اعمال عید نوروز

 در کتاب ارزشمند مفاتیح‌الجنان اعمالی برای عید نوروز ذکر شده که به شرح زیر است:

و اما اعمال عيد نوروز پس چنان است كه حضرت صادق عليه السلام به مُعَلَّى بن خنيس تعليم فرموده كه چون روز نوروز شود غسل كن و پاكيزه ترين جامه هاى خود را بپوش و به بهترين بوهاى خوش خود را خوشبو گردان و در آن روز روزه بدار پس چون از نماز پيشين و پسين و نافله هاى آن فارغ شوى چهار ركعت نماز بگذار يعنى هر دو ركعت به يك سلام و در ركعت اوّل بعد از حمد ده مرتبه سوره اِنّا اَنْزَلْناهُ بخوان و در ركعت دوّم بعد از حمد ده مرتبه سوره قُلْ يا اَيُّها الْكافِروُنَ و در ركعت سيّم بعد از حمد ده مرتبه سوره قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ و در ركعت چهارم بعد از حمد ده مرتبه قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ بخوان و بعد از نماز به سجده شكر برو و اين دعا را بخوان :
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ الاْوْصِيآءِ الْمَرْضِيِّينَ
خدايا درود فرست بر محمد و آل محمد آن اوصياء پسنديده
وَعَلى جَمِيعِ اَنْبِيآئِكَ وَرُسُلِكَ بِاَفْضَلِ صَلَواتِكَ وَبارِكْ
و بر همه پيمبران و رسولانت به بهترين درودها و بركت ده
عَلَيْهِمْ بِاَفْضَلِ بَرَكاتِكَ وَصَلِّ عَلى اَرْواحِهِمْ وَاَجْسادِهِمْ اَللّهُمَّ
بر ايشان به بهترين بركتهايت و درود فرست بر ارواح و اجسادشان خدايا
بارِكْ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَبارِكْ لَنا فى يَوْمِنا هذَا الَّذى فَضَّلْتَهُ
بركت ده بر محمد و آل محمد و بركت ده به ما در اين روز كه آن را برترى داده
وَكَرَّمْتَهُ وَشَرَّفْتَهُ وَعَظَّمْتَ خَطَرَهُ اَللّهُمَّ بارِكْ لى فيما اَنْعَمْتَ بِهِ
و گراميش كرده و شرافتش دادى و مقامش را بزرگ كردى خدايا بركت ده به من در آنچه به من تفضل كرده اى
عَلَىَّ حَتّى لا اَشْكُرَ اَحَداً غَيْرَكَ وَوَسِّعْ عَلَىَّ فى رِزْقِى يا ذَا الْجَلالِ
بدانسان كه هيچكس را جز تو سپاس نگذارم و روزيم را وسيع گردان اى صاحب جلالت
وَالاِْكْرامِ اَللّهُمَّ ما غابَ عَنّى فَلا يَغيبَنَّ عَنّى عَوْنُكَ وَحِفْظُكَ وَما
و بزرگوارى خدايا هر چه از من پنهان شده مبادا كمك و نگهدارى تو از من پنهان شود و هر چه
فَقَدْتُ مِنْ شَىْءٍ فَلا تُفْقِدْنِى عَوْنَكَ عَلَيْهِ حَتّى لا اَتَكَلَّفَ ما لا
را گم كرده ام مبادا يارى خويش را بر آن از من گم كنى تا خود را به زحمت نيندازم درباره
اَحْتاجُ اِلَيْهِ يا ذَا الْجَلالِ وَالاِْكْرامِ
آنچه را بدان نيازمند نيستم اى صاحب جلالت و بزرگوارى
چون چنين كنى گناهان پنجاه ساله تو آمرزيده شود و بسيار بگو يا ذَا الْجَلالِ والاِْكْرامِ .

نوروز از دیدگاه امام خامنه ای

رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود نوروز را در معنایی دینی اینگونه تشریح کرده اند:

در معناى نوروز و این‏که نوروز چیست، در روایات مختلف، تعبیرات مختلفى هست. مثلاً آن روزى که رسول اکرم(صلّى‏اللَّه‏علیه‏واله‏وسلّم)، امیرالمؤمنین را به خلافت منصوب کرد، آن روز، نوروز بود. یا در روایت دیگر، آن روزى که دجّال در آخرالزمان، به‏دست حضرت مهدى(ارواحنافداه) به قتل برسد، آن روز، نوروز است. یا حتّى در بعضى از روایات آمده، آن روزى که آدم هبوط کرد، آن روز، نوروز بود. نوروز، یعنى روزى نو در تاریخ بشر و حالتى نو در زندگى انسانها. على‏الظاهر در این روایات، امام نمى‏خواهند بفرمایند که آن روزى که این وقایع در آن اتفاق افتاده است، یا خواهد افتاد، با روز اول حَمَل، مصادف بوده یا خواهد بود. نه، خیلى مستبعد است که مراد این باشد؛ مراد این است که معناى نوروز را بفهمیم.

نوروز، یعنى روزى که شما با عمل خودتان، با حادثه‌ا‏یى که اتفاق مى‏افتد، آن را نو مى‏کنید. روز بیست‏ودوم بهمن که ملت ایران، حادثه‏ عظیمى را به کمک خدا تحقق بخشید، روز نویى (نوروز) است.

آن روزى که امام امت، قاطعاً به دهانِ مستکبرِ قلدرِ گردن‏کلفت دنیا یعنى امریکا مشت کوبید، آن روز، روز نو و راه نویى (نوروز) بود؛ حادثه‏ى نویى بود که اتفاق مى‏افتاد و افتاد. ما باید نوروز را، نو روز کنیم. نوروز به حسب طبیعت، نوروز است؛ جنبه‏ى انسانى قضیه هم به دست ماست که آن را نوروز کنیم.

 

فیلترشکن؛ صد در صد تضمینی!

فیلترشکن؛ صد در صد تضمینی!

