روابط دختر و پسر؛ بايسته ها و آسيب ها

روابط دختر و پسر؛ بايسته ها و آسيب ها 


مسأله ارتباط دختر و پسر (صحبت کردن، دوستي‌هاي خياباني، رابطه تلفني و اينترنتي و...) از زواياي مختلفي قابل ارزيابي است که در آغاز اين بحث، به دو نکته مهم آن اشاره مي‌کنيم:

نکته اول: ايام جواني دوره شور احساسات، شوق جنسي و نشاط جسمي است. با بيدار شدن قواي مختلف جسمي، توجه به مسائل عاطفي و جذابيت‌هاي ظاهري جنس مخالف زيادتر مي‌شود. اين بلوغ طبيعي، در پيدايش دوستي‌ها و روابط دختر و پسر تأثير به سزايي دارد.

نکته دوم: انسان موفق کسي است که اهداف مشخص در زندگي داشته باشد و براي رسيدن به آن برنامه‌ريزي نمايد و راه مناسب را انتخاب کند. يک جوان نيز، بايد سعي کند راهي را انتخاب نمايد که او را به يک زندگي ايده آل و سرشار از آرامش، کمال و شادي برساند.

انسان داراي نيازمندي‌هاي روحي و جسمي بسياري است و براي رسيدن به تکامل و آرامش بايد به هر دو بعد مادي و معنوي خود بپردازد؛ از طرفي دين اسلام داراي مجموعه قوانين کامل و جامعي است که به همه نيازمندي‌هاي انسان توجه نموده و در تعاليم خود، مصالح عمومي و سعادت دنيا و آخرت را مدّ نظر قرار داده است.

بر اين اساس، اسلام براي پاسداري از حريم پاک و جلوگيري از انحرافات، رعايت ضوابطي را در روابط دختر و پسر ضروري دانسته و آزادي مطلق و بدون حساب و دوستي‌ها و عشق‌بازي‌هاي مصطلح امروزي را ناپسند و مردود شمرده است. اسلام صحبت کردن زن و مرد را در مواردي ضروري و در جريان رسيدگي به کارهاي روزمره زندگي حرام ندانسته است؛ اما براي پيش‌گيري از پيامدهاي سوء احتمالي، آنان را از اين گونه روابط بر حذر داشته است.

ادامه نوشته

ألا بذکرالله تطمئن القلوب

يک پژوهشگر هلندي غيرمسلمان چندي پيش تحقيقي در دانشگاه آمستردام انجام داده و به اين نتيجه رسيده بود که ذکر کلمه جلاله «الله» و تکرار آن و نيز صداي اين لفظ، موجب آرامش روحي مي‌شود و استرس و نگراني را از بدن انسان دور مي‌کند.

اين پژوهشگر غيرمسلمان هلند طي گفتگويي در اين باره گفت: پس از انجام تحقيقاتي سه ساله که بر روي تعداد زيادي مسلمان که قرآن مي‌خوانند و يا کلمه ”الله” را مي شنوند، به اين نتيجه رسيدم که ذکر کلمه جلاله «الله» و تکرار آن و حتي شنيدن آن، موجب آرامش روحي مي‌شود و استرس و نگراني را از بدن انسان دور مي‌کند و نيز به تنفس انسان نظم و ترتيب مي‌دهد.

وي در ادامه افزود: بسياري از اين مسلمان که روي آنان تحقيق مي‌کردم از بيماري‌هاي مختلف روحي و رواني رنج مي‌بردند. من حتي در تحقيقاتم از افراد غيرمسلمان نيز استفاده کرده و آنان را مجبور به خواندن قرآن و گفتن ذکر«الله» کردم و نتيجه باز هم همان بود. خودم نيز از اين نتيجه به شدت غافلگير شدم، زيرا تأثير آن بر روي افراد افسرده، نااميد و نگران، تأثيري چشمگير و عجيب بود.

اين پژوهشگر هلندي همچنين گفت: از نظر پزشکي برايم ثابت شد که حرف الف که کلمه «الله» با آن شروع مي‌شود، از بخش بالايي سينه انسان خارج شده و باعث تنظيم تنفس مي‌شود، به ويژه اگر تکرار شود و اين تنظيم تنفس به انسان آرامش روحي مي‌دهد. حرف لام که حرف دوم «الله» است نيز باعث برخورد سطح زبان با سطح فوقاني دهان مي‌شود. تکرار شدن اين حرکت که در کلمه «الله» تشديد دارد نيز در تنظيم و ترتيب تنفس تأثيرگذار است. اما حرف هاء حرکتي به ريه مي‌دهد و بر دستگاه تنفسي و در نتيجه قلب تأثير بسيار خوبي دارد و موجب تنظيم ضربان قلب مي‌شود.

به راستي که قرآن کريم در آيه‌اي کريمه مي‌فرمايد: «الذين آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکر الله ألا بذکر الله تطمئن القلوب».

