اختلاف فتوا امام و رهبری در روزه

اختلاف فتوا امام و رهبری در روزه


 

مقلدین مقام معظم رهبری به علت اینکه فتاوای معظم له در اکثر موارد همانند نظرات استاد بزرگوارشان حضرت امام(ره) است

می توانند در اکثر مسایل به رساله امام مراجعه کنند و جهت دستیابی به فتاوای رهبری آنچه در دسترس عموم قرار دارد اجوبه الاستفتائات معظم له است

که در بعضی موارد در بردارنده تمامی مسائل مبتلا به نیست لذا مقلدین ایشان در پاره ای از موارد اختلافی و مستحدثه علاوه بر استفتاء از معظم له می توان به کتاب کوچک "راهنمای فتاوا" که در آن به برخی از تفاوت‏های فتاوای امام و مقام معظم رهبری اشاره شده است مراجعه کنند.

  به همین منظور بخش روزه این کتاب را تقدیم کاربران عزیز می کنم و امیدوارم که در این ماه مبارک ما را از دعای خیرشان محروم نفرمایند.


به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

نادرشاه و کودک نکته سنج

نادرشاه و کودک نکته سنج


نوشته‌اند: زماني كه نادرشاه افشار، عزم تسخير هندوستان داشت، در راه كودكي را ديد كه به مكتب مي‌رفت. از او پرسيد: پسرجان، چه مي‌خواني؟
ــ قرآن. 
از كجاي قرآن؟
ــ انّا فتحنا... 
نادر از پاسخ او بسيار خرسند شد و از شنيدن آيه فتح، فال پيروزي زد. سپس يك سكه زر به پسر داد. او نگرفت. نادر گفت: چرا نمي‌گيري؟ گفت: مادرم مرا مي‌زند، مي‌گويد تو اين پول را دزديده‌اي. 
نادر گفت: به او بگو نادر داده است. پسر گفت: 
ــ مادرم باور نمي‌كند. مي‌گويد: نادر مردي سخي است، او اگر به تو پول مي‌داد، يك سكه نمي‌داد؛ زياد مي‌داد!
حرف او بر دل نادر نشست. يك مشت پول زر در دامن او ريخت و به راه افتاد. 
از قضا، در آن سفر، چنان‌كه مشهور تاريخ است، همان گونه كه فال نيك زده بود، بر حريف خويش محمدشاه گوركاني پيروز شد.

مبطلات روزه 2

چه چيزهايى روزه را باطل مى كند 


1. خوردن و آشاميدن . 2.دروغ بستن به خدا و پيغمبر (ص ) و جانشينان آن حضرت (ع)
3. فرو بردن تمام سر در آب .4. قى كردن .5. استمناء.6. باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح .7. اماله كردن با چيزهاى روان .(1)
رساندن غبار غليظ به حلق 
1. اگر روزه دار غبار غليظى به حلق برساند, روزه اش باطل مى شود; چه غبار خوراكي ها باشد دمانند آرد, يا غير خوراكى مانند خاك .
2. در اين موارد, روزه باطل نمى شود.
* به حلق نرسيد. (فقط به داخل دهان برسد) * بى اختيار به حلق برسد *نمى داند روزه است .
* شك كند غبار غليظ به حلق رسيده است يا نه ؟(9)
دروغ بستن به خدا و پيغمبر
در تمام موارد زير, دروغ بستن از روى عمد, به خدا, پيغمبر(ص) يا امام (ع) روزه را باطل مى كند. و بنابر احتياط واجب دروغ بستن به حضرت زهرا(س)و ساير پيامبران : همين حكم را دارد:
ـ در امور دنيوى باشد يا اخروى ـ دروغ نسبت به اقوال آنان باشد يا افعال .
ـ با گفتار باشد يا نوشتار يا اشاره يا انجام كارى كه از آن , نسبت دروغ فهميده شود.ـ به صراحت باشد يا كنايه .ـ دروغ را خودش ساخته باشد يا ديگرى .ـ اخبار باشد يا پاسخ به سؤال ديگرى .ـ دروغى كه قبلاً گفته , تصديق كند؛ يعنى بگويد آنچه گفته ام راست است .ـ راستى كه قبلاً گفته است , تكذيب كند.(10)
در اين موارد روزه باطل نيست :1.اگر قصد راستگويى داشته باشد و دروغ در آيد.
2. اگر قصد دروغگويى داشته باشد و راست در آيد.
3.بازگويى دروغى كه ديگرى ساخته يا گفته , بر وجه نقل قول يا حكايت اشكال ندارد؛ مثلاً در حالى كه روزه است بگويد: يزيد گفت : لعبت هاشم بالملك فلا خبر جاء ولا وحى نزل(11)