امروز می خواهیم چند تا فیلتر شکن برای شما معرفی کنیم این فیلتر شکن ها صد در صد کار می کند و تضمینی و کاملا رجستری شده است و شما می توانید بدون هیچگونه شک و تردیدی استفاده کنید

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، از این فیلتر شکن ها که وارد دنیای انسان ها شده اند می توان به تعصب غیر صحیح، تقلید کور کورانه، پیروی کردن از اکثریت، مد گرایی، پیروی کردن از عادات زشت اجتماعی و غیره اشاره نمود.
وقتی انسان مرتکب گناه می شود به مرور و تکرار گناه ها خودش را از خدا دورتر می کند و کم کم گناهان فیلترهایی می شوند که مانع ارتباط انسان با خدای خودش می گردند در این نوشته قصد داریم فیلتر شکن هایی رو معرفی کنیم که با استفاده از انها هیچ فیلتری نمی تواند مانع شما شود.

۱- نماز: بهترین فیلتر شکن دنیا که خود خدا هم زیر این فیلتر شکن را امضا و مهر کرده خصوصیت مهم این فیلتر شکن این است که مانع می شود انسان با گناه کردن فیلترهایی رو بین خودش و خداش ایجاد کند ... اگه باور ندارید این آیه رو بخوانید " ان الصلاه تنهی عن فحشا و المنکر عنکبوت/۴۴

۲- قرآن : لنگه نداره همه کسانی که متخصص هستند از این فیلتر شکن بی بدیل استفاده می کنند و جلوی کلام خدای تبارک و تعالی زانو می زنند برای استفاده از این فیلتر شکن آن را بخوانید و بفهمید و به آن عمل کنید.

۳- ولایت: این فیلتر شکن بسیار قوی عمل می کنه برای استفاده از آن باید علاوه بر اعتقاد و محبت اهل بیت علیهم السلام انسان به سلاح عمل هم مجهز باشد و اطاعت پذیری از ولایت جزء لا ینفک وجودش باشد .

نام واقعی رقیه ؛ دختر امام حسین (ع)

اصل وجود دختری چهار ساله برای امام حسین علیه السلام در منابع شیعی آمده است 

در کتاب کامل بهائی نوشته علاء الدین طبری (قرن ششم هجری) قصه دختری چهار

 ساله که در ماجرای اسارت در خرابه شام در کنار سر بریده پدر به شهادت رسیده، آمده است.[1]

اما در مورد نام او، آیا رقیه بوده یا فاطمه صغری و... اختلاف است.
دو خطاب از امام حسین علیه السلام در کربلا در مصادر شیعی آمده است که یکی از دختران
 
حرم خود را با نام رقیه صدا زده است.
1)- “
یا اختاه یا ام کلثوم، و انت یا زینب و انت یا رقیه و انت یا فاطمه و انت یا رباب، ...”.[2]
2)- “
ثم نادی: یا ام کلثوم و یا سکینه و یا رقیه و یا عاتکه و یا زینب یا اهل بیتی علیکن 
منی السلام”.[3]
اکثر محدثان دو دختر به نامهای سکینه و فاطمه برای امام حسین (ع) ذکر کرده‌اند اما علامه ابن 
شهر آشوب و محمد بن جریر طبری، سه دختر به نامهای سکینه فاطمه و زینب (ع) را برای آن
 
حضرت برشمرده‌اند.
در میان محدثان قدیم تنها علی بن عیسی اربلی ـ صاحب کتاب کشف الغمه (که این کتاب را 
در سال687 ه ق تألیف کرده است) به نقل از کمال الدین گفته است که امام حسین (ع) شش
 
پسر و چهار دختر داشت ولی او نیز هنگام شمارش دخترها، سه نفر به نامهای زینب سکینه 
و فاطمه را نام می‌برد و از چهارمی ذکری به میان نمی‌آورد.
احتمال دارد که چهارمین دختر همین رقیه (ع) بوده است.
علامه حائری در کتاب معالی السبطین می‌نویسد: بعضی مانند محمد بن طلحه شافعی و
 
دیگران از علمای اهل تسنن و شیعه می‌نویسند “امام حسین (ع) دارای ده فرزند، شش پسر،
 
و چهار دختر بوده است.
سپس می‌نویسد: دختران او عبارتند از: سکینه، فاطمه صغری، فاطمه کبری و رقیه علیهن السلام.
آنگاه در ادامه می‌افزاید: رقیه پنج سال یا هفت سال داشت و در شام وفات کرد. مادرش
 “
شاه زنان“ دختر یزجرد بود.[4]
باید دانست که گاهی بعضی از دختران دو نام داشتند مثلاً طبق قرائتی به احتمال قوی همین
 
حضرت رقیه (س) را فاطمه صغری می‌خواندند و شاید همین موضوع باعث غفلت از نام اصلی
 
او شده است.
بهرحال از لحاظ تحقیقی هیچ استبعادی وجود ندارد که نام این دختر امام حسین (ع) رقیه باشد.

پی نوشت
[1]
کامل بهائی، ج 2، ص 179 
[2]
اللهوف، سید بن طاووس ص 140 و 141
[3]
مقتل ابن مخنف، ص 131
[4]
سرگذشت جانسوز حضرت رقیه (س) ص 9 به نقل از معالی السبطین، ج 2، ص 214
پایگاه حوزه

مهمترین انقلابهای مردمی در جهان

مهمترین انقلابهای مردمی در جهان

انقلاب در لغت به عنوان تغییراتی بنیادین خوانده می شود. در طول تاریخ بشریت انقلاب های مختلفی در عرصه های مختلف روی داده است که هر کدام از آنها به نوبه خود در تغیییر دادن سرنوشت زندگی انسانها تاثیرگذار بودند.

 انقلابهای سیاسی که به تغییر سیستم های حکومتی منجر شده اند از جمله معروف ترین و تاثیر گذارترین انقلابها در جهان بوده اند. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی کوتاه به مهمترین انقلابها و حرکتهای آزادی بخش در تاریخ معاصر داشته باشیم.


