ویژگی های رییس جمهور در روایات/ 4. موفقيت در امتحانها

 به مناسبت فرا رسیدن ایام انتخابات ریاست جمهوری، مروري كوتاه بر شاخص ترين صفات دولتمردان در حكومت اسلامي خواهيم داشت ، كه بر گرفته از معارف قرآن و اهل بيت عليهم السلام است .

 

صفات كارگزاران دولت اسلامي

كساني كه در مسؤوليت ها و پست هاي حكومت اسلامي وارد مي شوند بايد داراي صفاتي باشند كه در كلام وحي و معارف ائمه عليهم السلام بر آن تاكيد شده است. در اين جا به برخي از اين صفات اشاره مي شود. 

4. موفقيت در امتحانها

در مديريت اسلامي چندين اصل گزينشي وجود دارد كه اصل آزمايش و موفقيت در آزمونها يكي از آنهاست.

در سيره نبوي براي انتخاب افراد در كارها به آزمايش اهميت داده مي شد. در يكي از جنگها، دوست «سمرة بن جندب» به عنوان رزمنده از سوي رسول خدا صلي الله عليه و آله گزينش شد. سمره گله كرد كه چرا من انتخاب نشدم؟ پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: با دوستت كشتي بگير! پس از برنده شدن و آشكار شدن قدرت بدني او، حضرت فرمود: اجازه داري بجنگي!(1)

در سيره مديريتي علوي نيز بر اين شيوه سفارش و تأكيد مي شود. آن حضرت خطاب به مالك مي فرمايد:

«در كارهاي كارگزارانت بنگر و آنان را با آزمايش و امتحان به كار بگمار!(2)»

پس يكي از ويژگيهاي مهم رئيس جمهور بايد اين باشد كه در عرصه هاي مهم پيش از اين، امتحان خوبي داده و از ميادين آزمايش سربلند بيرون آمده باشد.

ادامه دارد...

پی نوشت:

1. اسدالغابة، ج 2، ص 454، به نقل از مديريت از منظر كتاب و سنت، سيد صمصام الدين قوامي، ص 180.

2. نهج البلاغة، نامه 53.

دانلود مطلب به صورت جیبی برای استفاده در منبرک ازایــــنـــجــا

ویژگی های رییس جمهور در روایات/ 3. امين و امانت دار بودن

ويژگيهاي رئيس جمهور در روایات

به مناسبت فرا رسیدن ایام انتخابات ریاست جمهوری، مروري كوتاه بر شاخص ترين صفات دولتمردان در حكومت اسلامي خواهيم داشت ، كه بر گرفته از معارف قرآن و اهل بيت عليهم السلام است .

 

صفات كارگزاران دولت اسلامي

كساني كه در مسؤوليت ها و پست هاي حكومت اسلامي وارد مي شوند بايد داراي صفاتي باشند كه در كلام وحي و معارف ائمه عليهم السلام بر آن تاكيد شده است. در اين جا به برخي از اين صفات اشاره مي شود. 

3. امين و امانت دار بودن

يكي از مهم ترين ويژگيها در سپردن مسئوليت هاي بزرگ به افراد، امانت داري آنان است. در اصل يكصد و پانزدهم قانون اساسي كه ذكر آن رفت، به صراحت بر مسئله «امانت»داري تأكيد شده است. و بر اساس فرهنگ قرآن، امانت داري يكي از خصيصه هاي پيامبران الهي معرفي شده است؛ زيرا كه آنان از طرف خداوند به رسالتهاي بزرگي مأمور شده اند و قرآن بسياري از ايشان را به عنوان «رسول امين» معرفي كرده است.(1)

در ماجراي حضرت موسي عليه السلام كه بنا شد آن حضرت نزد شعيب نبي عليه السلام اقامت نمايد و در انجام امور او را ياري رساند، قرآن از زبان دختر شعيب عليه السلام مي فرمايد:

«يا اَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأجَرْتَ الْقَوِيُّ الأَْمينُ»(2)؛ «پدر! وي را به كارگير! زيرا بهترين كسي كه به كار مي گماري، همانا فرد قدرتمند و امانت دار خواهد بود.»

امانت داري در كنار توانمندي مطرح شده است و از اينكه «امين» در اين آيه صفت «قوي» قرار گرفته است، مي توان اين نكته را برداشت كرد كه فرد توانمند در صورت امانت داري گزينش مي شود و در صورتي كه شخص توانمند، از صفت امانت بهره اي نبرده باشد، انتخاب او براي امر مهمي شايسته نيست.

حال با توجه به جايگاه رياست جمهوري در نظام اسلامي ايران و با نظر به اختيارات و حوزه نظارتي و مديريتي رئيس جمهور، شايسته است شخصي كه براي عهده داري اين پست انتخاب مي شود، امانت داري او در كنار ديگر صفات مانند: تدين؛ تقوا؛ دانش و... احراز شود.

امام اميرالمؤمنين عليه السلام در نامه خويش به اشعث ابن قيس ـ كارگزار حضرت در آذربايجان ـ مي نويسد:

«إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَلكِنَّهُ في عُنُقِكَ أَمانَةٌ؛(3) همانا پُست تو براي تو وسيله آب و نان نبوده، بلكه امانتي در گردن تو است.»

با توجه به بار معنايي «امانت» كه «موقتي بودن» آن و «لزوم دقت در حفظ» آن است، اهميت اين ويژگي بيشتر آشكار مي شود.

در ماجراي حضرت يوسف عليه السلام پس از آزادي او از زندان، آن حضرت خطاب به پادشاه مي گويد:

«اِجْعَلْنِي عَلي خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ»؛(4) «مرا به گنجينه هاي اين زمين بگمار كه امانت داري دانا هستم.»

از اين رو و به دليل اهميت مسئله امانت داري، در قانون اساسي جمهوري اسلامي، به اين عنوان در سوگند رئيس جمهور تصريح شده است:

«... و با استعانت از خداوند و پيروي از پيامبر اسلام و ائمه اطهار - عليهم السلام - قدرتي را كه ملت به عنوان امانتي مقدس به من سپرده است، همچون اميني پارسا و فداكار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.»

پی نوشت:

1. رجوع كنيد به: سوره شعرا، آيات 107 و 125 و 143 و 162 و 178.