منبع : 9.  تحريرالوسيله , ج 1 ص 285و 286 الثامن ـ توضيح المسائل , م 1603تا 1607  10.  همان .
11. تحريرالوسيله , ج 1 ص 284و 285توضيح المسائل , م 1596تا 1602

 دانلود مطلب به صورت جیبی برای استفاده در منبرک از ایــــنــــجـــا

مبطلات روزه 1

چه چيزهايى روزه را باطل مى كند 


روزه دار بايد از اذان صبح  تا مغرب  از برخى كارها بپرهيزد و اگر پرهيز نكند, روزه اش باطل مى شود, به مجموعهء اين كارها مُبطلاتِ روزه  گفته مى شود, كه عبارتند از:
1. خوردن و آشاميدن . 2.دروغ بستن به خدا و پيغمبر (ص ) و جانشينان آن حضرت (ع )
3. فرو بردن تمام سر در آب .4. قى كردن .5. استمناء.6. باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح .7. اماله كردن با چيزهاى روان .(1)
خوردن و آشاميدن 
1.اگر روزه دار عمداً چيزى بخورد يا بياشامد, روزه اش باطل مى شود هر چند خوردن و آشاميدن آن معمول نباشد; مانند خاك و نفت(2)
2.اگر كسى عمداً چيزى را كه لاى دندانش مانده است فرو برد, روزه اش باطل مى شود(3)
3.فرو بردن آب دهان , روزه را باطل نمى كند, هر چند زياد باشد.(4)
4.اگر روزه دار به سبب فراموشى (نمى داند روزه است ) چيزى بخورد يا بياشامد, روزه اش باطل نمى شود.(5)
5.انسان نمى تواند, بخاطر ضعف , روزه را بخورد ولى اگر ضعف او به قدرى است كه معمولاً نمى شود آن راتحمل كرد, خوردن روزه اشكال ندارد.(6)
6.فرو بردن اخلاط سر و سينه , تا به فضاى دهان نرسيده روزه را باطل نمى كند, ولى اگر داخل فضاى دهان شود, احتياط واجب آن است كه آن را فرو نبرد.(7)
تزريق آمپول 
آمپول اگر به جاى غذا نباشد تزريق آن , روزه را باطل نمى كند, هر چند عضو را بى حس كند ولى احتياط واجب آن است از آمپولى كه به جاى غذا به كار مى رود پرهيز كند.(8)
منابع:  

1. توضيح المسائل , م 1572   2. م 1573

3. م 1577   4. م 1579    5. م 1575  6. م1583    7. م 1580   8.م 1576

دانلود مطلب به صورت جیبی برای استفاده در منبرک از ایــــنــــجـــا

 

آنچه براى روزه‏دار مكروه است

آنچه براى روزه‏دار مكروه است

چند چيز براى روزه‏دار مكروه است و از آن جمله است:

1. دوا ريختن به چشم و سرمه كشيدن در صورتى كه مزه يا بوى آن به حلق برسد،

2.  انجام دادن هر كارى كه مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف مى‏شود،

3. انفيه كشيدن اگر نداند كه به حلق مى‏رسد و اگر بداند به حلق مى رسد جايز نيست،

4. بو كردن گياههاى معطر،

5. نشستن زن در آب،

6. استعمال شياف،

7.  تر كردن لباسى كه در بدن است،

8.  كشيدن دندان و هر كارى كه به واسطه آن از دهان خون بيايد،

9.  مسواك كردن به چوب تر،

10. و نيز مكروه است انسان بدون قصد بيرون آمدن منى زن خود را ببوسد يا كارى كند كه شهوت خود را به حركت آورد، و اگر به قصد بيرون آمدن منى باشد، در صورتى كه منى بيرون‏آيد، روزه او باطل است.