1_انقلاب اسلامی ایران
اما شاید بتوان انقلاب ایران را به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین انقلابها در قرن بیستم دانست. به نوعی این انقلاب آخرین حرکت مهم استقلال طلبانه در قرن بیستم میلادی بود که به پیروزی رسید.

مردم ایران که سالهای بسیاری را تحت ظلم و سمت پادشاهان مستبد به سر برده بودند و در 200 سال گذشته با استعمار خارجی و جدا شدن بخش های مختلفی از کشور خود رو به رو شده بودند در سالهای دهه 80 از قرن گذشته شمسی دست به قیام بر علیه خاندان قاجار زدند و در سال 1285 توانستند به حکومت پادشاهی استبدادی پایان داده و حکومت مشروطه را جایگزین کنند.

متاسفانه در طول سالهای بعد این قیام  به انحراف کشیده شد و در سال 1303 شمسی، رضا خان یک سرهنگ قزاق به عنوان پادشاه به مردم ایران تحمیل شد. انگلیسی ها که نقش مهمی در به قدرت رسیدن وی داشتند در طول جنگ دوم جهانی و با دیدن تغییر جهت وی به سمت آلمان پس از حمله نظامی به ایران با کمک روسها وی را تبعید کرده و فرزند وی " محمد رضا" را به پادشاهی رساندند.

در طولهای سالهای دهه 20 و ابتدای دهه 30 شمسی مردم ایران به رهبری دو شخصیت ملی و مذهبی ، دکتر محمد مصدق و آیت الله کاشانی به منظور ملی کردن صنعت نفت قیام کردند که در نهایتا به ملی شدن نفت ایران منجر شد. در نهایت در 28 مرداد سال 1332 بر اثر کودتایی آمریکایی – انگلیسی، حکومت دکتر مصدق سرنگون شد و دیکتاتوری 25 ساله پهلوی دوم آغاز شد.

در طول سالهای حکومت پهلوی دوم یکی از مهمترین حرکتهای اعتراضی، قیام 15 خرداد 1342 بود که در اعتراض به تبعید امام خمینی (ره) صورت گرفت. همین قیام بود که برای همیشه چهره زشت و پلید حکومت شاهنشاهی را به مردم ایران نشان داد. در طول سالهای بعد مبارزات سیاسی مردم همچنان ادامه داشت و در عین حال رژیم شاه با راه اندازی یک سیستم پلیس مخفی به نام " ساواک" به دستگیری و شکنجه مخالفان پرداخت.

نام ساواک و کمیته مشترک ضد خرابکاری تا ابد به عنوان نام هایی منفور در یاد ملت ایران باقی خواهد ماند. در دی ماه سال 1356 مقاله ای در روزنامه اطلاعات منتشر شده که به امام خمینی در این مقاله توهین شده بود. این مقاله آتشی را روشن کرد که تقریبا 13 ماه بعد سلطنت پهلوی را در کام خود فرو برده و به 2500 سال حکومت پادشاهی در ایران پایان داد. در طول این قیام یک ساله اقشار مختلف جامعه ایرانی در کنار هم قرار گرفته و با حکومت مستبد پهلوی وارد نبرد شدند.

محمد رضا پهلوی پس از ناکامی در مهار اعتراض ها در 26 دی ماه 57 برای همیشه ایران را ترک کرد و در سال 59 به دلیل ابتلا به سرطان در کشور مصر به درک واصل شد. امام خمینی در 12 بهمن 1357 به کشور وارد شد و با استقبال با شکوه مردم ایران مواجه شد. در 22 بهمن 1357 و پس از تسلیم شدن بقایای رژیم سلطنتی پس از نبردی خونین که چند روز به طول انجامیده بود ، طومار 2500 سال شاهنشاهی در ایران برای همیشه برچیده شد و حکومتی نو و جدید برآمده از خواست مردم رنج کشیده ایران به روی کار آمد.

در آن زمان " موشه دایان" نظامی صهیونیست که مردم ایران وی را با چشم بند سیاه معروفش به خاطر دارند جمله ای گفت که مدت زمانی طول کشید تا صحت آن به دنیا اثبات شود:

" انقلاب ایران زلزله ای است که تاثیر آن بر منطقه و اسراییل در سالهای بعد مشخص می شود" در طول سالهای اخیر بسیاری حرکت های انجام شده در فلسطین و لبنان را به عنوان تنها تاثیرهای انقلاب اسلامی ایران بر منطقه می دانستند اما از زمانی که از سال گذشته مردم مسلمان کشورهای های عربی با فریاد الله اکبر و قرآن هایی در دست به میدان آمدند و پس از اتمام هر تجمعی نماز جماعت به جا می آورند ، بسیاری به ریشه های این حرکت که همانا قیام مردم مسلمان ایران در 33 سال پیش بود پی بردند.

ادامه نوشته

مهم ترين آسيب هايي که نسل جوان را تهديد مي کند

مهم ترين آسيب هايي که نسل جوان را تهديد مي کند

جوان در عصر شکفتن و رشد سريع غرايز و احساسات قرار دارد، آفات و آسيب‌هاي جواني از اين ناحيه است. اگر جوان آسيب‌ها را بشناسد و در از بين بردن آن‌ها بکوشد، غرايز و عواطف مسير صحيح خود را طي مي‌کند و جوان را به کمال مي‌رساند. حال به شناخت اين آسيب‌ها مي‌پردازيم.

1. جهل و ناپختگي

جهل و ناداني سابقه‌اي ديرين در گمراهي انسان‌ها دارد و اساس اختلافات و انحرافات بشر و مايه بدبختي و فلاکت دنيوي و اخروي او بوده است.

اگر جوان از اين آسيب مهم غفلت ورزد، زمينه انحطاط او فراهم مي‌شود و وي را به منجلاب پستي‌ها مي‌کشاند.

جوان بايد بکوشد و علم خود را در زمينه‌هاي مختلف علمي و تجربي بالا برد البته بعضي امور ماوراء طبيعي هستند که علم به آن‌ها ممکن نيست. در اين‌جا جهالت مطرح نيست بلکه جهالت در اموري است که اگر فرد نداند، به گمراهي کشيده مي‌شود.