2. قصص/ 26.

3. نهج البلاغة، نامه 5.

4. يوسف/ 55.

دانلود مطلب به صورت جیبی برای استفاده در منبرک از ایــــنـــجـا

ویژگی های رییس جمهور در روایات/ 2. مدیر و مدبّر بودن

ويژگيهاي رئيس جمهور در روایات

 به مناسبت فرا رسیدن ایام انتخابات ریاست جمهوری، مروري كوتاه بر شاخص ترين صفات دولتمردان در حكومت اسلامي خواهيم داشت ، كه بر گرفته از معارف قرآن و اهل بيت عليهم السلام است .

2. مدير و مدبّر بودن

مدير بودن به معناي توانايي اداره قوه مجريه است و مدبّر بودن به اين معناست كه شخصي مي تواند در مسند رياست جمهوري قرار گيرد كه توان ديدن و تشخيص عواقب امور و پيامد تصميم گيريها را داشته باشد. در متن قانون اساسي ـ كه ذكر آن رفت ـ به صورت صريح و آشكار يكي از ويژگيهاي رئيس جمهور، مدير و مدبّر بودن عنوان شده است.

از ضروري ترين صفاتي كه بايد شخص رئيس جمهور واجد آن باشد، توانمندي در اداره امور كشور است و در اين زمينه، گزينش اشخاصي كه داراي حسن سابقه در انجام مسئوليتهاي سنگين و توانايي اداره امور مهم مي باشند، حايز اهميت است. رسول خدا در اين باره مي فرمايد:

«مَن أَمَّ قَوْماً وَ فيهِمْ أَعْلَمُ مِنْهُ اَوْ اَفْقَهُ مِنْهُ لَمْ يَزَلْ أَمْرُهُمْ في سَفالٍ إِلي يَوْمِ الْقِيامَةِ؛(1) هر كس رياست گروهي را بپذيرد، در حالي كه ميان آنان دانشمندتر و فهيم تر از او وجود دارد، پيوسته كارشان تا روز قيامت در سستي و سقوط خواهد بود.»

پی نوشت :

1. محاسن برقي، ج 1، ص 93؛ ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، شيخ صدوق، ص 206.

دانلود مطلب به صورت جیبی برای استفاده در منبرک از اینجا

وظايف رئيس جمهور در قانون اساسى

وظايف رئيس جمهور در قانون اساسى

بخش مهمي از مسؤوليت ها و وظايف دولت و رئيس دولت در نظام اسلامي در قانون اساسي آمده است . در اين مقال نگاهي گذرا به اين وظايف از دريچه قانون اساسي داريم تا از سويي حد و مرز انتظار امت اسلامي از كارگزاران دولتي و رئيس قوه مجريه روشن شود . و از ديگر سو فهرستي از وظايف مهم رئيس جمهور برگزيده، در ديدرس ياران و همكاران و وزيران و مشاوران و معاونان ايشان و همه امت قرار گيرد . اين فهرست فقط شامل وظايفي است كه در يك مرور سريع از قانون اساسي كنوني مصوب ششم مرداد ماه 1368 هجري شمسي استخراج شده است .

 

سي وظيفه قانوني

1- پاسداري از مذهب رسمي كشور «در برابر تشكيك و تحريف و تحقير و تعطيل قوانين ديني .»

2- پاسداري از نظام جمهوري اسلامي با همان تفسير كه در اصل دوم قانون اساسي آمده است .

3- پاسداري از قانون اساسي به عنوان ميثاق مورد توافق همه شهروندان كشور .

4- به كارگيري همه استعداد و صلاحيت ها در راه ايفاي مسؤوليت هاي قانوني .

5- وقف خود براي خدمت به مردم، اعتلاي كشور، ترويج دين و اخلاق .

6- پشتيباني از حق و گسترش عدالت .

7- پرهيز از خودكامگي .

8- حمايت از آزادي و حرمت اشخاص و حقوق قانوني آنان .

9- حراست از مرزها، استقلال سياسي، اقتصاي و فرهنگي و نظامي كشور و تماميت ارضي .

10- استعانت از خدا در انجام وظايف .

11- پيروي از پيامبر بزرگوار اسلام و ائمه اطهار عليهم السلام در نگهداري از امانت «قدرت » و سپردن آن به منتخب ملت پس از خويش .

12- پاسخگو بودن در برابر «ملت » و «رهبر» و «مجلس شوراي اسلامي » .

13- جلوگيري از تصويب و اجراي هر گونه قانون و مقررات مدني، جزايي، مالي، اقتصادي، اداري، فرهنگي، نظامي، سياسي و ساير موارد كه براساس موازين اسلامي نباشد و تلاش جهت لغو و عدم اجراي آن . تشخيص موافقت و مخالفت با شوراي محترم نگهبان است .

14- به كار گرفتن همه امكانات براي ايجاد محيطي مساعد براي رشد فضائل اخلاقي براساس ايمان، تقوا و مبارزه با كليه مظاهر فساد و تباهي .

15- جلوگيري از رباخواري، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوء استفاده از موقوفات، سوء استفاده از مقاطعه كاري ها، و معاملات دولتي، فروش زمين هاي موات و مباحات اصلي، دائر كردن اماكن فساد و ساير موارد غيرمشروع و بازگرداندن ثروت هاي ناشي از امور فوق به صاحبان حق و يا بيت المال در صورت ناشناخته بودن صاحبان آن .

16- دعوت به خير و امر به معروف و نهي از منكر به عنوان يك وظيفه متقابل ملت و دولت .

17- پاسداري از قداست خانواده و استواري روابط خانوادگي بر پايه حقوق و اخلاق اسلامي .

18- تلاش پيگير براي اتحاد و ائتلاف ملل اسلامي و وحدت سياسي، اقتصادي و فرهنگي جهان اسلام .

19- پاسداري از حقوق زنان و حمايت از آنان طبق اصل 21 قانون اساسي .

20- فراهم كردن امكان اشتغال و كار و تامين شرائط مساوي براي احراز مشاغل .

21- تامين اجتماعي همگان در برابر بيكاري، پيري، از كار افتادگي، بي سرپرستي، در راه ماندگي، حوادث و سوانح و خدمات بهداشتي، درماني و مراقبت هاي پزشكي از طريق بيمه و غيره .