منبع : 

به يادماندني ترين جمله مقام معظم رهبري در سال 90

پايگاه اطلاع‌رساني Khamenei. ir در روزهاي پاياني اسفندماه 90 براي دومين سال پياپي از کاربران خود خواست تا نظرشان را درباره‌ مهم‌ترين و به‌يادماندني‌ترين جمله رهبر انقلاب در سال از طريق پيامک و ارسال کامنت ابراز نمايند.

در پايانِ اين نظرسنجي که تا روز 14 فروردين 91 ادامه داشت، جمله مربوط به "پشتيباني علني ايران از هرگونه مبارزه عليه اسرائيل" که در نماز جمعه 14 بهمن‌ماه سال گذشته ايراد شده بود به‌عنوان مهم‌ترين و محبوب‌ترين جمله انتخاب شد.

همچنين جملات مربوط به "شرايط بدر و خيبر" و "پاسخ به تهديدهاي آمريکا" در جايگاه بعدي قرار گرفتند.

ده جمله‌ اول محبوب کاربران به شرح زير است:

رتبه اول: من همين جا به اين مناسبت، اين جمله را عرض بکنم: حکام بحرين ادعا کردند که ايران در قضاياى بحرين دخالت مي‌کند. اين دروغ است. نه، ما دخالت نمي‌کنيم. ما آن‌جا‌يى که دخالت کنيم، صريح مي‌گوييم. ما در قضاياى ضديت با اسرائيل دخالت کرديم؛ نتيجه‌اش هم پيروزى جنگ سى و سه روزه و پيروزى جنگ بيست و دو روزه بود. بعد از اين هم هر جا هر ملتى، هر گروهى با رژيم صهيونيستى مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستيم و کمکش مي‌کنيم و هيچ ابائى هم از گفتن اين حرف نداريم. اين حقيقت و واقعيت است. اما اين‌که حالا حاکم جزيره بحرين بيايد بگويد ايران در قضاياى بحرين دخالت مي‌کند، نه، اين حرف درستى نيست؛ حرف خلاف واقعى است. ما اگر در بحرين دخالت مي‌کرديم، اوضاع در بحرين جور ديگرى مي‌شد!

14/11/1390، خطبه‌هاي نماز جمعه تهران

رتبه دوم: ما امروز در شرائط شِعب ابى‌طالب نيستيم؛ ما در شرائط بدر و خيبريم.

19/10/1390، بيانات در ديدار مردم قم به مناسبت سالروز 19 دي

رتبه سوم: هم آمريکا بداند، هم دست‌نشاندگانش بدانند، هم سگ نگهبانش رژيم صهيونيستى در اين منطقه بداند؛ پاسخ ملت ايران به هرگونه تعرضى، هرگونه تجاوزى، بلکه هر گونه تهديدى، پاسخى خواهد بود که از درون، آن‌ها را از هم خواهد پاشيد و متلاشى خواهد کرد.

19/8/1390، بيانات در دانشگاه افسرى امام على (عليه‌السّلام)

رتبه چهارم: ميليون‌ها رسانه را به کار انداختند، براى اين‌که مردم را دلسرد کنند. گاهى گفتند مردم در انتخابات (مجلس نهم) شرکت نمي‌کنند... در روز جمعه‌اى که مى‌آيد، يک سيلى سخت‌تر به چهره‌ استکبار خواهد زد.

10/12/1390، بيانات در ديدار اقشار مردم و خانواده شهدا و ايثارگران

رتبه پنجم: تاريخ بشريت، بر سر يک پيچ بزرگ تاريخى است. دوران جديدى در همه عالم دارد آغاز مي‌شود.

10/11/1390، بيانات در ديدار شرکت‌کنندگان در اجلاس جهاني "جوانان و بيدارى اسلامى"

رتبه ششم: يک جمله هم راجع به اين تهديدهاى آمريکا عرض بکنيم. مرتباً تهديد مي‌کنند؛ تهديد به اين زبان: همه گزينه‌ها روى ميز است! يعنى حتّى گزينه جنگ. اين، تهديد به جنگ است با اين زبان. خب، اين تهديد به جنگ، به ضرر آمريکاست؛ خود جنگ، ده برابر به ضرر آمريکاست.

14/11/1390، خطبه‌هاي نماز جمعه تهران

رتبه هفتم: فلسطين، فلسطينِ "از نهر تا بحر" است، نه حتّى يک وجب کم‌تر.

9/7/1390، بيانات در کنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين‌

رتبه هشتم: حقيقتاً انتخابات، سيلى به چهره دشمنان اين ملت است... حساسيتش از دفعات قبل هم شايد بيش‌تر است؛ به خاطر اين‌که تيرهاى موجود در ترکش استکبار عليه شما مردم تمام شده. هرچه مي‌توانستند، ضربه زدند.

10/12/1390، بيانات در ديدار اقشار مردم و خانواده شهدا و ايثارگران

رتبه نهم: اين سال را "سال جهاد اقتصادي" نامگذاري مي‌کنم و از مسؤولان کشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخش‌هاي ديگري که مربوط به مسائل اقتصادي مي‌شوند و همچنين از ملت عزيزمان انتظار دارم که در عرصه اقتصادي با حرکتِ جهادگونه کار کنند، مجاهدت کنند. حرکت طبيعي کافي نيست؛ بايد در اين ميدان، حرکت جهشي و مجاهدانه داشته باشيم.