راه درمان

جهالت با يادگيري دانش، قابل درمان است و جوان براي اين‌که با جهل خود دستمايه افراد سودجو نشود، بايد دانش بياموزد؛ همان گونه که امام صادق(ع) مي‌فرمايد:‌اي گروه جوانان! شرف انساني را با ادب، محافظت و سرمايه گرانبهاي دين خود را با علم و دانش از دستبرد ناپاکان حفظ کنيد.

در برخي مسائل، جوان براي اين‌که از سردرگمي و انحطاط نجات يابد، بايد به رهبران ديني و عالمان مراجعه و از آن‌ها پيروي کند.

2. فساد و تباهي

يکي از عوامل هلاکت و نابودي جوامع، گسترش فساد و فحشا است.

اگر در جامعه فساد رواج پيدا کند، اولين طيف گسترده‌اي که در معرض آن قرار مي‌گيرند، جوانان هستند که آن‌ها را به پرتگاه نابودي مي‌کشاند؛ زيرا طغيان غرايز و شهوت در دوران جواني است و اين دو عامل موجب مي‌شود که به فساد و فحشا کشانده شوند.

راه درمان

با استفاده از تعاليم علوي و ديگر ائمه، راه درمان مفاسد آگاهي ازعواقب شوم آن‌هاست. راه ديگر مبارزه با فساد، جلوگيري از ترويج عوامل تحريک‌کننده همانند نشر داستان‌ها، فيلم‌ها و عکس‌هاي غيراخلاقي است. جوان بايد نه تنها آن‌ها را ترويج ندهد بلکه به دنبال دريافت و کسب اين عوامل نباشد.

3. غرور و مستي در جواني

يکي ديگر از آفاتي که بر اثر رشد جسمي، احساس کاذب بي‌نيازي و طغيان غريزه خود دوستي در سنين جواني نمايان مي‌شود، «غرور و مستي جواني» است که گونه شتاب دار آن، قدرت منطق و خويشتن داري را از جوان مي‌گيرد و او را تا سر حدّ جنون پيش مي‌برد.

استعداد و نيروي جواني و قدرت و توان جوان بايد در راه درست و براي وصول به سعادت و در جهت کمالات روحي و معنوي و رفع نيازهاي مادي مورد استفاده قرار گيرد و زمينه‌ساز قلدري و زورگويي و غرور نشود.

پيامدهاي غرور و مستي عبارتند از:

الف) ضعف و نابودي عقل

امام علي(ع) در اين‌باره مي‌فرمايد: چه بسيار عقلي که اسير هواي نفس است.

بنابراين ديگر طبع فرد پيرو هواي نفس است و عقل اسير هواي نفس و فرد در اين هنگام بنده هواي نفس و مغرور به خود مي‌شود و نمي‌خواهد که از عقل خويش کمک بگيرد

ب) شکست و تنزل موقعيت اجتماعي

فرد مغرور پيرو خواهش گشته و ديگر از نيروي عقل براي تصميم‌گيري و هدايت استفاده نمي‌کند، بنابراين دست به اموري مي‌زند که مناسب شأن انساني نيست؛ در نتيجه تنزل شخصيت پيدا مي‌کند. در واقع غرور جوان به خاطر اين است که تصوير نادرست از خود در ذهن داشته و همچنين ارزش انساني خويش را درک نکرده و درک نکردن ارزش انساني برابر با نابودي فرد است.

جوان بايد بکوشد اين آفت و آسيب را در خود از بين ببرد؛ و گرنه در هلاکت و بدبختي است.

راه درمان

طبق احاديث براي درمان اين آسيب بايد ابتدا ارزش انساني خود را بشناسيم و از اين بيماري اخلاقي پيشگيري کنيم. جوان بايد خودش غرور و مستي را سرکوب کند، تواضع و فروتني را بياموزد و هميشه افرادي را که از نظر علم و قدرت از او بالاتر هستند، در نظر بگيرد تا اين فروتني در او تقويت شود.

4. طغيان شهوت

نيروي غريزه جنسي براي بقاي نسل و ادامه حيات در سرشت انسان به وديعت نهاده شده است که استفاده صحيح و جلوگيري از طغيان آن بر همگان واجب است تا مايه حفظ فرد از انحطاط و سقوط گردد. همان طور که اشاره شد، جواني، دوره رشد همه جانبه انسان به گونه‌اي گسترده و پر شتاب است، غرايز جنسي يکي از غرايز انساني است که در اين دوره رشد چشم‌گيري دارد و باعث مشغوليت زياد دل و فکر جوان مي‌شود و عقل را به انزوا مي‌کشاند. در قرآن نيز به اين نکته اشاره شده است: «اي رسول گرامي! آن کس را ديده‌اي که هواي نفس خود را به خدايي گرفته، آن را معبود خويش ساخته و در خدمت و اطاعتش درآمده است. مگر تو مي‌تواني حافظ و کفيل او باشي و او را از پيروي هوي و خواهش‌هاي نفساني‌اش بازداري؟»

يعني وقتي دل همراه خواهش‌هاي نفس باشد و عقل و فکر کنار گذاشته شود، ديگر گفتار و نصيحت در او اثر نمي‌گذارد.

امام علي(ع) مي‌فرمايد: انسان جاهل، بنده و مطيع شهوات خويشتن است.

بنابراين انسان دانا هيچ‌گاه به دنبال شهوات خود نمي‌رود و پيرو خواهش‌هاي نفس نيست؛ چون ارزش انساني خويش را بالاتر از آن مي‌داند که در پي هوس‌راني باشد. امام علي(ع) مي‌فرمايد: فرد دانا و زيرک کسي است که خوبي‌هايش را زنده کند، بدي‌هايش را بميراند و خواهش‌ها و هوس‌هاي خود را از ريشه برکند.

بنابراين جوان بايد خود را تربيت کند و بکوشد هواي نفس را به کنترل عقل درآورد و در راه صحيحي که اسلام براي کنترل شهوات فرموده است قدم بگذارد؛ از جمله ازدواج، عفت و پاکدامني و تقوا را در هر حال حفظ کردن.