22- تامين آموزش و پرورش رايگان براي همه تا پايان دوره متوسطه و تامين وسائل تحصيلات عالي تا سرحد خودكفايي كشور به صورت رايگان .

23- تامين مسكن هر فرد و خانواده به ويژه روستانشينان و كارگران .

24- گردآوري و بهره برداري و نظارت بر انفال و توزيع عادلانه ثروت هاي عمومي .

25- رفتار عادلانه و رعايت اخلاق انساني در رفتار با اقليت هاي ديني كه بر ضد اسلام و جمهوري اسلامي توطئه و اقدام نكرده اند .

26- پاسداري از زبان و خط و پرچم رسمي كشور و تاريخ هجري شمسي و قمري در كليه اسناد و مكاتبات و رسانه هاي گروهي و تدريس ادبيات زبان قرآن و معارف اسلامي در دوره هاي ابتدايي تا پايان دوره متوسطه و رعايت تعطيلي روز جمعه در سراسر كشور .

27- خودداري و جلوگيري از استخدام كارشناسان خارجي مگر در موارد ضرورت و با تصويب مجلس شوراي اسلامي .

28- رعايت قانون در كليه دريافت ها و پرداخت هاي دولتي .

29- خودداري و جلوگيري از دادن هر گونه امتياز تشكيل شركت ها و مؤسسات به خارجيان در امور تجاري، صنعتي، كشاورزي، معادن و خدمات طبق اصل هشتاد و يكم .

30- خودداري از گرفتن هر گونه وام خارجي و داخلي و كمك بلاعوض از داخل و خارج بدون تصويب مجلس شوراي اسلامي .

سي نكته فوق بخش مهمي از وظايف رئيس دولت و همه دولت مردان نظام اسلامي است كه از ديدگاه حقوقي و با توجه به قسم شرعي بر عهده رئيس محترم جمهور اسلامي است .

 

آثار شوم بدحجابي

آثار شوم بدحجابي


1.اگر زن زينت‌هاي خود را به ديگران نشان دهد و به نمايش گذارد، اين داراي پيامي است که هر نظاره کننده‌اي را به سوي خود فرا مي‌خواند و بدين ترتيب موجب فتنه و فساد ديگران مي‌شود و دامن انسان‌هاي بسياري را به گناه آلوده مي‌کند.
2.پوشيدن لباس مناسب، نشان دهنده شخصيت و حرمت زن است.
3.يکي ديگر از پيامد‌هاي منفي بدحجابي، رسيدن بلوغ زودرس در کودکان و نوجوانان است. بلوغ جنسي و وزيدن نسيم تمايلات و شهوات مربوط به زمان خاصي از زندگي است و اگر زودتر يا ديرتر بروز کند، موجب مشکلات روحي، اخلاقي و اجتماعي براي فرد و جامعه خواهد شد. با يک مثال مطلب روشن‌تر مي‌شود:
اگر در زمستان قدري هوا گرم شود و بهار زودرس فرا رسد، همه درختان در اوايل عيد شکوفه مي‌کنند و زودتر از موعد مقرر به شکوفه مي‌نشينند، در حالي که هنوز فصل سرما، نگذشته است. همين که يک توده هواي سرد فرا رسد، همه شکوفه‌ها سياه و خشک مي‌شوند و درختان و محصولات در آن سال دچار آفت مي‌شوند.
پس وزيدن نسيم تمايلات بايد به طور طبيعي انجام گيرد. اگر دختران و پسران در زمان خودشان به ثمر رسند، نيرومند و سالم و شاداب باقي خواهند ماند، ولي اگر در باروري آن‌ها تسريع و يا تأخير شود، افسردگي‌ها و پژمردگي‌هايي را به همراه خواهند داشت. پيش از موعد مقرر بالغ شدن، بدون اين که قادر به ازدواج باشند، مشکلات و عواقب خطرناکي دارد. بلوغ زودرس، يکي از اختلالات و مشکلات جوامع جديد است که همزمان با بي‌حجابي پيدا شده است.
4.زن با حجاب و با عفت در تحصيل علم موفق‌تر است؛ زيرا تحصيل علم نيازمند تمرکز فکر است و دختر يا زني که به دنبال خودنمايي باشد و هر لحظه براي جلب توجه مردان هرزه خود را به شکلي در مي‌آورد، تمرکز حواس ندارد و در تحصيل علم موفق نخواهد بود.
5.زن بدحجاب، با رفتار خود جز مفسده و ضرر چيزي به بار نمي‌آورد
6. و در نهايت، بي‌حجابي و بي‌عفتي عذاب‌هاي اخروي را در بردارد؛ آن‌چنان‌که رسول خدا(ص) فرمود: بيش‌ترين جهنميان از زنان بي‌تقوا هستند.

نصيحت سعدي به رئيس جمهور

نصيحت سعدي به رئيس جمهور

يكي از رساله هاي جالبي كه از شيخ مصلح الدين سعدي شيرازي به يادگار مانده، كتاب كوچكي شامل يك مقدمه كوتاه نيم صفحه اي و يكصد وپنجاه و يك تذكر اخلاقي، عبادي، سياسي، تربيتي و اجتماعي به قدرتمندان است . اين كتاب با عنوان «نصيحة الملوك » ضمن «كليات سعدي » آمده و هفده صفحه را در برگرفته است .

رساله «نصيحة الملوك » پاسخي است كه سعدي به درخواست يكي از دوستان عزيز خود نوشته و براساس خواسته وي به فهم «نزديك » و از تكلف «دور» است . گرچه سعدي به زبان آن روزگار از قدرتمندان به نام پادشاه و سلطان نام مي برد ولي اندرزها و رهنمودهاي وي براي همه قدرتمندان در قلمرو نفوذ و اقتدار آنان مفيد و معتبر است .

 

به ادامه مطلب بروید...