1/1/1390، بيانات در ديدار هزاران نفر از مردم استان فارس

رتبه دهم: تا من زنده هستم، تا من مسؤوليت دارم، به حول و قوه الهى نخواهم گذاشت اين حرکت عظيم ملت به سوى آرمان‌ها ذره‌اى منحرف شود.

3/2/1390، بيانات در ديدار هزاران نفر از مردم استان فارس

 

 

پدر و مادر رسول خدا(ص) کيستند؟

پدر و مادر رسول خدا(ص) کيستند؟

عبد ا... بن عبد المطلب، مادرش: «فاطمه» دختر «عمرو بن عائذ بن عمران ابن مخزوم» است؛ يكى از پنج فاطمه‏اى كه در نسب رسول خدا بوده‏اند. «أبو طالب» و «زبير بن عبد المطلب» و پنج نفر از دختران «عبد المطلب» جز «صفيه» مادر «زبير» از همين بانو تولد يافته‏اند، كنيه «عبدا...» را «أبوقشم» و «أبومحمد» و «ابواحمد» و لقبش را: «ذبيح» نوشته‏اند.

«عبد ا...» پدر رسول خدا در بيست و پنج سالگى، در مدينه نزد دايى‏هاى پدرش طايفه «بنى النجار» در خانه‏اى معروف به «دار النابغه» وفات كرد. به قول مشهور، وفات وى پيش از ميلاد رسول خدا روى داد، اما يعقوبى همين قول مشهور را خلاف اجماع گفته، و به موجب روايتى از «جعفر بن محمد» عليهما السلام، وفات او را دو ماه پس از ولادت رسول خدا دانسته و سپس قول يك سال پس از ميلاد را هم از كسانى‏نقل كرده است: قول 28 ماه پس از ميلاد و قول هفت ماه پس از ميلاد هم نقل شده است.

علت وفات عبد ا... را در مدينه چنين نوشته‏اند كه براى تجارت با كاروان قريش رهسپار شام شد، و در بازگشتن از شام در اثر بيمارى، در مدينه در ميان «بنى عدى بن النجار» توقف كرد، يك ماه بسترى بود، و چون كاروان قريش به مكه رفتند و «عبد المطلب» از حال وى جويا شد، بزرگ‌ترين فرزند خود حارث را نزد وى به مدينه فرستاد، اما هنگامى «حارث» به مدينه رسيد كه «عبد ا...» وفات كرده بود.

به قول واقدى، از «عبد ا...» كنيزى به نام «أم ايمن» و پنج شتر و يك گله گوسفند و به قول ابن اثير، شمشيرى كهن و پولى نيز به جاى ماند كه رسول خدا آن‌ها را ارث برد.

«آمنه» دختر «وهب» بن عبد مناف بن زهره بن كلاب»نيز مادر رسول خدا بود كه ده سال و به قولى ده سال و اندى پس از واقعه حفر زمزم، و يك سال پس از آن كه «عبد المطلب» براى آزادى «عبد ا...» از كشته شدن صد شتر فديه داد، به ازدواج «عبد ا...» در آمد، و شش سال و سه ماه پس از ولادت رسول خدا، در سفرى كه فرزند خويش را به مدينه برده بود تا خويشان مادرى وى (از طرف مادر عبد المطلب) يعنى «بنى عدى بن النجار» او را ببينند، هنگام بازگشتن به مكه در سى سالگى در «أبواء» وفات كرد و همانجا دفن شد. «علامه مجلسى» مى‏گويد: شيعه اماميه بر ايمان «أبو طالب» و «آمنه» دختر «وهب» و «عبد ا... بن عبد المطلب» و اجداد رسول خدا تا آدم عليه السلام اجماع دارند.

دكتر محمدابراهيم آيتى، تاريخ پيامبر اسلام، ص 52

صلوات هم مداد است هم مداد پاک کن!

گفتاري از آيت ا... مجتبي تهراني
صلوات هم مداد است هم مداد پاک کن!

رُوِي عَن الحَسنَ بن عَلِي العَسکَري (صَلَواتُ ا... عَلَيهما) قالَ:

«أَکْثِرُوا ذِکْرَ ا... وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاةَ عَلَي النَّبِي (صلي ا... عليه و آله وسلم) فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَي رَسُولِ ا... عَشْرُ حَسَنَات‏»(1)

روايت از امام عسکري (عليه السلام) منقول است که حضرت فرمودند:

زياد به ياد خدا باشيد، «‌اَکثِرُوا ذِکرَ ا... تَعالي‌»، اين ذکر(ياد) به معناي ذکر دروني است، چون در جمله بعد دارد: «‌و ذِکْرَ الْمَوْتِ‌» ومرگ نيز فراموشت نشود، چون در اين عبارت ذکر به معناي ذکر دروني است.