کيسه هاي سيب زميني

کيسه هاي سيب زميني

معلّم يک کودکستان به بچه‌هاي کلاس گفت که مي‌خواهد با آن‌ها بازي کند. او به آن‌ها گفت که فردا هر کدام يک کيسه پلاستيکي بردارند و درون آن، به تعداد آدم‌هايي که از آن‌ها بدشان مي‌آيد، سيب‌زميني بريزند و با خود به کودکستان بياورند.

فردا بچه‌ها با کيسه‌هاي پلاستيکي به کودکستان آمدند. در کيسه بعضي‌ها 2، بعضي‌ها 3، بعضي‌ها تا 5 سيب‌زميني بود. معلّم به بچه‌ها گفت تا يک هفته هر کجا که مي‌روند کيسه پلاستيکي را با خود ببرند.

روزها به همين ترتيب گذشت و کم‌کم بچه‌ها شروع کردن به شکايت از بوي ناخوش سيب‌زميني‌‌هاي گنديده. به علاوه، آن‌هايي که سيب‌زميني بيش‌تري در کيسه خود داشتند از حمل اين بار سنگين خسته شده بودند. پس از گذشت يک هفته، بازي بالاخره تمام شد و بچه‌ها راحت شدند.

معلّم از بچه‌ها پرسيد: "از اين که سيب‌زميني‌ها را با خود يک هفته حمل مي‌کرديد چه احساسي داشتيد؟" بچه‌ها از اين که مجبور بودند سيب‌زميني‌هاي بدبو و سنگين را همه جا با خود ببرند شکايت داشتند.

آنگاه معلّم منظور اصلي خود از اين بازي را اين چنين توضيح داد: "اين درست شبيه وضعيتي است که شما کينه آدم‌هايي که دوستشان نداريد را در دل‌ نگاه مي‌داريد و همه جا با خود مي‌بريد. بوي بد کينه و نفرت، قلب شما را فاسد مي‌کند و شما آن را همه جا همراه خود حمل مي‌کنيد. شما که بوي بد سيب‌زميني‌ها را فقط براي يک هفته نتوانستيد تحمل کنيد پس چطور مي‌خواهيد بوي بد نفرت را براي تمام عمر در دل خود تحمل کنيد؟"

نتيجه اخلاقي داستان

کينه هر کسي را که به دل داريد بيرون بريزيد وگرنه بايد آن را تا آخر عمر با خود حمل کنيد. بخشيدن ديگران بهترين کاري است که مي‌توانيد بکنيد. ديگران را دوست بداريد حتي اگر آن‌ها شما را دوست نداشته باشند.

فریب تبلیغات انتخاباتی را نخورید!

فریب تبلیغات انتخاباتی را نخورید!

روزي یک سياستمدار معروف، درست هنگامی که از محل كارش خارج شد، 
با یک اتومبیل تصادف کرد و در دم کشته شد
روح او در بالا به دروازه های بهشت رسید و يك فرشته از او استقبال کرد
فرشته گفت
«
خیلی خوش آمدید. این خیلی جالبه
چون ما به ندرت سیاستمداران بلند پایه و مقامات رو دم دروازه های بهشت ملاقات می کنیم
به هر حال شما هم درک می کنید که راه دادن شما به بهشت تصمیم ساده ای نیست»

 سياستمدار گفت:
«مشکلی نیست. شما من را راه بده، من خودم بقیه اش رو حل می کنم»

فرشته گفت «اما در نامهء اعمال شما دستور دیگری ثبت شده، 
شما بایستی ابتدا یک روز در جهنم و سپس یک روز در بهشت زندگی کنید. 
آنگاه خودتان بین بهشت و جهنم یکی را انتخاب کنید»

سياستمدار گفت: 
«اشکال نداره. من همین الان تصمیمم را گرفته ام. میخواهم به بهشت بروم»

فرشته گفت: 
«می فهمم. به هر حال ما دستور داریم. ماموریم و معذور»

و سپس او را سوار آسانسور کرد و به پایین رفتند.
پایین ... پایین... پایین... تا اینکه به جهنم رسیدند.

در آسانسور که باز شد، سياستمدار با منظرهء جالبی روبرو شد. 
زمین چمن بسیار سرسبزی که وسط آن یک زمین بازی گلف بود و در کنار
 آن یک ساختمان بسیار بزرگ و مجلل. در کنار ساختمان هم بسیاری از 
دوستان قدیمی سناتور منتظر او بودند و برای استفبال به سوی او دویدند. 
آنها او را دوره کردند و با شادی و خنده فراوان از خاطرات روزهای زندگی 
قبلی تعریف کردند. سپس برای بازی بسیار مهیجی به زمین گلف رفتند و 
حسابی سرگرم شدند. 
همزمان با غروب آفتاب هم همگی به کافهء کنار زمین گلف رفتند و
 شام بسیار مجللی از اردک و بره کباب شده و نوشیدنی های گرانبها صرف کردند. 
شیطان هم در جمع آنها حاضر شد  وشب لذت بخشی داشتند..
به سياستمدار آنقدر خوش گذشت که واقعاً نفهمید یک روز او چطور گذشت. 
راس بیست و چهار ساعت، فرشته به دنبال او آمد و او را تا بهشت اسکورت کرد. 
در بهشت هم سياستمدار با جمعی از افراد خوش خلق و خونگرم آشنا شد، 
به کنسرت های موسیقی رفتند و دیدارهای زیادی هم داشتند. 
سناتور آنقدر خوش گذرانده بود که واقعا نفهمید که روز دوم هم چگونه گذشت، 
گرچه به خوبي روز اول نبود.
 بعد از پایان روز دوم، فرشته به دنبال او آمد و از او پرسید که آیا تصمیمش را گرفته؟

سياستمدار گفت:
«خوب راستش من در این مورد خیلی فکر کردم.. 
حالا که فکر می کنم می بینم بین بهشت و جهنم من جهنم را ترجیح می دهم»

بدون هیچ کلامی، فرشته او را سوار آسانسور کرد و آن پایین تحویل شیطان داد. 
وقتی وارد جهنم شدند، اینبار سياستمدار بیابانی خشک و بی آب و علف را دید، 
پر از آتش و سختی های فراوان. دوستانی که دیروز از او استقبال کردند 
هم عبوس و خشک، در لباس های بسیار مندرس و کثیف بودند. 
سياستمدار با تعجب از شیطان پرسید:
«انگار آن روز من اینجا منظرهء دیگری دیدم؟
 آن سرسبزی ها کو؟ 
ما شام بسیار خوشمزه ای خوردیم؟ زمین گلف؟ ...»