 

ادامه نوشته

ویژگی های رییس جمهور در روایات/ 1-دين داري و پرهيزگاري

انتخابات و انتخاب برتر

در نظام جمهوري اسلامي براي رئيس جمهور ويژگيهايي لحاظ شده است كه در معارف ديني از آنها به عنوان صفات رهبران و مسئولان نظام اسلامي ياد شده است. در اين باره سخنان امام خميني رحمه الله پيرامون انتخاب اصلح بسيار رهگشاست؛ چرا كه هم بر انتخاب اصلح تأكيد شده است و هم در توضيح آن به اساسي ترين ويژگيهاي رئيس جمهور اشاره شده است.

انتخاب اصلح

امام خميني رحمه الله با تأكيد بر انتخاب بهترين افراد، به موضوع انتخاب اصلح اشاره مي فرمايد:

«كسي كه از همه متعهدتر به اسلام، [داراي] سوابق خوب، پيوسته به هيچ طرفي، نه شرقي باشد نه غربي باشد، نه غربزده باشد و نه شرق زده، مسلمان باشد، پيرو احكام اسلام.»(1)

و يا مي فرمايد:

«انتخاب اصلح براي مسلمين، يعني انتخاب فردي كه تعهد به اسلام و حيثيت آن داشته باشد و همه چيز را بفهمد. بايد مسلماني باشد كه احتياجات مملكت را بشناسد و سياست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد كشور باشد و ممكن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد.»(2)

«اگر اصلح را انتخاب كرديد، كاري اسلامي مي كنيد و اين يك محكي براي خودتان است كه تشخيص بدهيد انتخاب براي اسلام است يا براي صلاح خودتان.»(3)

 

ويژگيهاي رئيس جمهور

1. دين داري و پرهيزگاري

در اصل يكصد و پانزدهم قانون اساسي آمده است:

رئيس جمهور بايد از ميان رجال مذهبي و سياسي كه واجد شرايط زير باشد، انتخاب گردد: ايراني الاصل، تابع ايران، مدير و مدبّر، داراي حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مباني جمهوري اسلامي ايران و مذهب رسمي كشور.

در اين اصل، در چند مورد به اين ويژگي توجه شده است كه بسيار حايز اهميت است: رجال مذهبي، تقوا، مؤمن و معتقد به مذهب رسمي كشور.

امام خميني رحمه الله با توجه به اين اصل قانون اساسي و لزوم مراعات آن مي فرمايد:

«بايد توجه داشته باشند آقايان كه آن صفتي كه در قانون اساسي براي رئيس جمهور تعيين كرده اند، مراعات كنند. قانون اساسي را ملاحظه كنند و صفات رئيس جمهور را در آنجا ملاحظه كنند وكسي كه داراي آن صفات بود و او را به آن صفات مي شناسيد، به او رأي بدهيد و اگر فاقد آن صفات باشد، احتراز كنيد از رأي دادن به او.»(4)

دين مداري و استواري در دين، از برجسته ترين ويژگيهايي است كه رئيس جمهور بايد داراي آن باشد؛ زيرا در پرتو آن اعتماد و اطمينان رأي دهندگان به ميزان بسيار بالايي جذب شده و دست يابي به اهداف مهم در زمينه هاي اجرايي آسان تر مي گردد.

اميرمؤمنان علي بن ابي طالب عليه السلام در اين باره در نامه خود به مالك اشتر چنين مي فرمايد:

«أَمَرَهُ بِتَقْوَي اللّه ِ، وَإِيثَارِ طَاعَتِهِ، وَاتِّبَاعِ مَا أَمَرَ بِهِ فِي كِتَابِهِ: مِنْ فَرَائِضِهِ وَ سُنَنِه الَّتِي لاَيَسْعَدُ أَحَدٌ إِلاَّ بِاتِّبَاعِهَا وَ لاَيَشْقي إِلاَّ مَعَ جُحُودِهَا وَإِضَاعَتِهَا(5)؛ او را فرمان مي دهد به ترس از خدا و مقدم داشتن طاعت خدا [بر ديگر كارها] و پيروي از آنچه در كتاب خود از واجبات و سنتهايش امر فرموده [همان واجبات و سنتهايي [كه كسي جز با پيروي از آنها راه نيك بختي را نپيموده و جز با انكار كردن و ضايع ساختن آنها بدبخت نگشته است.»

امام عليه السلام در زمينه پيشه ساختن تقوا در ادامه كلام پيشين مي فرمايد:

«وَ أَمَرَهُ أَنْ يَكْسِرَ نَفْسَهُ مِنَ الشَّهَوَاتِ وَ يَزَعَهَا عِنْدَ الْجَمَحَاتِ، فَإِنَّ النَّفْسَ أَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ اللّه ُ؛(6) او را دستور مي دهد تا نفس خويش را از شهوتها در هم شكند، و آن را به هنگام سركشيها باز دارد كه نفس، امر كننده به بدي است، مگر خداوند رحم نمايد.»

ادامه دارد...

پي نوشت ها:

1. صحيفه امام، ج 11، ص 484.

2. همان، ج 18، ص 197.

3. همان، ج 18، ص 197.

4. همان، ج 11، ص 393.

5. نهج البلاغة، نامه 53.

6. همان.

7. محاسن برقي، ج 1، ص 93؛ ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، شيخ صدوق، ص 206.

دانلود مطلب به صورت جیبی برای استفاده در منبرک از اینجا

گريه عمرو عاص هنگام مرگ

گريه عمرو عاص هنگام مرگ

چون هنگام مرگ عمرو عاص- وزير و همه كاره معاويه- رسيد، مي‌گريست‌، فرزندش گفت‌: اي پدر! اين گريه چيست؟ از سختي مرگ مي‌گريي؟ گفت‌: از مرگ ترس ندارم‌، ترسم بعد از مرگ است كه چه بر سر من خواهد گذشت‌. 
عبدا... گفت‌: تو صاحب رسول خدايي و روزگار را به نيكويي برده‌اي؟ 
گفت‌: اي فرزند! من با سه طبقه از مردم روزگار بودم‌. اول كافر بودم و از همه كس بيش‌تر با رسول خدا دشمني داشتم‌، اگر آن‌وقت مي‌مردم بي شك به جهنم مي‌رفتم‌. بعد با رسول خدا بيعت كردم و او را نيك دوست مي‌داشتم، اگر آن‌روز ميمردم جاي من در بهشت بود. بعد از پيامبر به كار سلطنت و دنيا مشغول شدم و نمي‌دانم عاقبتم چه خواهد بود...
چون عمروعاص به دستگاه معاويه وارد و به دنيا مشغول بود، به اندازه هفتاد پوست گاو پر از پول و طلاي سرخ ذخيره كرده بود. چون اين مقدار را حاضر ساخت، به فرزند خود گفت‌: كيست اين مال را با آن وزر و وبالي كه در اوست بگيرد؟ فرزندش گفت‌: من نمي‌پذيرم، چون نمي‌دانم مال كدام شخص است كه به صاحبش بدهم‌. اين خبر به معاويه رسيد، گفت‌: اين اموال را با همه خرابي‌هايش مي‌پذيرم و آن را از مصر به دمشق نزد معاويه حمل كردند.