ذکر در عبارت اوّل نيز به قرينه، به معناي ياد است، نه ذکر زباني و اين ذکر نقش سازنده دارد. حضرت مي‌فرمايند: خدا يادت نرود، مرگ هم فراموش نشود. اين دو سفارش، دروني بود؛ حضرت دو سفارش بيروني هم فرموده‌اند.

سوم: قرآن زياد بخوانيد «‌وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ‌». تلاوت قرآن آثار بسيار زيادي دارد و از نظر معنوي، نورانيت مي‌آورد.

چهارم: زياد درود بر پيامبر بفرستيد، «‌وَ الصَّلَاةَ عَلَي النَّبِي‌». حضرت سفارشات قبل را بدون علّت فرمودند و فقط براي همين سفارش علّت فرمودند: «‌فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَي رَسُولِ ا... عَشْرُ حَسَنَات‌» چون صلوات بر پيامبر اکرم (صلي ا... عليه و آله وسلم) ده حسنه محسوب مي‌شود.

مسأله صلوات بحث مفصلي است که در اين‌جا اشاره‌اي مي‌کنم. صلوات هم نقش اثباتي دارد وهم نقش محوي. اين‌که حضرت مي‌فرمايند: هر يک صلوات وقتي در نامه عمل ثبت و ضبط مي‌شود، ده حسنه نوشته مي‌شود، نقش اثباتي است. از طرف ديگر حضرت در روايت ديگري مي‌فرمايند، نقش محوي نيز دارد، يعني نقش استغفار هم دارد.

در روايت متعدّد داريم که صلوات نقش نفي‌اي هم دارد، يعني از يک طرف حسنه نوشته مي‌شود؛ از طرف ديگر، سيئه‌اي هم پاک مي‌شود، به تعبير ديگر صلوات، دو چهره‌اي است؛ اين که مي‌گويند: بهترين ذکر صلوات است، به علّت دو چهره‏اي بودن او است. صلوات هم مداد است، هم مداد پاک کن. لذا بسيار به صلوات سفارش شده است.

جنبه اثباتي صلوات نيز بحث مفصلي است، حتّي در يک روايت داريم وقتي کسي صلوات بفرستد، برايش ده حسنه مي‌نويسند، از آن طرف ملائکه هفتاد صلوات براي او مي‌فرستند، از طرف ديگر هم خدا هفتصد درود بر او مي‌فرستد. جنبه ضريب صلوات بسيار بالا است و ما نمي‌دانيم که در فرستادن يک صلوات چه خبرها است. لذا امام عسکري (عليه السلام) سفارش به صلوات فرمودند.

پي‌نوشت

1. بحارالأنوار، ج 75، ص 37

زشتيِ مزاحمت

زشتيِ مزاحمت

عبدالرّحمن بن حجّاج - كه در شمار راويان حديث از امام صادق است - حكايت نمود، كه آن حضرت فرمود:

در ايام حجّ، اطراف كعبه الهي طواف مي‌كردم و سفيان ثوري نيز در نزديكي من طواف انجام مي‌داد، از من پرسيد: آيا پيامبر خدا، هنگامي كه در طواف كعبه، مقابل حجرالاسود مي‌رسيد، آن را إستلام مي‌نمود؟

من در پاسخ به او، اظهار داشتم: بلي، رسول خدا حجرالاسود را در طواف واجب؛ و نيز در طواف مستحبّ إستلام و مسح مي‌نمود.

پس از آن، سفيان ثوري مقداري از من كناره گرفت، و من چون در طواف نزديك حجرالاسود رسيدم، آهسته به راه خود ادامه دادم و آن را إستلام نكردم.

سفيان دو مرتبه به من نزديك شد و گفت: مگر نگفتي رسول ا... در طواف خود حجرالاسود را مي‌بوسيد و إستلام مي‌كرد؟

جواب دادم: بلي.

پرسيد: پس چرا از كنار آن عبور كردي و آن را إستلام ننمودي؟!

در جواب گفتم: مردم حقّ حضرت رسول را رعايت مي‌كردند؛ و چون پيامبر خدا به حجرالاسود مي‌رسيد مردم برايش راه مي‌گشودند و آن حضرت به راحتي آن را إستلام مي‌نمود.

ولي چون مردم حقّ مرا نمي‌شناسند و رعايت نمي‌كنند، دوست ندارم براي آن‌كه إستلام حَجَر كنم و آن را ببوسم، بر جمعيت فشار آورم و افراد را اذيت كنم.