شیطان با خنده جواب داد: «آن روز، روز انتخابات بود...

امروز دیگر تو رای داده‌ای».


 jalaljazayeri@gmail.comارسال شده توسط

ویژگی های مجلس بایسته و نمایندگان شایسته

برای آنکه عملکرد مجلس و نمایندگان مایه امید و نشاط مردم و حفظ وحدت و همبستگی ملی در چهارچوب اصول نظام جمهوری اسلامی شود توجه به ملاک های مجلسی بایسته و نمایندگانی شایسته ضروری است.

کارکرد مجلس شورای اسلامی با توجه به جایگاه مهم و برد وسیعی که در جامعه و نظام جمهوری اسلامی داراست و همچنین وظایف و اختیارات مهمی که در تدوین قوانین و نظارت بر دستگاه های اجرایی برای آن پیش بینی شده، از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

گفتار و کردار و موضع گیری های نمایندگان مجلس چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی بازتاب و آثار گسترده ای در جامعه دارد، به نحوی که می تواند منشأ وفاق ملی و آرامش و اعتماد عمومی و یا عاملی برای دودستگی و اضطراب در میان مردم و مسئولان شود.

برای آنکه عملکرد مجلس و نمایندگان مایه امید و نشاط مردم و حفظ وحدت و همبستگی ملی در چهارچوب اصول نظام جمهوری اسلامی شود توجه به ملاک های مجلسی بایسته و نمایندگانی شایسته ضروری است.

ملاک ها و معیارهای مهم مجلس بایسته و نمایندگان شایسته را چنین می توان برشمرد:

۱) اسلامی و انقلابی بودن مجلس: یکی از وجوه امتیاز مجلس شورای اسلامی در مقایسه با مجالس سایر کشورها محوریت احکام متعالی اسلام و تلاش در جهت تحقق آرمان های انقلاب اسلامی است.

اصولا مردم مسلمان و انقلابی ایران سال ها رنج و مرارت دوران ستم شاهی و مبارزات همه جانبه علیه رژیم پهلوی و توطئه های مختلف سیاسی، تبلیغاتی، نظامی، اقتصادی و ترورهای کور منافقین را به خاطر حاکمیت اسلام و پیشبرد اهداف انقلاب تحمل کردند و نمایندگان مجلس، باید وکیل چنین مردمی باشند.

۲) اصالت دادن به مصالح عمومی و منافع ملی: در ترکیب مجلس به طور طبیعی از جناح ها، احزاب و گروه های سیاسی مختلف حضور خواهند داشت و هر گروهی با هر سلیقه سیاسی باید توجه داشته باشد، رسالت خطیر نمایندگی مجلس شورای اسلامی اقتضا می کند که نمایندگان، فارغ از جناح خود، تلاش در جهت تحکیم وحدت جامعه و توجه دائمی به مصالح عمومی و منافع ملی را دغدغه اصلی خویش قرار دهند و فرصت و کرسی مجلس را برای طرح مواضع جناحی و مقابله با جناح مخالف هدر ندهند.

۳) اقدام زیربنایی برای رفع محرومیت ها و معضلات مردم: جامعه امروز ما پس از سپری شدن مقاطع حساس و سرنوشت ساز سه دهه گذشته، اینک بحق از تمام نهادها و مسئولان کشور به ویژه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظاراتی دارد.

یکی از مهمترین توقعات مردم از مجلس آن است که بدون فوت وقت و با برنامه ریزی حساب شده برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی چاره اندیشی کنند و مسئولیت خود را در قبال مردم شریف ایران و خون شهیدان والامقام انجام دهند تا بلکه محرومیت ها و فشارهایی که هنوز برگردن پابرهنگان و مستضعفان یا به تعبیر امام راحل «ولی نعمتان» جامعه سنگینی می کند، برطرف شود.

۴) ساده زیستی و پرهیز از رفاه زدگی: یکی از خصوصیات لازم و ضروری برای مسئولان در جامعه اسلامی، هم سطح بودن آنان با عموم مردم در زندگی و بهره مندی از امکانات است. این ویژگی را حضرت امیرمومنان(ع) شرط لازم برای مسئولان جامعه اسلامی دانسته و به طور مکرر والیان و استانداران خویش را از حب دنیا و دلبستگی به منافع و مظاهر مادی عالم نهی می فرماید و به وارستگی و دل نبستن به زخارف دنیا تأکید می کند.

مسئولان نظام جمهوری اسلامی در صورتی موفق به ادای دین و انجام وظیفه در زمینه محرومیت زدایی و رفع مشکلات معیشتی مردم خواهند شد که خود، درد محرومیت را چشیده و با تمام وجود مفهوم محرومیت و فقر را درک و حس کرده باشند. این خصوصیت برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی که مسئولیت نظارت بر دستگاه های اجرایی را نیز برعهده دارند بسیار مهم تر و ضروری تر است و در کلام راهگشای معمار کبیر انقلاب اسلامی با عبارت «خوی کوخ نشینی» آمده که آن را در مقابل «خوی کاخ نشینی» مطرح و تأکید فرموده اند:

«آن روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیداکنند خدای نخواسته و از این خوی ارزنده کوخ نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم. ما در حلول مشروطیت از این کاخ نشین ها خیلی صدمه خوردیم، مجلس های ما مملو از کاخ نشین بود و در بین شان معدودی بودند که از کوخ نشین ها بودند و همین ها بودند که از خیلی از انحرافات جلو می گرفتند!(۱)