ارزش اخلاص

ارزش اخلاص

در بني اسرائيل عابدي بود، به او گفتند: در فلان مكان درختي است كه قومي‌ آن را‌ مي‌پرستند. خشمناك شد و تبر بر دوش نهاد تا آن درخت را قطع كند. ابليس به صورت پير مردي در راه وي آمد و گفت‌: كجا‌ مي‌روي‌؟

عابد گفت‌:‌ مي‌روم تا درخت مورد پرستش مردم را قطع كنم‌، تا مردم خداي را، نه درخت را بپرستند.

ابليس گفت‌: دست بدار تا سخني باز گويم‌. گفت‌: بگو. گفت‌: خداي را رسولاني است؛ اگر قطع اين درخت لازم بود، خداي، آنان را ‌مي‌فرستاد. عابد گفت‌: ناچار بايد اين كار انجام دهم.

ابليس گفت‌: نگذارم‌ و با وي گلاويز شد. عابد وي را بر زمين زد. ابليس گفت‌: مرا رها كن تا سخن ديگري برايت گويم‌، و آن اين است كه تو مردي مستمند هستي، اگر تو را مالي باشد كه به كارگيري و بر عابدان انفاق كني، بهتر از قطع آن درخت است.

دست از اين درخت بردار تا هر روز دو دينار در زير بالش تو گذارم. عابد گفت‌: راست‌مي‌گويي‌، يك دينار صدقه‌ مي‌دهم و يك دينار به كار برم. بهتر از اين است كه قطع درخت كنم؛ مرا به اين كار امر نكرده‌اند و من پيامبر نيستم كه غم بيهوده خورم، و دست از شيطان برداشت.

دو روز در زير بستر خود دو دينار ديد و خرج‌مي‌نمود، ولي روز سوم چيزي نديد و ناراحت شد و تبر برگرفت كه قطع درخت كند.

شيطان در راهش آمد و گفت‌: به‌كجا ‌مي‌روي؟ گفت:‌ مي‌روم قطع درخت كنم‌، گفت‌: هرگز نتواني و با عابد گلاويز شد و عابد را روي زمين انداخت و گفت‌: بازگرد و گرنه سرت را از تن جدا كنم.

گفت‌: مرا رها كن تا بروم؛ لكن بگو چرا آن دفعه من نيرومندتر بودم؟

ابليس گفت‌: تو براي خدا و با اخلاص قصد قطع درخت را داشتي، لذا خدا مرا مسخّر تو كرد و اين بار براي خود و دنیا خشمگين شدي‌، و من بر تو مسلط شدم.

پسر كوتاه قد و بدقيافه

پسر كوتاه قد و بدقيافه


«سعدي» گويد: پادشاهي چند پسر داشت، يكي از آن‌ها كوتاه قد و لاغراندام و بدقيافه بود، و ديگران همه قد بلند و زيبا روي بودند.
شاه به او به نظر نفرت و خواركننده مي‌نگريست، و با نگاهش وي را تحقير مي‌كرد. آن پسر از روي هوش و بصيرت فهميد كه چرا پدرش با نظر تحقيرآميز به او مي‌نگرد، رو به پدر كرد و گفت: اي پدر! كوتاه خردمند بهتر از نادان بلند قد است، چنان نيست كه هركس قامت بلندتر داشته باشد ارزش او بيش‌تر است، چنان كه گوسفند پاكيزه است، ولي فيل همانند مردار بو گرفته مي‌باشد.
شاه از سخن پسرش خنديد و بزرگان دولت سخن او را پسنديدند، ولي برادرانش رنجيده خاطر شدند.
اتفاقا در آن ايام، سپاهي از دشمن براي جنگ با سپاه شاه رسيد. نخستين كسي كه از سپاه شاه، قهرمانانه به قلب لشگر دشمن زد، همين پسر كوتاه قد و بدقيافه بود.
با شجاعتي عالي، چند نفر از سران دشمن را بر خاك افكند، سپس نزد پدر آمد و پس از احترام گفت: اسب لاغر روز ميدان به كار آيد.
باز به درگيري رفت. با اين كه گروهي پا به فرار گذاشتند، با نعره گفت: اي مردان! بكوشيد و الا جامه زنان بپوشيد.
همين نعره، سواران را قوت داد و بالاخره بر دشمن غلبه كردند و پيروز شدند. شاه سر و چشمان پسر را بوسيد و او را وليعهد خود كرد و با احترامي خاص به وي مي‌نگريست. برادران به او حسد ورزيدند، و زهر در غذايش ريختند تا به وي بخورانند و او را بكشند. خواهر او از پشت دريچه، زهر ريختن آن‌ها را ديد، دريچه را محكم بر هم زد؛ برادر با هوشياري فهميد و بي درنگ دست از غذا كشيد و گفت: محال است كه هنرمندان بميرند و بي هنران زنده بمانند و جاي آن‌ها را بگيرند.
پدر از ماجرا باخبر شد؛ پسران را تنبيه كرد و هر كدام را به گوشه اي از كشورش فرستاد.