وسائل الشّيعه، ج13، ص325

در محضر بانوي بزرگ اسلام

در محضر بانوي بزرگ اسلام

حضرت فاطمه زهرا (س) درباره آداب غذا خوردن و بهداشت مي‏فرمود: در سفره، دوازده خصلت است كه بر هر مسلمان واجب است آن‌ها را بشناسد؛ چهار تاي آن واجب و چهار تاي آن سنّت و چهار تاي ديگر ادب است.
اما چهار تاي واجب عبارتند از: 
1. معرفت خدا، 2. رضا و خشنودي پروردگار، 3. بسم‏ا... گفتن، 4. شكر نعمات پروردگار.
اما چهار تاي سنّت: 
5. وضو قبل از طعام، 6. نشستن به روي طرف چپ بدن، 7. پاك كردن انگشتان، 8. استفاده از سه انگشت.
اما چهار تاي ادب: 
9. خوردن از آن‌چه پيش روي اوست، 10. كوچك گرفتن لقمه، 11. خوب جويدن غذا، 12. كم نگاه كردن به صورت اين و آن.
وسائل الشيعة، ج 16، ص 539

علت اختلاف ديه زن و مرد در اسلام

علت اختلاف ديه زن و مرد در اسلام

گرچه مساله ديه و ساير مسائل فقهي يك بحث جدايي را مي‌طلبد و هميشه و همه جا ديه مرد بيش‌تر از زن نيست و درآمد مرد نيز از آن زن است، ليكن يك سلسله از ارزيابي‌ها در قرآن كريم به بدن بر مي‌گردد، و هر بدني كه منشأ اقتصادي بيش‌تر و قوي‌تر باشد، مسأله ديه هم با تناسب او تنظيم مي‌شود، چه اين كه مسائل ارثي هم اين چنين است. در حديثي كه ابو‌هاشم جعفري نقل كرده است، مي‌گويد: شخصي از حضرت امام عسكري(ع)... پرسيد: چرا زن بيچاره ضعيف بايد يك سهم داشته باشد و مرد توانا دو برابر بگيرد؟ حضرت در پاسخ فرمود: چون هزينه سنگيني حضور در جبهه‌هاي جهاد و نفقه‌هاي خانواده و تاوان مالي اقوام - مثل پرداخت ديه مقتولي كه توسط يكي از اقوام به قتل رسيده فقط.

اما آن‌چه كه به تعليم و تربيت مربوط است زن و مرد در آن مقام مورد خطاب مشترك، قرار گرفته‌اند. قرآن در امور حكومتي همانند امور معرفتي زن و مرد را يكسان مورد خطاب قرار داده و مي‌فرمايد: و هيچ مرد و زن مؤمني را نيامده است كه چون خدا و پيامبرش، حكمي كرد و از طرف خداي سبحان دستوري را ابلاغ كرد، هيچ مرد با‌ايمان، و هيچ زن با‌ايمان، حق تصميم‌گيري مخالف در برابر قضا و داوري خدا و پيامبر را ندارد. نه تنها در مسائل تشريعي، بلكه در مسائل حكومتي نيز آن‌جا كه سخن از قضا و حكم است، خواه قضاي باب قضاوت، خواه قضاي حكومت، مرد مؤمن و زن مؤمنه حق اعتراض ندارند. در روايت آمده است كه چند چيز در ميان چند چيز مستور است: يكي شب قدر است كه در بين شب‌ها مستور است، و ديگري اولياي خدا هستند كه در بين افراد عادي گمنام و مستور هستند، و چه بسا كسي كه مورد تحقير قرار گرفته از اولياي الهي باشد. تحقير كردن به چهار صورت محتمل است: گاهي ممكن است مردي، مردي را تحقير كند، و يا مردي زني را تحقير كند؛ چنان كه گاهي ممكن است زني، زن ديگري را تحقير كند، يا زني، مردي را مورد تحقير قرار دهد. اين چهار صورت مفروض است ولي دو صورت آن را قرآن با صراحت بيان مي‌فرمايد و اصل كلي را يادآور مي‌شود كه، چه بسا كسي كه مورد تحقير قرار مي‌گيرد بهتر از تحقير كننده باشد.

بنابراين چون مردها در مسائل اقتصادي معمولا بيش‌تر از زن‌ها بازدهي اقتصادي دارند و بيش‌ترين هزينه زندگي هم بر دوش آن‌ها است ديه آن‌ها نيز بيش‌تر است و اين بدان معنا نيست كه در اسلام مرد ارزشمندتر از زن باشد؛ زيرا اصل ديه مربوط به ارزيابي روح نيست و نبايد در مسائل انسان شناسي و عظمت زن و مرد اين عنوان مورد نقد و نقض قرار گيرد. مهم‌ترين علت نقد ناقدان بدان جهت است كه انسان را در حد يك گياه مي‌شناسد، و واقعياتي نظير اين كه انسان به جايي برسد كه تنگاتنگ با ملائكه سخن بگويد، و فرشتگان به استقبالش درآيند، براي آنان بي‌مفهوم است. و وقتي اين سلسله از مسائل مطرح بشود تازه آن‌ها به خود مي‌آيند كه عجب! ماوراي طبيعتي هم هست، موجودي به نام فرشته نيز وجود دارد! و ما براي ابد، زنده‌ايم و عمر اين تن زودگذر ما حداكثر يك قرن است اما جان ما جاودان و ابدي است، نه سخن از يك ميليارد سال كه اصلا سخن از سال و ماه نيست، و ما به جايي مي‌رسيم كه فرشته‌ها به استقبال ما مي‌آيند و تهنيت مي‌گويند و تحيت مي‌فرستند.