بهزاد کاظمی
پی نوشت:
۱ آیین انقلاب اسلامی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ص ۳۴۹

به نقل از روزنامه کیهان

 

منشور انتخابات از منظر امام(ره) و مقام معظم‌رهبری؛

منشور انتخابات از منظر امام(ره) و مقام معظم‌رهبری؛

فقط آن کس که مردم برگزینند!
مقام معظم رهبری نماینده‌ی دلسوز و مومنی که به کانون‌های قدرت وصل نباشد را صالح می‌دانند و می‌فرمایند: «مردم باید کسانى را انتخاب کنند که به کانون‌هاى ثروت و قدرت متصل نباشند؛ کسانى باشند که واقعاً مردم این‌ها را بخواهند؛ بر طبق وجدانشان، بر طبق دینشان، بر طبق وظایف انقلابى‌شان عمل کنند.»

گروه سیاسی برهان/ نجمه مصدق؛ انتخابات از آن­جا که به فرموده­ی مقام معظم رهبری مظهر حضور مردم و سبب استحکام و عزت نظام است، از اهمیت والایی برخوردار می­باشد. امام(ره) و بعد از ایشان رهبر انقلاب، در باب انتخابات سفارش­های بسیاری نموده­اند که چراغ راه انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان قرار خواهد گرفت تا این­که خدای ناکرده با آزمون و خطایی نادرست، سرنوشت کشور به ورطه­ی نابودی کشانده نشود. در این نوشته قصد این را داریم که در موضوعات مرتبط با انتخابات فرمایشات هر دو راهبر ملت را بازخوانی نماییم.

ادامه نوشته

ویژگی های اصلی نماینده مطلوب مجلس

ویژگی های اصلی نماینده مطلوب مجلس 

بر اساس عناصری چون جایگاه و شان مجلس، وظایف و کارکردهای آن و همچنین نیازهای کنونی کشور، می توان ویژگیهایی را برای یک نماینده مطلوب برشمرد و در گام بعد برای شناخت دقیق تر و تطبیق ملاکها با افراد، تعیین روش احصاءشان درباره کاندیداها و عینی تر کردن آن مولفه ها تا جایی که امکان مقایسه میان گزینه های مشابه را نیز مهیا سازد، ضروری است.

بدیهی است در این رابطه موارد متعددی قابل ذکر می باشند اما برخی ویژگیهای اصلی و مهم که با مولفه های فرعی نیز مرتبط اند از این قرار اند:

* نگرش دینی: داشتن دغدغه دینی نه به معنای داشتن ظاهری موجه یا ادعاهای زبانی که به معنای تلاش برای نزدیک تر کردن روش تفکر و مبانی ورود به موضوعات مختلف علمی و عملی از منظر نگاه اصیل دینی و پیراسته بودن از نگاههای التقاطی روشنفکرانه یا متحجرانه باید همچون سایه ای همه ویژگیهای کاندیدا را بپوشاند و دغدغه کارآمدسازی دین در عرصه حکومت با روشهای نظام مند و مدبرانه را بعنوان دغدغه اصلی وی متجلی نماید. ملاک تشخیص نوع نگرش وی نیز می تواند اندیشه اصیل بزرگانی چون حضرت امام (ره) و نگاه های ایشان باشد.

* کلان نگری: مجلس، محمل بررسی مسائل مهم و کلان کشوری است و داشتن این سطح از نگرش که با آینده نگری و تفکر استراتژیک و تمییز اهم از مهم نیز الفت جدی دارد، مولفه ای ضروری برای کسی است که حضور در مجلس را بسترساز ایجاد تحولات اساسی در کشور فرض کرده و نه انجام چند کار جزئی که شاید در شان مجلس نیز نباشد و نوعی فرصت سوزی به حساب آید!

بررسی نوع ریشه یابی و مساله شناسی فرد از وضعیت کشور در عرصه های مختلف می تواند ما را در تعیین سطح نگاه وی کمک نماید. از منظری دیگر اصلاح سنت ها و روندهای غلط موجود به جای ترمیم نقطه ای و جزئی امور و ارائه طرحهایی با عمق و گستره کم باید مطمح نظر نماینده مجلس باشد. ناگفته نماند که یک نماینده به همه موضوعات که حتی در آنها تخصص ندارد نیز رای می دهد لذا ضرورت وجود این نوع نگرش مهمتر خواهد شد.

بدیهی است شعارها، نگرشها و انتظارات قومی و محلی رایج در میان بسیاری مناطق کشور و وعده های اینگونه کاندیداها با این اصل در تضاد است، چنانچه رهبر انقلاب نیز بدان اشاره داشتند.

* شجاعت: امکان ایجاد ارتباط با مراکز رانتی از طرفی و وجود بعد نظارتی بعنوان یکی از وظائف موثر نمایندگان مردم و همچنین سیطره فضای سیاست زده موجود، بیش از هر زمان ویژگی استقلال و شجاعت و جسارت را در نماینده مجلس طلب می کند تا شان نمایندگی ملت و نه احزاب یا دولت و... به درستی رعایت شود. حفظ روحیه انتقادی نسبت به نقایص کشور و عدم تسامح در برابر فرصت طلبان خودی! و غیرخودی بنا بر بهانه ها و مصالح متعدد، باید مولفه اساسی نماینده مجلس انقلابی و تحول ساز باشد.

* سایر ویژگیها: داشتن تخصص در عرصه ای خاص، ساده زیستی، توجه به محرومان، داشتن برنامه برای ایجاد تحول، روحیه کار جمعی و کارشناسی، صداقت، عدم اغواگری و اسراف در تبلیغات انتخاباتی و... مواردی دیگر از اهم ویژگی های یک نماینده مطلوب اند که باید تلاش کرد افرادی با این ویژگیها برگزیده شوند و از آن مهمتر برای خروج از انفعال در حال حاضر، می توان به سراغ افرادی اینگونه رفت و آنان را برای حضور در صحنه رقابت انتخاباتی تهییج کرد تا ان شاء الله حضور هر نماینده براستی وزن مجلس آینده و جهت گیری آن را تغییر دهد و خانه ملت را از لوث حضور کوتوله های سیاسی و رانت خواران پاک نماید.