صلوات نجاتش داد

صلوات نجاتش داد 


مؤمني در مكه در طواف به‌جاي هر دعايي صلوات مي‌فرستاد. پس از نماز طواف تعقيبش صلوات‌، در سعي بين صفا و مروه صلوات، وقوف مشعر و عرفات و در مني هر كس دعايي مي‌خواند او صلوات مي‌فرستاد. به او گفتند: جز صلوات از تو چيزي نشنيديم‌. گفت: مرا داستاني است. پدري داشتم‌. در همين سفر در اثنا راه مريض و بالاخره محتضر شد، ديدم وضعش خيلي سخت است‌. مثل قير سياه شده آثار عذاب از او آشكار است‌، ناله مي‌كند و مي‌گويد: سوختم، آتش است‌.
پناه به خدا بردم وگفتم: خدايا! پدرم در اين‌حال نميرد، که براي من رسوايي است. طولي نكشيد در آن لحظات آخر ديدم عوض شد. كم كم روي سياه‌، سفيد و روشن شد. قيافه گرفته و ناراحت‌، متبسم و آرام گرديد، با كمال امنيت و آرامش از دنيا رفت .
گفتم: خدايا! من نفهميدم چطور شد!
در عالم رؤيا پدرم را ديدم در كمال آسايش و خوشي‌، احوالش را پرسيدم‌، گفت: اعمال و رفتار من مقتضي همان بود كه اول ديدي‌، لكن ندا بلند شد از طرف پيغمبر آخر الزمان(ص) ‌اي كسي‌كه در عمرت زياد صلوات بر ما مي‌فرستادي، حالا موقع تلافي‌ است، اين‌ها همه هديه محمد(ص) است در برابر صلوات.
لذا من از آن‌روز ديگر تصميم قطعي گرفتم دست از صلوات برندارم‌. حالا ان‌شاء ا... مؤمنين و مومنات دست از صلوات برنداريد، اميد است همه به شفاعت محمد(ص) برسيد.


زبده القصص


فریاد قبر

در روایتی از پیامبر (ص)نقل شده که فرمودند:
اَلْقَبْرُ یُنادِی کُلُّ یَوْمٍ بِخَمْسَ کَلَماتٌ
قبر در هر روز پنج کلمه را فریاد میزند :

۱. اَنا بَیْتُ الْوَحْدَه فَاحْمِلوا اِلیَّ اَنیساً
من خانه تنهاییم پس با خود انیس و مونسی به سوی من آورید(تلاوت قرآن)
۲. اَنا بَیْتُ الْظُّلْمَه فَاحْمِلوا اِلیَّ سِراجاً
من خانه تاریکی هستم پس با خودتان چراغی به سوی من آورید(نافله شب)
۳. اَنا بَیْتُ التُرابْ فَاحْمِلوا اِلیَّ فِراشاً
من خانه خاکیی هستم پس با خودتان فرشی به سوی من بیاورید(عمل صالح)
۴. اَنا بَیْتُ الْعِقابْ فَاحْمِلوا اِلیَّ تَرْیاقاً
من خانه گزندگان هستم پس با خودتان پادزهری به سوی من بیاورید (لااله الا الله و محمد رسول الله و علی ولی الله)
۵. اَنا بَیْتُ الْفَقْرْ فَاحْمِلوا اِلیَّ کَنْزاً
من خانه فقر هستم پس با خودتان گنجی به سوی من بیاورید(صدقه) 

مجموعه ورّام، ابی الحسین ورام صفحه  200


همچنین در روایتی امیر المومنین علی «علیه السلام» میفرمایند:
چنان برای زندگی تلاش کن که گویی تا قیامت زنده ای و در همان حال آنچنان برای قیامت توشه بردار که گویی همین لحظه خواهی مرد.

آداب گفت و ‌گو با ديگران

آداب گفت و ‌گو با ديگران

سخن گفتن، به عنوان يکي از کم هزينه‌ترين امور، در نگاه نخست بسيار آسان تلقي مي‌گردد؛ اما به کارگيري اين نعمت بي بديل که از امتيازات انسان است، آداب و موازيني دارد که بدون آن نه‌تنها بهره لازم حاصل نمي‌گردد، بلکه گاه مشکلات غير قابل حل و ضايعات جبران ناپذيري نيز به بار خواهد آمد.

بخشي از اين آداب که زمينه تفاهم بهتر را فراهم و ما را از لغزش‌هاي احتمالي ايمن خواهد ساخت، به شرح زير است:

1. سخن حق بگوييد و با سخن خود حق را بر ملا سازيد.

2. از روي علم و آگاهي سخن گوييد و هيچ گاه بدون تأمل کافي حرف نزنيد. به آثار و پيامدهاي حرف‌هاي خود توجه کنيد.

3. شمرده، بدون عجله و با صداي ملايم حرف بزنيد.

4. سنجيده و بجا سخن گوييد (سنجيده گويي) و حرف بيهوده (لغو) نزنيد.

5. تنها هنگام ضرورت صحبت کنيد (کم گويي)

6. مختصر و مفيد سخن گوييد.

7. در نقل سخنان، امانت را رعايت کنيد.

8. در مورد اموري که به شما مربوط نيست، حرفي نزنيد.

9. هرگز به گناه تکلم نکنيد (دروغ، غيبت، تهمت، تمسخر، شايعه، افشاي سرّ، هتک حرمت، عيب جويي، دشنام، تحقير، سخنان نيش دار و اختلاف افکني).

10. در وقت خشم و هيجان، در امور مهم سخن نگوييد.

11. هرگز الفاظ و جملات زشت و ناپسند بر زبان جاري نکنيد.

12. در سخن گفتن حيا را رعايت کنيد.

13. سطح درک مخاطبان را در نظر بگيريد.

14. در بين صحبت ديگران، حرف نزنيد. (شنونده خوبي باشيد).

15. بکوشيد تا سخنان شما همراه با تشويق ديگران باشد.

16. با سخنان خود، خوبي‌ها را به اطرافيان تلقين کنيد.

17. نکات مثبت شخصيت افراد را يادآوري کنيد.

18. در نقل لطيفه‌ها و سخنان خنده دار افراط نکنيد و اگر قصد شوخي داريد، مخاطب را از جدي نبودن سخن خود آگاه کنيد.

19. بهتر است در وقت صحبت، چهره‌اي متبسم داشته باشيد.

20. بهتر است در بيان نقاط ضعف ديگران از کنايه استفاده کنيد.

21. هيچ گاه بي دليل کسي را با حرف‌هايتان نترسانيد.

22. در محاورات، فرهنگ مخاطبان خود را در نظر بگيريد.