آيت ا... جوادي آملي، زن در آيينه جمال و جلال الهي

تيزبيني و ذكاوت رهبري

تيزبيني و ذكاوت رهبري

در يكي از سفرهاي مقام معظم رهبري به استان مازندران، آقا وارد منطقه محرومي شدند. معظم‌له وقتي براي بازديد به مدرسه‌اي وارد مي‌شوند، مشاهده مي‌كنند كه تمام ميز و صند‌لي‌ها نو است آقا احتمال مي‌دهند اين كارها تشريفاتي است و براي ورود معظم له اين كارها انجام گرفته است. مقام معظم رهبري با تيزبيني و ذكاوتي كه دارند از بچه‌ها سؤال كردند كه به من بگوييد اين ميز و صندلي‌ها را چه زماني براي شما آورده‌اند. يكي از بچه‌هاي كلاس جواب داد: آقا همين ديروز اين‌ها را آورده‌اند. آقا نگاه عتاب‌آلودي به آن مسؤول انداختند و فرمودند: ضرورت ندارد به خاطر مسؤوليني كه خودشان نسبت به مشكلات واقفند، بخواهيد صحنه‌سازي كنيد.
سردار باقرزاده

حکمت های وضو از دیدگاه علم بهداشت

حکمت های وضو از دیدگاه علم بهداشت


1- بهداشت روانی: تجربه نشان داده و از نظر علمی نیز به اثبات رسیده، که وضو باعث طهارت و نورانیت باطن انسان شده و حالتی معنوی در انسان ایجاد می کند که سبب نشاط و شادابی روح می گردد و از نظر معنوی، چون با قصد قربت و برای خدا انجام می شود اثر تربیتی دارد؛

مخصوصاً چون مفهوم کنایی آن این است که از فرق تا قدم در راه اطاعت تو گام بر می دارم، مؤیّد این فلسفه اخلاقی و معنوی است.

همچنین، در قسمت های بعد خواهیم دید که تماس آب با پوست بدن اثر خاصی در تعادل اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک دارد.

2- بهداشت جسمی: از این نظر، فایده وضو کاملاً روشن است؛ چرا که شستن صورت و دست ها، آن هم پنج بار و یا لااقل سه بار در شبانه روز اثرات قابل ملاحظه ای در نظافت بدن دارد.

همچنین، مسح کردن برسر و پشت پاها که شرط آن رسیدن آب به موها یا پوست تن است، سبب پاکیزه نگه داشتن این اعضاء می شود که در ذیل به طور مختصر به بیان این فواید می پردازیم.

*. بهداشت پوست و مو

امام رضا (علیه السلام) فرمودند:

انما امربالوضوء و بدء به لان یکون العبد طاهرا اذا قام بین یدی الجبار عند مناجاته ایاه مطیعاً له فیما امره نقیاً من الادناس و النجاسة مع ما فیه من ذهاب الکسل و طرد النعاس و تزکیه الفواد للقیام بین یدی الجبار؛(1)

خداوند فرمان به وضو داده و نماز را با وضو شروع کرده است تا این که بنده به هنگام ایستادن در پیشگاه خدا و مناجات با او، طاهر و پاک و مطیع او امر او و از پلیدی ها و نجاسات پاک باشد؛

افزون براین که وضو آثار خواب و کسالت را از بین می برد و قلب را برای قیام در پیش گاه خدا نور و صفا می بخشد.

واقعاً، اگر از دیدگاه بهداشت پوست، وضو را بررسی کنیم در می یابیم که این دستور عبادی اسلام، سمبلی از پاکیزگی جسم و جان از فرق تا قدم می باشد و به عنوان عاملی در نظم دهی به بهداشت شخصی افراد است.

همان طور که می دانیم برخی بیماری ها تظاهراتشان از پوست شروع می شود. مثلاًبرخی بیماری های قارچی، پوست نواحی چین دار بدن مثل کشاله ران، زیر بغل، لابه لای انگشتان و... را درگیر می کنند که با مسح صحیح حد فاصل انگشتان می توان به نوعی از ایجاد و یا پیشرفت بیماری پیشگیری نمود و به همین ترتیب مسح سرنیز نمی تواند توجّه انسان را به ضایعات دیگر خصوصاً عفونت ها جلب نماید و انسان را برای رفع آن ها آگاه سازد.

پاها و سرانسان (در خانم ها) بر خلاف دست و صورت، از اعضایی هستند که اکثر اوقات شبانه روز در زیر پوشش پنهان هستند و معمولاً افراد توجّه کمی به آن ها دارند.

حال وجوب مسح سر و پافرصتی است برای برداشته شدن پوشش ها تا این قسمت ها در معرض تماس با آب پاکیزه و بهداشتی قرار گرفته و علاوه بر زدودن آلودگی ها و تعریق نوعی شادابی و لطافت را به ارمغان آورد.

نکته جالب این که دسته ای  از میکروب ها به نام ارگانیزم های بی هوازی هستند که در محیط دارای اکسیژن رشد می کنند و حتی در برخی موارد اکسیژن اثر درمانی در سرکوب آن عوامل دارد و همان طور که می بینیم، در وضو ضمن تماس اندام ها با آب، در معرض اکسیژن هوا نیز قرار می گیرند که این می تواند مانع رشد میکروب های بی هوازی گردد.

بنابراین، بهداشت پوست در درجه اوّل بر نظافت و شستشوی بدن به ویژه قسمت های باز آن متمرکز است و نظافت مستمر پوست برای بازماندن سوراخ های غدد عرق و چربی امری حیاتی است؛

طوری که لازم می شود هر فرد روزانه چندین بار دست وصورت خود را بشوید که وضو به طور کامل این ها را در بر می گیرد.


[1] - وسائل الشّیعه: ج1، ص257.

پاسخ آیت الله صافی درباره مرقد حضرت زینب(س)

سوال:

با عرض سلام خدمت مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی صافی مدظله العالی؛ می‌خواستم بدانم كه مدفن حضرت زینب كبری(س) در مدینه می باشد یا در شام و یا در مصر؟ نظر مبارك را بیان فرمایید، با توجه به اینكه بازگشت حضرت زینب(س) از مدینه به شام دلیل خاصی ندارد. به خاطر اینكه طبق نوشته تاریخ به محض رسیدن اهل بیت(ع) به مدینه، 'عبدالله بن حنظله غسیل الملائكه' و اصحاب او یزید را از خلافت خلع كردند و بنی امیه را از مدینه بیرون كردند و همچنین اگر قبر آن بزرگوار در مدینه است، قبور شام و مصر متعلق به چه كسانی می باشد؟

پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیكم و رحمة الله بركاته، راجع به مشهد زینب كه هم در دمشق و هم در قاهره است هر دو مشهور و معروفند و 'عبیدلی نسابه' در 'اخبار الزینبات' وفات آن حضرت را در قاهره می داند.

به هر حال این تعدد مقام بعد از اینكه این دو مشهد هر دو بطور مسلم مظهر كرامات و معجزات بسیار حتی در زمان خود می باشند، به جایی ضرر نمی زند بعد از اینكه هر دو منتسب به اهل بیت(ع) و حضرت زینب(س) می باشند.

در قاهره همه ساله در اول ماه رجب تا پانزدهم برنامه بسیار وسیعی در مشهد زینبی برگزار می شود كه حدود یك میلیون جمعیت در آن جا برای توسل و تقرب از همه اصناف حضور می یابند و به قول بعضی از خبرنگاران آنچه را انسان به عقل باور نمی كند، در آنجا به چشم می بیند. در دمشق هم كه شاید خودتان مشرف شده باشید، دیده‌اید.

به نظر حقیر همه این مشاهد مظاهر حقانیت اهل بیت(ع) است و عظمت شؤون آن بزرگواران می باشد، چنانكه عقل در موضوع اختلاف در مشهد راس الحسین(ع) همین را می گوید و می گوید این از اختصاصات امام حسین(ع) است كه در همه این مشاهد در یاد و عظمت مقام آن حضرت تجلیل و تعظیم می‌شود.

مشهد امام حسین(ع) و مسجد امام حسین(ع) در قاهره به قراری كه در كتاب‌های قدیم و جدید خوانده‌ام در ظاهر از جهت اقبال مردم و توسل به آن كمتر از كربلا نیست. آنجا هم مثل مشهد رأس الحسین(ع) در جامع دمشق محل زیارت و ظهور معجزات است.

رزقنا الله زیارت جمیع تلك المشاهد و البیوت التی اذن الهه ان ترفع و یذكر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو و الاصال 

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صافی گلپایگانی

یافته های جدید درباره سجده کردن  

یافته های جدید درباره سجده کردن

هر اندازه که محور طولی انسان کاهش یابد، میزان در معرض اشعه‌های الکترومغناطیسی قرار گرفتن او نیز کم می‌شود. 
در زمان سجده کردن هم محور طولی انسان و هم به دنبال آن میزان تاثیرگذاری الکتریسیته‌ها کم می‌شود و سپس عمل تخلیه از طریق تماس پیشانی با زمین صورت می‌گیرد، البته در زمان سجده به دلیل آنکه دیگر نقاط بدن هم با زمین ارتباط می‌یابند، عمل تخلیه آسان تر انجام می‌شود و انسان از بیماری‌های روحی، جسمی و حتی سرطان در امان می‌ماند.
شیوه درست تخلیه الکتریسیته‌ی بدن به همان شیوه‌ای است که انسان در زمان نماز گزاردن دارد و به سوی مکه نماز می‌خواند، چرا که این حالت بهترین حالت است و شخص احساس آرامش و راحتیبیشتری خواهد داشت. الا بذکر الله تطمئن القلوب (سوره رعد/آیه 28)

مستحبات وضو و اصول علمی

مستحبات وضو و اصول علمی


1- وضو گرفتن قبل از خواب: مسلماً در ابتدا ممکن است به نظر می آید که تحریکات حسی به علت بالابردن توجّه و هوشیاری انسان، مانع خواب شود؛

امّا ما با جدیدترین اصول علمی سخن می گوییم و از نظر بزرگ ترین دانشمندان بهره می گیریم.

از نظر صاحب نظران رشته روان پزشکی،جهت بهداشت صحیح خواب و داشتن خوابی راحت، باید اصولی را رعایت نمود که از جمله آن ها، دوش گرفتن ملایم هر شب قبل از رفتن به رختخواب است و جالب این که در ادامه تأکید می شود، این روش هر شب تکرار گردد.

بنابراین، برای دست یابی به یک خواب راحت و آرامش بعد از آن، دوش گرفتن و استحمام شبانه (قبل از خواب) مفید است که وضو می تواند جای آن را بگیرد.

2- وضو گرفتن قبل از مطالعه: در بسیاری از روایات معصومین (علیهم السلام) و دستورات و احکام اسلامی به این نکته اشاره شده و توصیه های فراوانی نیز گردیده است.

 نواحی مرتبط با وضو، بیشترین وسعت را در قشر حرکتی مغز دارند و هر چه تحریک این قشر هم بیشتر باشد، خواب آلودگی و کسالت از انسان دور می شود.

3- وضو گرفتن با آب سرد: تجربه نشان داده و از نظر علمی نیز به تأیید رسیده است که آب سرد نسبت به آب گرم قدرت تحریک حسی بیشتری دارد.

4- خشک نکردن اعضاء بعد از وضو: به علت تماس طولانی آب با سطح بدن، مدت تحریک حسی طولانی تر شده و تحریک حسی تقویت می شود.


تاثیر نماز بر آرامش عضلات  

تاثیر نماز بر آرامش عضلات

گروهی از نویسندگان مسلمان ، کوشیده اند ، در حرکات حین نماز اعم از قیام و قعود و رکوع و سجود جنبه هایی از نرمش عضلانی و ورزش بدنی را بجویند و آن را با نرمش های متداول دیگر که منجر به استراحت و آمادگی عضلانی می شوند ، مقایسه کنند . اما دیدگاه ما به آرامش عضلانی ناشی از نماز ، از دریچه دیگری است . دانش پزشکی امروزه ، به اثبات رسانده است که اگر شخصی در ساعت حدود 10 شب بخوابد و حدود ساعت 5 صبح از خواب بیدار شود ( یعنی حدود 7 ساعت خواب ) در ساعت حدود 1 بامداد ، در بدن او برخی مواد شیمیایی شبه مورفین که به عنوان گروهی اندورفین ها و آنگفالین ها نامگذاری شده اند ، ترشح می شوند که این مواد اثر مستقییم بر روی قسمتهای مختلف بدن از جمله عضلات اسکلتی دارند و منجر به راحتی  ( (RELAXATION) عضلانی ، در طول روز آینده برای فرد می شوند .(1)

     اما چنانچه شخص در ساعت حدود 12 شب بخوابد و صبح روز بعد ساعت 10 صبح از خواب برخیزد ( یعنی حدود 10 ساعت خوا ب) اندروفین ها و آنکفالین ها برخلاف حالت گذشته افزایش ترشح کافی پیدا نمی کنند و در نتیجه این امر ، سبب می شود با این که این شخص حدود 3 ساعت بیشتر از شخص قبلی خوابیده است ، از آرامش و استراحت عضلانی به اندازه کافی بهره مند نشود .

 و درست به همین علت است که هر چه خواب انسان بیشتر ادامه پیدا کند و مثلا تا ساعت 10 صبح به دراز بکشد ، احساس خستگی و کوفتگی عضلانی پس از آن بیشتر خواهد بود .

     و اما فریضه “ نماز ” با اثر درخشان و بی نظیری که در ایجاد بهداشت خواب دارد ( و به جنبه هایی از آن در شماره های گذشته اشاره نمودیم ) در این مورد نیز نقش بسیار موثری ایفا می کند . چرا که “ نماز صبح ” ضمن ایجاد الزام و وجوب برای سحر خیزی ، انسان را خود به خود به سوی یک آرامش عضلانی ناشی از مواد شیمیایی درونزا سوق می دهد .

     بزرگان عرصه علم و اندیشه مانند استاد شهید مرتضی مطهری (ره) نیز برنامه زندگی خود را بر مبنای خوابیدن در ساعت حدود 10 شب و برخاستن از خواب ، حدود نیم ساعت قبل از اذان تنظیم کرده بودند (2) تا از مواهب خدا دادی و بی حد و حصر نماز ، حداکثر فیض و بهره را ببرند .

خوشا به سعادتشان .

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
1. مبحث فشار خون در حاملگی ، تدریس آقای دکتر عبدالرسول اکبریان ـ استاد جراحی زنان دانشگاه علوم پزشکی ایران 
2. طهارت روح ( نماز در آثار شهید مطهری ) ـ خاطره آقای علی لاریجانی