 وبلاگ آرمانخواهی

گزيده‌ی بيانات رهبر انقلاب در مورد ویژگی‌های نمایندگان مجلس

گزيده‌ی بيانات رهبر انقلاب در مورد ویژگی‌های نمایندگان مجلس

بعضی‌ها زود مرعوب مى‌شوند!

مجلس باید مجلسى باشد كه بتواند در مقابل زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌ها و مرعوب كردن‌ها و تطمیع كردن‌هاى قدرتمندان جهانى بایستد و مصالح كشور و ملت را محاسبه كند و دنبال آن برود.

امام رضوان‌الله‌علیه بارها اسم «مدرس» را مى‌آوردند. مگر خصوصیت مدرس چه بود؟ از مدرس عالم‌تر هم داشتیم. مدرس خصوصیت عمده‌اش این بود كه هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریب‌گرى در او اثر نمى‌كرد.

همان وقتى كه على‌الظاهر فضا را بر ضد او آن‌چنان متشنج كرده بودند كه علیه‌ش شعار مى‌دادند، او ایستاد و حرف خودش را زد. این خصوصیت یك نماینده‌ى خوب در مجلس است.

بعضی‌ها زود مرعوب مى‌شوند! من بارها عرض كرده‌ام كه قدرت‌هاى استكبارى- یعنى همین قدرت‌هاى سلطه‌گر جهانى- كه مرتب روى این كشور و آن كشور دست مى‌اندازند و دولت‌ها و ملت‌ها را زیر یوغ خودش مى‌كشانند، عمده‌ى كارشان از ترساندن مى‌گذرد. قدرت واقعی‌شان آن قدر نیست كه بر زبان مى‌آورند.
بدیهى است این همه كه این‌ها با این انقلاب و با این كشور بدند، اگر قدرت داشتند، تاكنون این انقلاب این‌طور رشد نمى‌كرد و این‌گونه نمى‌ماند.

بیانات در دیدار كارگزاران حج 26/11/1378


مثل مدرس...

در زمان‌هاى گذشته، بسیارى از رجال دولتى و نمایندگان مجلس شوراى ملى در دو، سه دوره‌ى اول كه واقعاً نماینده بودند و به وسیله‌ى مردم انتخاب مى‌شدند- و این، قبل از زمانى بود كه رضاشاه، دست روى مجلس گذاشت- با دادن امتیازات به بیگانگان، مخالف بودند.

شخصیت‌هاى وطن‌دوست و ملى واقعى، حاضر نبودند امتیازات بدهند. اما در عین‌حال، جرأت مخالفت هم نداشتند. چرا جرأت نداشتند؟ چون مردم پشت سرشان نبودند و در واقع وجهه‌ى مردمى نداشتند.

تا یك نخست‌وزیر مى‌آمد كلمه‌اى بگوید كه بوى اصطكاك با منافع خارجی‌ها را داشته باشد، از كار بركنارش مى‌كردند. تا یك رجل دولتى مى‌آمد قیافه‌اى بگیرد و حرفى بزند كه بوى اعتراض به امتیازات خارجى بدهد، فوراً از قدرت ساقطش مى‌كردند و به دنبال كارش مى‌رفت!

اگر كسى هم مثل مرحوم مدرس رضوان‌ الله ‌علیه، سرسخت بود، كتكش مى‌زدند، محبوسش مى‌كردند، تبعیدش مى‌كردند و بعد هم به دست قلدرى مثل رضاخان، با دهان روزه، در ماه رمضان، شهیدش مى‌كردند.
رجالى كه جرأت و ایمان مدرس را نداشتند، تا یك كلمه حرف مى‌زدند، با چشم غرهّ‌اى از طرف اربابان خارجى مواجه مى‌شدند و فوراً سكوت مى‌كردند. لذا امتیازات خارجی‌ها در ایران، روزبه‌روز بیشتر شد.

بیانات در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ 14/11/1373


مدرس مجلس را مردمی كرد

قریب به بیست سال قبل از دوران پنجاه ساله هم، در این كشور، مشروطیت بود كه مجموعاً، با تعطیل‌ها و انسدادها و به توپ‌بستن‌ها و غیره، تقریباً در حدود چهار دوره، مجلس شوراى ملى درست شده در اول مشروطیت، كار كرد.

تاریخ آن مجالس، بسیار عبرت‌آور است و واقعاً یكایك ملت ایران، براى این‌كه بدانند جمهورى اسلامى و انقلاب اسلامى به این كشور و این ملت چه داده است، باید آن گذشته را بخوانند. تا ندانیم چگونه بوده‌ایم، نخواهیم دانست كه امروز چه در اختیار داریم.

در آن چند سال اولیه، تا وقتى كه هنوز مجلس، آن مجلس تحت نفوذ سلطان و سردار و دولت و سلطنه و سفارتخانه‌ى خارجى نبود، مجلسى بود كه با وجود ابتدایى بودن، تأثیر خود را در اوضاع كشور مى‌گذاشت. هرجا كه اندكى نشانه‌ى سلطه‌ى خارجى بود، آن مجلس، با قدرت تمام مى‌ایستاد. اولتیماتوم روس بود، مجلس ایستاد.
استقراض از خارجی‌ها بود، مجلس ایستاد. قرار داد وثوق‌الدوله بود، مجلس ایستاد. امثال مدرس‌ها در آن مجلس، كم و بیش بودند. آن‌هایى هم كه گذشت زمان نشان داد نمى‌توانند همیشه مدرس باقى بمانند و مثل مدرس باشند، در سایه‌ى حضور مردان مستقل‌ با ایمانى از قبیل مدرس، خیابانى و امثال آن‌ها، یك حالت واقعى مردمى به آن مجلس دادند.

بیانات در جمع نمایندگان مجلس شوراى اسلامى 11/03/1373

http://farsi.khamenei.ir/