23. صادقانه و از روي محبت صحبت کنيد.

24. در وقت سخن گفتن، به حرکات فک و لب خود دقت کنيد.

25. حرکت دست و حالات چهره خودتان را با سخنانتان هماهنگ کنيد.

26. وقتي با افراد بزرگ‌تر از خود سخن مي‌گوييد، صدايتان را از صداي آنان بالاتر نبريد.

27. اشتياق و آمادگي شنوندگان را براي شنيدن سخنانتان در نظر بگيريد.

28. شايسته است بدون آن که اظهار بزرگي کنيد، سخنانتان موجب هشدار و موعظه براي ديگران باشد.

29. سعي کنيد سخنان شما، ياد خدا را در دل شنوندگان زنده کند و سخنان خود را با نام خدا آغاز کنيد.

30. از کلمات محترمانه بهره بگيريد. (عرض مي‌کنم، خواهش مي‌کنم، اختيار داريد و ضميرهاي جمع مانند: شما، ايشان، و ...)

31. حتي المقدور از سخني که بار منفي دارد، خودداري کنيد (جملات تنفر آميز، يأس آور، حاکي از شکايت و گله، انتقاد آمير و سرزنش زا).

32. در غير موارد لازم، از تکرار اظهارات خود بپرهيزيد و در صورت نياز، حرفتان را با بياني رساتر تکرار کنيد.

33. از جملات امري کم‌تر استفاده کنيد و از زياد به کاربردن ضمير «من» بپرهيزيد.

34. از آميختن سخنان خود با اغراق و قسم زياد خود داري کنيد. در صورت نياز، همراه با دليل و برهان سخن بگوييد.

35. از به کارگيري کلمات و عبارات غير مأنوس و ثقيل بپرهيزيد.

36. سزاوار است سخنان شما، هميشه همراه با نقل کلام بزرگان دين و حکمت و حاوي نکات پند آموز باشد، تا به رشد مخاطبان منجر شود.

37. دستور زبان فارسي را به خوبي فرا گيريد و از به کار بردن الفاظ غربي بپرهيزيد.

38. در استفاده از کلمات با معاني مشترک، فهم شنونده را در نظر داشته باشيد.

39. تکيه کلام‌هاي زايد را با تمرين از سخنانتان حذف کنيد. (بله راستش خوب و ...)

40. از پرخاشگري بپرهيزيد و با سخن نرم با ديگران گفت‌و‌گو کنيد.

پيوسته در نظر داشته باشيد که سخنانتان، حاکي از شخصيت و ميزان عقل شماست.


نقاط قوت دولت احمدی نژاد از نگاه امام خامنه ای

نقاط قوت دولت احمدی نژاد از نگاه امام خامنه ای


1. پایبندی به ارزشها و  گفتمان امام و انقلاب

 پايبندى به اصول و ارزشهاست كه خيلى شاخص مهمى است. دولت، هم در قول و شعار - كه مهم است - و هم در عمل، نشان مى‌دهد كه به اصول انقلاب و ارزشهاى انقلاب پايبند است... اين براى انقلاب ما يك پديده‌ى معجزآسا و بى‌نظير است كه ما امروز همان شعارهايى را مى‌دهيم و همان اصول و مبانى‌اى را براى خودمان برنامه‌ى عمل قرار داده‌ايم كه در اول انقلاب همانها اعلام شده بود...  ( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛4 شهریور86)

 

2. سیاست خارجی و استکبار ستیزی؛

 يك خصوصيت ديگر هم كه باز جاى ذكر دارد، اين است كه اين دولت در برابر زياده‌خواهي‌هاى استكبار، دچار انفعال نشد؛ اين به‌نظر من خيلى مهم است كه در تعامل با دنيا، انسان جاى خودش را بداند، خواست خودش را بداند، نيرو و قدرت خودش را بداند و بداند كه بايد چه‌كار كند. ( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛4 شهریور86)

 

3. شعار عدالت

  يكى از شعارهاى اين دولت، عدالت است. عدالت يقيناً محور انقلاب بود؛ در اين شكى نيست. هيچ دولتى هم از اول نيامده صريحاً بگويد من نمى‌خواهم طبق عدالت رفتار كنم؛ ليكن من بايد از آقاى احمدى‌نژاد تشكر كنم كه ايشان كار جديدى كردند؛ عدالت محورى را به عنوان يك شعار گذاشتند وسط؛ اين كار خيلى بزرگى بود. ( دیدار با هیئت دولت؛ 8 شهریور 84)

 

4. خدمتگزاری به مردم و مردمی بودن

·         پايبندى به خدمت هم يكى از شاخصه‌هاى اين دولت است كه قابل ارج‌گزارى و ذكر است. ( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛4 شهریور86)

·         هم روحيه‌ى مردمى و خاكى اين دولت است؛ اين هم خيلى باارزش است؛ اين را قدر بدانيد. شما امتيازتان به تشخص ظاهرى و شكل و قيافه نيست؛ ( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛2 شهریور87)

 

5. ساده زیستی

  نكته‌ى بعد، توجه به ساده‌زيستى است. يكى از شعارهاى خوب آقاى احمدى‌نژاد مسأله‌ىساده‌زيستى است. اين شعار، شعار بسيار مهمى است؛ اين را نبايد دست‌كم گرفت( دیدار با هیئت دولت؛ 8 شهریور 84)

 

6. پرکاری و دولت کار بودن

  •  پركارى اين دولت هم انصافاً چيز برجسته‌اى است؛ حتى بعضيهايى كه مخالف هم هستند، اين را نمى‌توانند انكار كنند؛( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛4 شهریور86)
  •   يك خصوصيت اين است كه اين دولت، واقعاً يك دولت كار است؛ دولت حركت و اقدام است؛ انرژى و نشاطِ كار اين دولت، يك امر برجسته است. ( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛2 شهریور87)

7.شعار دولت اسلامی

يكى از شعارهاى خوبى كه آقاى رئيس‌جمهور، هم در دوره‌ى انتخابات، هم بعد از آن تكرار كردند، مسأله‌ى دولت اسلامى است... معناى شعار دولت اسلامى اين است كه ما مى‌خواهيم اعمال فردى، رفتار با مردم، رفتار بين خودمان، و رفتار با نظامهاى بين‌المللى و نظام سلطه‌ى امروز جهانى را به معيارها و ضوابط اسلامى نزديكتر كنيم. اين شعار، بسيار باارزش است.( دیدار با هیئت دولت؛ 8 شهریور 84)

 

8. سفرهای استانی

 رفتن به شهرها، رفتن به شهرهاى كوچك، همه‌ى نقاط كشور را زير پا گذاشتن و هيچ نقطه‌اى از كشور را از منظر خبرگى و كارشناسى دور قرار ندادن، اينها چيزهاى باارزشى است. ( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛2 شهریور87)

 

9. کار های خوب اقتصادی (سهام عدالت، هدفمندی یارانه ها و...)

