشود.»


۲) قلب رمضان: امام صادق(ع) فرمودند:

«از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماههای سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماهها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است.»


۳) نزول قرآن: طبق روایات، مجموع قرآن در شب قدر دفعی و یکباره بر پیامبر (ص) نازل شده است. این نزول دفعی و یکباره قرآن است، اما نزول تدریجی قرآن طی 23 سال دوران نبوت پیامبر گرامی(ص) به صورت الفاظ نازل شده است.
۴) برتر از هزار ماه: نزول همه‌ی ملائکه و روح در شب قدر بر زمین و سلام دادن بر بندگان خدا نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. امام باقر(ع) فرمودند:

«عمل صالح در شب قدر از قبیل نماز، زکات و کارهای نیک دیگر بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد.»

فرصت شب قدر را غنیمت بدانیم

شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل. این شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم. نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم.
در شب قدر که شب‌زنده‌داری می‌کنیم، خداوند نام ما را در گروه نیک‌بختان ثبت می‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام می‌سازد. آیا توفیقی بالاتر از این هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزدیک‌تر شویم؟
دعاهای شبهای رمضان مجموعه‌ای است روشنی‌بخش که با تکرار تلاوت آنها، آموزش‌های آن‌ها به صورت هدف‌هایی برای ما در می‌آیند. پس هنگام خواندن این ادعیه شایسته و بهتر است مفهوم آنها را نیز همواره مدنظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدف‌های مطرح‌شده در دعاها گام برداریم.

افطارها به کام دلم زهر میشود

افطارها به کام دلم زهر میشود
آقای ما گرسنه و تشنه شهید شد...

تلنگری به هیئت انصارالمهدی(عج)

تلنگری به هیئت انصارالمهدی(عج)

15 شب مناجات ، 15 شب اشک و گریه، 15 شب توسل به اهل بیت، 15 شب شب زنده داری، 15 شب دیدن دوستان مسجدی، 15 شب گریه برای خودمون و... تمام شد.

توی سایت هیئت (miadgah313.ir )یه چرخی بخورید نظرات جالبی رو در مورد 15 شب مناجات می بینید که بعضاً جای تأمل دارند و ضرورت چنین مجالسی رو نمایان می کند . آوردن چندتا از نظرات خالی از لطف نیست:

 

یا امام رضا(ع) - شنبه 1392/04/29

یکی از بهترین ماه رمضانهای عمرم بود کاشکی اینجور مراسمات ادامه پیدا کنه.

....

عباسی -  پنجشنبه 1392/04/27

سلام ممنون از هیئتتون
بالاخره توی اهواز یه هیئت از بچه مسجدی ها و حوزوی ها به دور از هر چی هیئتی بازی راه افتاد
لطفا ادامش بدید و خرابش نکنید

...

ناشناس چهارشنبه 1392/04/26

سلام لطفا اگه امکان داره این برنامه رو ادامه بدین ما بعد 15 روز چه کنیم . خداقوت

....

بعضی از مسئولین فرهنگی با یک همچین دغدغه ای(تجمع بچه مسجدی ها و مذهبی ها ) اقدام به راه اندازی هیئت کردند اما متأسفانه در ادامه راه ، هدف گم شد و تبدیل به مراسمی با شکل و شمایل خاص و رفته رفته برای یک عده خاص شد .

لذا این نکته برای مسئولین برگزاری هیئت باید مورد توجه قرار بگیرد که مخاطبین متوجه تغییر رویه هیئت می شوند پس مراقب آسیب های هیئت باشید.

یا علی