 

منبع:

توضیح المسائل، م 1657

 دانلود مطلب به صورت جیبی برای استفاده در منبرک از ایــــنــــجـــا

كسانى كه روزه بر آنها واجب نيست

كسانى كه روزه بر آنها واجب نيست

1725 كسى كه به واسطه پيرى نمى‏تواند روزه بگيرد، يا براى او مشقت دارد،روزه بر او واجب نيست، ولى در صورت دوم بايد براى هر روز يك مد كه تقريبا ده سير است گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد.

1727 اگر انسان مرضى دارد كه زياد تشنه مى‏شود و نمى‏تواند تشنگى را تحمل كند،يا براى او مشقت دارد، روزه بر او واجب نيست. ولى در صورت دوم بايد براى هر روز يك مد گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد. و احتياط واجب آن است كه بيشتر از مقدارى كه ناچار است آب نياشامد، و چنانچه بعد بتواند روزه بگيرد، بنابر احتياط واجب بايد روزه‏هايى را كه نگرفته قضا نمايد.

1728 زنى كه زاييدن او نزديك است و روزه براى حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بايد براى هر روز يك مد طعام، يعنى گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد. و نيز اگر روزه براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست. و بنابر احتياط واجب بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد، ودر هر دو صورت روزه‏هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد.

1729 زنى كه بچه شير مى‏دهد و شير او كم است، چه مادر بچه يا دايه او باشد، يا بى‏اجرت شير دهد، اگر روزه براى بچه‏اى كه شير مى‏دهد ضرر دارد، روزه براو واجب نيست و بايد براى هر روز يك مد طعام، يعنى گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد.

منبع : توضیح المسائل

 دانلود مطلب به صورت جیبی برای استفاده در منبرک از ایــــنــــجـــا

10  نکته پیرامون روابط اجتماعی سالم با نامحرم


در سوره قصص آیات 23 تا 28 اشاراتی به روابط اجتماعی سالم با نا محرم شده است که به آیات را مرور کرده و سپس به بیان نکات می پردازیم:


وَ لَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ يَسقُونَ وَ وَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأَتَينِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطبُكُمَا قَالَتَا لا نَسقِى حَتى يُصدِرَ الرِّعَاءُ وَ أَبُونَا شيْخٌ كبِيرٌ(23)
فَسقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلى إِلى الظلِّ فَقَالَ رَب إِنى لِمَا أَنزَلْت إِلىَّ مِنْ خَيرٍ فَقِيرٌ(24)
فجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشى عَلى استِحْيَاءٍ قَالَت إِنَّ أَبى يَدْعُوك لِيَجْزِيَك أَجْرَ مَا سقَيْت لَنَا فَلَمَّا جَاءَهُ وَ قَص عَلَيْهِ الْقَصص قَالَ لا تخَف نجَوْت مِنَ الْقَوْمِ الظلِمِينَ(25)
قَالَت إِحْدَاهُمَا يَأَبَتِ استَئْجِرْهُ إِنَّ خَيرَ مَنِ استَئْجَرْت الْقَوِى الاَمِينُ(26)
قَالَ إِنى أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَك إِحْدَى ابْنَتىَّ هَتَينِ عَلى أَن تَأْجُرَنى ثَمَنىَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْت عَشراً فَمِنْ عِندِك وَ مَا أُرِيدُ أَنْ أَشقَّ عَلَيْك ستَجِدُنى إِن شاءَ اللَّهُ مِنَ الصلِحِينَ(27)
قَالَ ذَلِك بَيْنى وَ بَيْنَك أَيَّمَا الاَجَلَينِ قَضيْت فَلا عُدْوَنَ عَلىَّ وَ اللَّهُ عَلى مَا نَقُولُ وَكيلٌ(28)

1. رابطه نباید برای صرف رابطه و لذت غریزی باشد، بلکه اگر به اقتضای یک فعالیت اجتماعی و عملی جایز باشد ، اشکال ندارد.
فَسقَى لَهُمَا "
2. نگاه به نامحرم باید به دور از هوی و هوس باشد.
وَ وَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأَتَينِ "در این آیه برای دیدن مردم و دختران ، از واژه "وجد" استفاده شده است، یعنی همانطور که مردم را دید ، آنها را نیز دید و دیدن آنها چشم چرانی نبود، بلکه "برخورد نمودن" بود.3. زنان در فعالیت اجتماعی ، نباید با مردان مختلط شوند،
لا نَسقِى حَتى يُصدِرَ الرِّعَاءُ " ، " وَ وَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأَتَينِ تَذُودَانِ"
4. سخن گفتن با محرم اشکال ندارد ، ولی در سختن گفتن دو طرف باید مراعات اختصار و متانت را بنمایند،
قَالَ مَا خَطبُكُمَا قَالَتَا لا نَسقِى حَتى يُصدِرَ الرِّعَاءُ"
5. فعالیت اجتماعی زنان اشکال ندارد، اما تا حد امکان باید کارهای مردانه و زنانه از یکدیگر تفکیک شوند، مگر در موارد ضرورت،
وَ أَبُونَا شيْخٌ كبِيرٌ"
6. مکان ارتباط ، نباید خلوت و خصوصی باشد،
وَ لَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ"
7. زنان در هنگام حضور در منظر نامحرم باید با کمال حیا حاضر شوند و پوشش و نوع راه رفتن و برخوردها ، نباید جلب توجه کند.
تَمْشى عَلى استِحْيَاءٍ"
8. طرفین ، ارتباط را از خانواده خویش مخفی نکنند و سعی کنند آنها از اینگونه مسائل مطلع شوند و حتی پدر می تواند محرم این گونه امور باشد،
قَالَت إِنَّ أَبى يَدْعُوك"
9. اگر جوانی نیاز مند تشکیل خانواده و ازدواج است ، به جای روابط ناسالم و گناه بر خدا توکل کند و رابطه خویش را با او نزدیک نماید،
ثُمَّ تَوَلى إِلى الظلِّ فَقَالَ رَب إِنى لِمَا أَنزَلْت إِلىَّ مِنْ خَيرٍ فَقِيرٌ"
10. انسان از رابطه ای که هیچ گونه امکان ازدواج در آن نیست ، باید پرهیز کند زیرا هیچگاه نمیتواند آن را تحت چارچوبهای ارزشی شرع و عرف در آورد.
 إِنى أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَك إِحْدَى ابْنَتىَّ"

شهید ناهید فاتحی کرجو

به مناسبت چهارم تیرماه زاد روز شهید ناهید فاتحی کرجو
 مظهر ولایت مداری و عشق به امام (ره)

«خبر به ما رسید که کومله‌ها، موهای سر ناهید را تراشیده و او را در روستا می‌گردانند. شرط رهایی ناهید را توهین به حضرت امام(ره) قرار داده بودند اما ناهید استقامت کرده و در برابر این خواسته آنها، شهادت را بر زنده بودن و زندگی با ذلت ترجیح داده بود.مردم روستا، در آن شرایط سخت که جرأت دم زدن نداشتند، به وضعیت شکنجه وحشیانه‌ این دختر اعتراض کرده بودند. بعد از مدتی به آنها گفته شد، او را آزاد کرده‌اند»(خواهر شهید)
اما او را به شدت شکنجه کرده بودند. موهای سرش را تراشیده بودند. هیچ ناخنی در دست و پا نداشت. جای جای سرش کبود و شکسته بود. پس از شکنجه‌های بسیار او را در آذر ماه 1361 زنده به گور کردند و پیکر مطهر این شهیده به تهران منتقل و سپس در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد در حالی که فقط 16 سال داشت.