طرح تحول اقتصادى، كار مهم و بزرگى بود. ما توصيه ميكنيم؛ از جمله‌ى چيزهائى كه از بين راه برنگرديد، همين طرح تحول اقتصادى است؛ آن را واقعاً دنبال كنيد. ( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛8 شهریور89)

 

10.  «شایسته سالاری»؛«روحیه تحول گرایی»،«جرات در مقابله با فساد»

«شايسته‌سالارى»، «نظارت بر عملكرد زيرمجموعه» و «تلاش بى‌وقفه براى اين خدمات»، كه انصافاً اين مورد در اين دولت برجسته است. اين تلاش بى‌وقفه را حقيقتاً همه شاهدند و ما هم شاهديم. اين حركت پُرتلاشى كه همه‌ى دولت - بخصوص شخص آقاى رئيس‌جمهور - نشان ميدهند، خيلى باارزش است. ( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛6 شهریور85)

 

اقتباس شده از خبرگزاری مشرق

راه هاي کنترل فکر از گناه

 راه هاي کنترل فکر از گناه

فكر گناه تا به عمل حرامي منجر نشود، حرام نيست؛ ولي بايد در نظر داشت كه شيطان با همين انحرافات كوچك، انسان را به تباهي مي‏كشاند. فكر گناه، گناه نيست؛ ولي ممكن است زمينه گناه را فراهم سازد و موجب سلب توفيق گردد؛ چنان كه دود چيزي را نمي‏سوزاند ولي در و ديوار را سياه مي‏كند. كنترل فكر، راه‏هاي متعددي دارد؛ ولي با نخستين گام، همه چيز، درست نمي‏شود. كسي كه مي‏خواهد زمام افكار خويش را در دست بگيرد، بايد با تمام توان به خودسازي روي آورد و با جديت، اين راه را دنبال كند؛ تا كم‌كم به هدف نزديك گردد. بخشي از راه‏هاي كنترل فكر، عبارتند از:

راه دل و عشق‏

ذهن و فكر انسان، همواره متوجه چيزي است كه به آن عشق مي‏ورزد؛ چنان كه عاشق، آني از فكر معشوقش بيرون نمي‏رود. اين كه ما هميشه در نمازهاي خود به ياد ديگر مسائل مي‏افتيم، به جهت تعلق نفس به آن‌ها و عدم آشنايي با محبوب حقيقي است؛ ولي عاشق دلباخته خدا، در همه حال، به ياد خداست؛ چنان كه گويا هميشه در نماز است. بنابراين، بايد دل را از تعلق به ديگر چيزها پالايش كرد و منزلگه عشق ربوبي ساخت؛ تا انديشه نيز بدان سو متوجه شود.

ضبط قوه خيال‏

پرنده لجام گسيخته خيال، هر دم بر سر شاخساري مي‏نشيند. از اين رو، افكار انسان غیر مهذب، آرام و قرار ندارند. اگر آدمي با دقت در كنترل خيال بكوشد، يعني همواره از آن مراقبت كند و هر گاه به اين سو و آن سو گريخت، بلافاصله آن را به امور شريف متوجه گرداند، خيال، كم‌كم رام و مطيع مي‏گردد و به كنترل در مي‏آيد.

انس دادن ذهن‏

با داشتن يك برنامه منظم و پيوسته، مي‏توان ذهن را به سمتي خاص جهت داد. داشتن برنامه‏هاي منظم روزانه دعا و قرآن، مطالعه كتاب‏هايي پيرامون اخلاق، معاد، خداشناسي، عواقب گناه و حداقل روزي يك ساعت شركت منظم و پيوسته در مجالس ديني، در اين مسير، سودمند است.

كنترل حواس‏

گرچه ذهن انسان اين توانايي را دارد كه حتي بدون استفاده از حواس ظاهري، افكاري را توليد كند، ولي اغلب آن چيزهايي كه در مورد آن‌ها فكر مي‏كنيم، داده‏هاي حواس ظاهري است. از اين رو، بايد مجاري ورودي ذهن را كه همان حواس ظاهري است، كنترل كرد؛ يعني چشم، گوش، زبان، دست و... را كنترل كرد. قرآن در اين باره مي‏فرمايد: «ولا تقف ما ليس لك به علم ان السمع والبصر والفؤاد كل اولئك كان عنه مسؤولا؛ و هرگز نسبت به آن‌چه علم و اطمينان نداري، دنبال مكن كه (در پيشگاه حكم خدا) چشم و گوش و دل، همه مسئولند» بنابراين، يكي از مهم‏ترين راه‏هاي كنترل فكر، كنترل حواس ظاهري است.

ريشه فكر گناه در نيازهاي غريزي انسان است.

براي اين‏كه بتوانيد از دست اين فكرها خلاص شويد، لازم است ازدواج كنيد. هيچ درماني مانند ازدواج، شما را از اين افكار خلاص نمي‏كند.

 

روش کلاس داری کودکان و نوجوانان

 روش کلاس داری کودکان و نوجوانان 

این جزوه از مجله تبلیغی مبلغان گردآوری شده است

از ویژگی های این جزوه می توان به دارا بودن مثال های عملی اشاره کرد.

در ضمن دوستانی که تمایل دارند این فایل را دانلود کنند در نظرات اعلام کنند

تا 24 بعد رمز عبور داده شود

دادن ایمیل یا وبلاگ و یا شماره پیامک را جهت دادن رمز در نظرات فراموش نکنید

هزینه یک صلوات


جهت دانلود به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته